АУТОР(И): ЖЕЛИМИР Ж. ДРАГИЋ, МИЛЕ Ђ. ИЛИЋ
Е-АДРЕСА: zelimir.dragic@ff.unibl.org
Download Full Pdf
DOI:10.46793/STEC20.281D
САЖЕТАК:
Полазећи од поставки теорије рецепције, теорије инова- тивно-развијајуће наставе и налаза тангентних истраживања развијене су трансферабилне теоријске основе рецепције и микропланова књижевног текста у два система развијајуће разредне наставе (настава различитих нивоа сложености ‒ НРНС и респонсибилна настава ‒ РН).
Током једногодишњег експериментално-методичког програма ученици петог разреда основне школе реципирали су књижевноумјетничке текстове у контексту једног иновативно-развијајућег система разредне наставе (наставе различитих нивоа сложености – Е1 или респонсибилне настава – Е2) и у уобичајеној настави књижевности (К1 и К2). Ученици експеримен- талних група (Е1 и Е2) постигли су у просјеку углавном статистички зна- чајно веће резултате на финалном мјерењу у познавању типова људских карактера и познавању моралних особина, од ученика контролних група (К1 и К2). Установљено је да је појачан интензитет рецепције књижевног текста могуће остварити у системима развијајуће наставе на млађем школском узрасту ученика. Добијени налази експериментално-методичког истражи- вања могу бити значајан допринос унапређивању рада на књижевном тексту у наставној пракси и даљем развоју методике наставе књижевности на мла- ђем школском узрасту ученика, па и продубљивању сазнања дидактичке иноватике.
КЉУЧНЕ РЕЧИ:
рецепција књижевног текста у настави, теорија иновативно-развијајуће наставе, морална развијеност, ученици млађег школског узраста.
ЛИТЕРАТУРА:
- Виготски, Л. (1977). Мишљење и говор. Београд: Нолит.
- Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016). Модели развијајуће наставе I. Београд: Учитељски факултет.
- Вујаклија, М. (1954). Лексикон страних речи и израза. Београд: Просвета. Вучковић, Д. (2006). Теорија рецепције у настави књижевности у млађим разредима основне школе. Никшић: Филозофски факултет.
- Вучковић, Д. (2015). Педагошка функција књижевности у савременој настави. Учење и настава, I(1), 75–90.
- Давидов, В. (1995). О схватањима развијајуће наставе. У Сазнање и настава. Београд: Институт за педагошка истраживања.
- Дејковић, М. (2013). Књижевни текстови и развој дечје моралности. Годишњак Учитељског факултета, књига 4. Врање: Учитељски факултет, 391–399.
- Драгић, Ж. и Илић, М. (2018). Ефекти рецепције књижевног текста у индивидуа- лизованој и респонсибилној разредној настави. Зборник радова Филозофског факултета, XLVIII(4), 165–183.
- Драгић, Ж. (2020). Образовно-васпитни ефекти рецепције књижевног текста у развијајућој настави на млађем школском узрасту ученика. Необјављена док- торска дисертација. Бања Лука: Филозофски факултет.
- Илић, М. (1998). Настава различитих нивоа сложености. Београд. Учитељски факултет.
- Илић, М. (2002). Респонсибилна настава. Бања Лука: Филозофски факултет.
- Илић, М. (2004). Традиционални и савремени модели наставног рада. У Традиција и савременост. Бања Лука: Филозофски факултет, 1053–1062.
- Илић, М. (2015). Дидактика и слобода учесника наставног процеса. У Наука и слобода. Пале: Филозофски факултет, 645–667.
- Илић, М. (2019). Расправе о савременој настави и дидактици. Бања Лука: Дру- штво педагога Републике Српске.
- Илић, М. (2020). Дидактика. Бања Лука: Филозофски факултет. Jaus, H. R. (1978). Еstetika recepcije. Beograd: Nolit.
- Ковачевић, Б. (2012). Интерактивна настава и морално васпитање ученика. Источно Сарајево: Филозофски факултет Пале.
- Крстић, Д. (1988). Психолошки речник. Београд: ИРО „ВУК КАРАЏИЋ”.
- Лексикон образовних термина (2014). Београд: Учитељски факултет. Maricki, D. (ur.) (1978). Teorija recepcije u nauci o književnosti. Beograd: Nolit.
- Нинковић, Г. (2006). Савремена породица и школа. Јагодина: Учитељски факултет.
- Павловић Бабић, Д., Крњаић, З., Пешић-Матијевић, Ј. и Гошовић, Р. (2001). Струк- тура способности и вештина критичког мишљења. Психологија, 34(1–2), 195– 208.
- Peašinović, R. (1976). Pedagoška funkcija nastavnika u moralnom razvoju učenika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
- Пурић, Д. (2012). Циљ, задаци и исходи наставе и учења у домену проучавања књижевног дела у млађим разредима основне школе. У Настава и учење – циљеви, стандарди, исходи. Ужице: Учитељски факултет, 15(14), 474–484.
- Пурић, Д. (2016). Разумевање текста у настави књижевности. Настава и васпи- тање, LXV(2), 427–437.
- Rečnik književnih termina (1985). Beograd: Nolit.
- Смиљковић, С. (2014). Рецепција књижевног текста на основношколском узрасту. У Настава и учење – савремени приступи и перспективе. Ужице: Учитељски факултет, 369–376.
- Spajić, N. (2007). Geneza i mogućnosti razvijajuće nastave. Pedagogija, LXII(4), 651– 674.
- Stakić, M. (2008). Motivating the Students for Reading and Experiencing the Literary Work. Contemporary intentions in Educations, 2, Ohrid, 73–81.
- Стакић, М. (2016). Рецепција књижевног дјела у настави српског језика. У Бањалучки новембарски сусрети 2016, том II. Бања Лука: Филозофски факултет, 301–312.
- Stevens, J. P. (1980). Power of the multivariate analysis of variance tests. Psychological Bulletin, 88, 728–737.
- Степановна Сиденко, А. (2006). О иновационим и традиционалним моделима наставног процеса. Настава и васпитање, 55(2), 109–121.
- Стојановић, Б. (2012). Басна у функцији развоја моралности и подстицања креа- тивности ученика. У Даровити и моралност. Вршац: Висока школа струковних студија за образовање васпитача „Михаило Палов” и Универзитет „Аурел Влајку” Арад, 840–855.
- Стојановић, Б. (2013). Васпитне вредности текстова у читанкама за млађе разреде основне школе. У Књижевност за децу и њена улога у васпитању и образовању деце школског узраста. Врање: Учитељски факултет, 351–360.
- Стојановић, Б. и Здравковић, Д. (2019). Књижевни јунак и социјално одговорно понашање појединца у читанкама за млађе разреде основне школе. Теме, XLIII(4), 1247–1264.
- Стојановић, Б. (2019). Најмлађи читалац и сазнавање књижевног дела из угла тео- рије рецепције. У Језик, књижевност, теорија. Ниш: Филозофски факултет, 701–712.
- Тителски, М. (2019). Школски успјех и морална развијеност ученика у другој три- јади основне школе. (Необјављен мастер рад). Бања Лука: Филозофски факултет.