RECEPCIJA KNJIŽEVNOG TEKSTA U RAZVIJAJUĆOJ NASTAVI I MORALNA RAZVIJENOST UČENIKA MLAĐEG ŠKOLSKOG UZRASTA

Nauka i nastava u vaspitno-obrazovnom kontekstu (2020), (str. 281-298)

AUTOR(I): ŽELIMIR Ž. DRAGIĆ,  MILE Đ. ILIĆ

E-ADRESA: zelimir.dragic@ff.unibl.org

Download Full Pdf 

DOI:10.46793/STEC20.281D

SAŽETAK:

Polazeći od postavki teorije recepcije, teorije inova- tivno-razvijajuće nastave i nalaza tangentnih istraživanja razvijene su transferabilne teorijske osnove recepcije i mikroplanova književnog teksta u dva sistema razvijajuće razredne nastave (nastava različitih nivoa složenosti ‒ NRNS i responsibilna nastava ‒ RN).

Tokom jednogodišnjeg eksperimentalno-metodičkog programa učenici petog razreda osnovne škole recipirali su književnoumjetničke tekstove u kontekstu jednog inovativno-razvijajućeg sistema razredne nastave (nastave različitih nivoa složenosti – E1 ili responsibilne nastava – E2) i u uobičajenoj nastavi književnosti (K1 i K2). Učenici eksperimen- talnih grupa (E1 i E2) postigli su u prosjeku uglavnom statistički zna- čajno veće rezultate na finalnom mjerenju u poznavanju tipova ljudskih karaktera i poznavanju moralnih osobina, od učenika kontrolnih grupa (K1 i K2). Ustanovljeno je da je pojačan intenzitet recepcije književnog teksta moguće ostvariti u sistemima razvijajuće nastave na mlađem školskom uzrastu učenika. Dobijeni nalazi eksperimentalno-metodičkog istraži- vanja mogu biti značajan doprinos unapređivanju rada na književnom tekstu u nastavnoj praksi i daljem razvoju metodike nastave književnosti na mla- đem školskom uzrastu učenika, pa i produbljivanju saznanja didaktičke inovatike.

KLJUČNE REČI:

recepcija književnog teksta u nastavi, teorija inovativno-razvijajuće nastave, moralna razvijenost, učenici mlađeg školskog uzrasta.

LITERATURA:

  • Vigotski, L. (1977). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit.
  • Vilotijević, M. i Vilotijević, N. (2016). Modeli razvijajuće nastave I. Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Vujaklija, M. (1954). Leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Prosveta. Vučković, D. (2006). Teorija recepcije u nastavi književnosti u mlađim razredima osnovne škole. Nikšić: Filozofski fakultet.
  • Vučković, D. (2015). Pedagoška funkcija književnosti u savremenoj nastavi. Učenje i nastava, I(1), 75–90.
  • Davidov, V. (1995). O shvatanjima razvijajuće nastave. U Saznanje i nastava. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Dejković, M. (2013). Književni tekstovi i razvoj dečje moralnosti. Godišnjak Učiteljskog fakulteta, knjiga 4. Vranje: Učiteljski fakultet, 391–399.
  • Dragić, Ž. i Ilić, M. (2018). Efekti recepcije književnog teksta u individua- lizovanoj i responsibilnoj razrednoj nastavi. Zbornik radova Filozofskog fakulteta, XLVIII(4), 165–183.
  • Dragić, Ž. (2020). Obrazovno-vaspitni efekti recepcije književnog teksta u razvijajućoj nastavi na mlađem školskom uzrastu učenika. Neobjavljena dok- torska disertacija. Banja Luka: Filozofski fakultet.
  • Ilić, M. (1998). Nastava različitih nivoa složenosti. Beograd. Učiteljski fakultet.
  • Ilić, M. (2002). Responsibilna nastava. Banja Luka: Filozofski fakultet.
  • Ilić, M. (2004). Tradicionalni i savremeni modeli nastavnog rada. U Tradicija i savremenost. Banja Luka: Filozofski fakultet, 1053–1062.
  • Ilić, M. (2015). Didaktika i sloboda učesnika nastavnog procesa. U Nauka i sloboda. Pale: Filozofski fakultet, 645–667.
  • Ilić, M. (2019). Rasprave o savremenoj nastavi i didaktici. Banja Luka: Dru- štvo pedagoga Republike Srpske.
  • Ilić, M. (2020). Didaktika. Banja Luka: Filozofski fakultet. Jaus, H. R. (1978). Estetika recepcije. Beograd: Nolit.
  • Kovačević, B. (2012). Interaktivna nastava i moralno vaspitanje učenika. Istočno Sarajevo: Filozofski fakultet Pale.
  • Krstić, D. (1988). Psihološki rečnik. Beograd: IRO „VUK KARADŽIĆ”.
  • Leksikon obrazovnih termina (2014). Beograd: Učiteljski fakultet. Maricki, D. (ur.) (1978). Teorija recepcije u nauci o književnosti. Beograd: Nolit.
  • Ninković, G. (2006). Savremena porodica i škola. Jagodina: Učiteljski fakultet.
  • Pavlović Babić, D., Krnjaić, Z., Pešić-Matijević, J. i Gošović, R. (2001). Struk- tura sposobnosti i veština kritičkog mišljenja. Psihologija, 34(1–2), 195– 208.
  • Peašinović, R. (1976). Pedagoška funkcija nastavnika u moralnom razvoju učenika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Purić, D. (2012). Cilj, zadaci i ishodi nastave i učenja u domenu proučavanja književnog dela u mlađim razredima osnovne škole. U Nastava i učenje – ciljevi, standardi, ishodi. Užice: Učiteljski fakultet, 15(14), 474–484.
  • Purić, D. (2016). Razumevanje teksta u nastavi književnosti. Nastava i vaspi- tanje, LXV(2), 427–437.
  • Rečnik književnih termina (1985). Beograd: Nolit.
  • Smiljković, S. (2014). Recepcija književnog teksta na osnovnoškolskom uzrastu. U Nastava i učenje – savremeni pristupi i perspektive. Užice: Učiteljski fakultet, 369–376.
  • Spajić, N. (2007). Geneza i mogućnosti razvijajuće nastave. Pedagogija, LXII(4), 651– 674.
  • Stakić, M. (2008). Motivating the Students for Reading and Experiencing the Literary Work. Contemporary intentions in Educations, 2, Ohrid, 73–81.
  • Stakić, M. (2016). Recepcija književnog djela u nastavi srpskog jezika. U Banjalučki novembarski susreti 2016, tom II. Banja Luka: Filozofski fakultet, 301–312.
  • Stevens, J. P. (1980). Power of the multivariate analysis of variance tests. Psychological Bulletin, 88, 728–737.
  • Stepanovna Sidenko, A. (2006). O inovacionim i tradicionalnim modelima nastavnog procesa. Nastava i vaspitanje, 55(2), 109–121.
  • Stojanović, B. (2012). Basna u funkciji razvoja moralnosti i podsticanja krea- tivnosti učenika. U Daroviti i moralnost. Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov” i Univerzitet „Aurel Vlajku” Arad, 840–855.
  • Stojanović, B. (2013). Vaspitne vrednosti tekstova u čitankama za mlađe razrede osnovne škole. U Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece školskog uzrasta. Vranje: Učiteljski fakultet, 351–360.
  • Stojanović, B. i Zdravković, D. (2019). Književni junak i socijalno odgovorno ponašanje pojedinca u čitankama za mlađe razrede osnovne škole. Teme, XLIII(4), 1247–1264.
  • Stojanović, B. (2019). Najmlađi čitalac i saznavanje književnog dela iz ugla teo- rije recepcije. U Jezik, književnost, teorija. Niš: Filozofski fakultet, 701–712.
  • Titelski, M. (2019). Školski uspjeh i moralna razvijenost učenika u drugoj tri- jadi osnovne škole. (Neobjavljen master rad). Banja Luka: Filozofski fakultet.