ДОМАЋИ РАД УЧЕНИКА У ВАСПИТНО-ОБРАЗОВНОМ КОНТЕКСТУ САВРЕМЕНЕ НАСТАВЕ

Наука и настава у васпитно-образовном контексту (2020), (стр. 165-180)

АУТОР(И): СЛАВИША В. ЈЕЊИЋ , ТАТЈАНА В. МИХАЈЛОВИЋ

Е-АДРЕСА: slavisa.jenjic@ff.unibl.org

Download Full Pdf 

DOI:10.46793/STEC20.165J

САЖЕТАК:

У европском школству уз смањење обима градива уче- ници се релаксирају и од домаћег рада. Код нас се углавном сматра да има простора за промене у обиму материје, али да нека врста „копче” са изуче- ним наставним темама мора постојати и ван учионице, како би се оно што је реализовано у настави, ефикасно усвојило. Савремена теоријска сазнања указују на образовну функцију домаћег рада, јер уводи ученика у само- стално стицање и учвршћивање знања, оспособљава за самостални рад, за самообразовање. У средишту овог теоријског истраживања је домаћи рад ученика у васпитно-образовном контексту савремене наставе. У контексту овог разматрања полази се од хипотезе да домаћи рад омогућује проширење наставног процеса за време даљег напредовања у учењу, вежбању, пона- вљању, да свако дете има прилику одредити властити темпо и начин рада, да домаћи рад мотивише ученике за самосталан и одговоран однос према раду и обавезама.

Основни резултат овог теоријског истраживања указује да је неоп- ходно размотрити аспекте конципирања и начина задавања домаћег рада ученика; да домаћи рад мора бити релевантан, стимулативан и приступачан, како би мотивисао ученике за успешно решавање; да помаже промоцији правилних метода учења и аутономних способности; да поливалентна при- мена домаћих задатака може довести до развоја когнитивних способности. Осим тога, сигурно је да домаћи рад нема свој васпитно-образовни ефекат уколико се задаје само због тога, јер се мора задати. Домаћи рад мора да испуни свој циљ и допринесе што бољем образовном успеху сваког ученика.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

домаћи рад, ученици, савремена настава, васпитно- образовни контекст.

ЛИТЕРАТУРА:

  • Araújo, M. (2006). Crianças sentadas! Os trabalhos de casa no ATL. Porto: Livpsic.
  • Bloom, B. (1982). All our children learning: A primer for parents, teachers and other educators. N.Y.: McGraw-Hill.
  • Branković, D. i Mandić, D. (2003). Metodika informatičkog obrazovanja. Banja Luka: Filozofski fakultet.
  • Burgić, Dţ., Bikić, N. i Bogilović, A. (2018). Mišljenja roditelja o ulozi i značaju domaće zadaće u niţim razredima razredne nastave. U A. Arnaut (ur.), Obrazovanje, jezik, kultura: tendencije i izazovi, rad štampan u celini, 15.  decembar 2017, Zenica (387–405). Zenica: Filozofski fakultet.
  • Василијевић, Д. и Бојовић, Ж. (2018). Интернет технологија у функцији неформалног усавршавања наставника. У Б. Микановић (ур.), Бањалучки новембарски сусрети, рад штампан у целини, 16. новембар 2018, Бања Лука (379–401). Бања Лука: Филозофски факултет.
  • Villas-Boas, M. (2000a). A parceria entre a escola, a família e a comunidade: Trabalho de casa para o desenvolvimento da literacia. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento da Avaliação Prospectiva e Planeamento, PRODEP 2000.
  • Villas-Boas, M. (2000b). A parceria entre a escola, a família e a comunidade: Reunião de pais. Lisboa: Ministério da Educação, Departamento da Avaliação Prospectiva e Planeamento, PRODEP 2000.
  • Влаховић, Б. (2001). Путеви иновација у образовању. Београд: Едука. Glasser, W. (1994). Kvalitetna škola. Zagreb: Educa.
  • Грдинић, Б. и Бранковић, Н. (2005). Методика познавања природе и света око нас у наставној пракси. Бачки Петровац: Култура.
  • Di Pietro, P. (2009). Kako preţivjeti djetetovu školu: poticaji za uspješno bavljenje domaćim zadacima, odnosima s učiteljicom, razrednim okupljanjima i izletima. Rijeka: Izdavački centar Rijeka.
  • Đorđević, J. i Potkonjak, N. (1988). Pedagogija. Beograd: Naučna knjiga.
  • Epstein, J. L. (2001). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press.
  • Epstein, J. L. & Van Voorhis, F. L. (2001). More than minutes: Teachers’ roles in designing homework. Educational Psychologist, 36(3), 181–193. DOI: 10.1207/S15326985EP3603.
  • Ждерић, М., Цекуш, Г., Малешевић, Ј. и Грдинић, Б. (1996). Методика наставе природе и друштва. Нови Сад: Тодор.
  • Ţivanović, S. (2008). Primjena diferenciranih zadataka u nastavi biologije. Metodički ogledi, 15(1), 83–97.
  • Jensen, E. (2003). Super-nastava: nastavne strategije za kvalitetnu školu i uspješno učenje. Zagreb: Educa.
  • Јењић, С. и Драгић, Ж. (2017). Прилози методици наставе природе и друштва. Бања Лука: Филозофски факултет.
  • Jurčić, M. i Klasnić, I. (2014). Domaća zadaća – dopuna školskom učenju i odgojnosti učenika. U M. Ore (ur.), Sodobni pristopi poučevanja prihajajočih generacij, rad štampan u celini, 27–28. novembar 2014, Ljubljana (231–247). Ljubljana: EDUvision.
  • Ковачевић, З. (2013). Оспособљавање за самостално учење. Београд: Универзитет у Београду, Учитељски факултет.
  • Kyriacou, C. (2001). Temeljna nastavna umijeća. Zagreb: Educa.
  • Lopes, J. & Silva, H. (2009). A aprendizagem cooperativa na sala de aula: Um guia prático para o professor. Lisboa: Lidel.
  • Matijević, M. i Radovanović, D. (2011). Nastava usmjerena na učenika. Zagreb:  Školske novine.
  • Mattes, W. (2007). Rutinski planirati-učinkovito poučavati. Zagreb: Naklada Ljevak.
  • Marzano, J. R., Pickering, J. D. i Pollack, E. J. (2006). Nastavne strategije: kako primijeniti devet najuspješnijih nastavnih strategija. Zagreb: Educa.
  • Marujo, H., Neto, L. & Perloiro, M. (2002). A família e o sucesso escolar. Lisboa: Editorial Presença.
  • Marques, R. (2001). Educar com os pais. Lisboa: Editorial Presença. Meirieu, P. (1998). Os trabalhos de casa. Lisboa: Editorial Presença.
  • Михајловић, Т. (2013). Самостално учење и образовно-васпитна постигнућа. Бања Лука: Графид.
  • Obrnuta učionica i Google disk. https://www.carnet.hr/wp-content/uploads/2019/09/ Google_Drive_Prirucnik.pdf.
  • Pedagoška enciklopedija 1 (1989). Beograd: Zavod za udţbenike i nastavna sredstva. Zagreb: Školska knjiga.
  • Pedagoška enciklopedija 2 (1989). Beograd: Zavod za udţbenike i nastavna sredstva. Zagreb: Školska knjiga.
  • Peko, A., Dubovicki, S. i Munjiza, E. (2014). Does homework as a learning strategy stimulate additional student overload?. Didactica Slovenica – pedagoška obzorja: znanstvena revija za didaktiko, 29, 49–65.
  • Poljak, V. (1970). Didaktika. Zagreb: Školska knjiga.
  • Rosário, P., Mourão, R., Soares, S., Chaleta, E., Grácio, L., Simões, F., Núñez, J. C., Gonzalez-Pienda, J. A. (2005). Trabalho de casa, tarefas escolares, auto-regulação  e envolvimento parental. Psicologia em Estudo, 10(3), 343–351. DOI: 10.1590/S1413-73722005000300002.
  • Sahlberg, P. (2012). Lekcije iz Finske. Zagreb: Školska knjiga.
  • Sokol, S. (2005). Svrha domaćih zadaća u osnovnoj školi. Ţivot i škola, LI(13), 106– 117.
  • Sokol, S. i Vrbošić, V. (2013). Homework – the exception and not the rule. Ţivot i škola, LIX(29), 79–93.
  • Sokol, S. i Vrbošić, V. (2017). Domaća zadaća između teorije i prakse. Ţivot i škola, LXIII(2), 97–112.
  • Sprinthall, N. & Sprinthall, R. (1993). Psicologia Educacional: Uma abordagem desenvolvimentista. Lisboa: McGraw Hill.
  • Schumm,  J.  S.  (2005).  Škola  bez  muke   –   strategije   i   vještine   učenja   za   uspjeh u školi. Lekenik: Ostvarenje.
  • Schumow, L., Schmidt, J. A. & Kackar, H. (2008). Adolescentsʼ experience doing homework: Associations amonh context, quality of experience, and outcomes. The community Journal, 18(2), 9–28.
  • Trautwein, U. & Köller, O. (2003). The relationship between homework andachievement – Still much of a mystery. Educational Psychology Review, 15(2), 115–145.
  • Howe, M. J. A. (2002). Psihologija učenja: priručnik za nastavnike. Jastrebarsko: Naklada Slap.
  • Hrnjica, S. (2005). Opošta psihologija sa psihologijom ličnosti. Beograd: Naučna knjiga nova.
  • Canter, L. i Hausner, L. (2002). Domaća zadaća bez suza – priručnik za roditelje: kako motivirati dijete da napiše domaću zadaću i postigne uspjehu školi. Zagreb: Naklada Kosinj.
  • Cooper, H. (1989а). Homework. While Plains, N.Y. Longman.
  • Cooper, H. (1989b). Synthesis of research on homework. Educational Leadership, 47(3), 85–91.
  • Cooper, H. (2001). The battle over homework: Common Ground for Administrators, Teachers, and Parents. California: Corwin Press.
  • Cooper, H., Robinson, J. C. & Patall, E. A. (2006). Does homework improve academic achievement? A synthesis of research, 1987–2003. Review of Educational Research, 76(1), 1–62. DOI: 10.3102/00346543076001001.
  • Corno, L. & Xu, J. (2004). Homework as the job of childhood. Theory into Practice, 43, 227–233.
  • Costa, M., Cardoso, A. P., Lacerda, C., Lopes, A. & Gome, C. (2016). Homework in primary education from the perspective of teachers and pupils. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 217, 139–148. DOI: 10.1016/j.sbspro.2016.02.047.
  • Ћурчић, М. и Ждерић, М. (2000). Методика наставе природе и друштва.
  • Бијељина: Учитељски факултет у Бијељини.