EMOCIONALNO VASPITANJE U SRPSKOJ PEDAGOGIJI 20. VEKA

Nauka i nastava u vaspitno-obrazovnom kontekstu (2020), (str. 111-124)

AUTOR(I): JELENA S. PETROVIĆ, DRAGANA V. DIMITRIJEVIĆ

E-ADRESA: jelena.petrovic@filfak.ni.ac.rs

Download Full Pdf 

DOI:10.46793/STEC20.111P

SAŽETAK:

Emocionalno vaspitanje, iako se u pedagoškoj nauci prepoznaje kao relativno mlad naučni koncept, oduvek predstavlja značajnu dimenziju vaspitne delatnosti. Razvoj ovog aspekta vaspitnog delovanja intenzivira se na početku 20. veka, da bi tek osamdesetih godina 20. veka postao predmet i naučnog istraživanja. Cilj ovog rada je istražiti razvoj emocionalnog vaspitanja u srpskoj pedagogiji, i odnos srpskih pedagoga prema ovom vaspitnom konceptu. U radu je korišćena metoda teorijske analize sa tehnikom analiza sadržaja. Analizirana su dela najuticajnijih srpskih pedagoga 20. veka i najznačajniji udžbenici koji su se koristili u obrazovanju pedagoga i nastavnika tokom 20. veka. Referentna tačka analize je bilo emocionalno vaspitanje posmatrano iz ugla savremenih određenja emocionalnog vaspitanja: kao pedagoško delovanje koje podrazumeva razumevanje i uvažavanje emocija u vaspitnom procesu, razvijanje samosvesti, samodiscipline, samostalnosti i pomoći u ostvarivanju pozi- tivnih interpersonalnih odnosa. Uprkos formiranom mišljenju da je emocionalno vaspitanje nedovoljno zastupljeno tokom 20. veka, zaključili smo da su srpski pedagozi ovom aspektu vaspitanja posvećivali pažnju, ali ne posmatrajući ga kao poseban fenomen, već u okviru već definisanih naučnih koncepata moralnog vaspitanja i porodične pedagogije i naravno, u skladu sa svojim pedagoškim orijentacijama i društvenim potrebama.

KLJUČNE REČI:

emocije, emocionalno vaspitanje, reformna pedagogija, 20. vek.

LITERATURA:

  • Adžić, S. (1892). Uvod u nauku o vaspitanju. Niš: Štamparija Ž. Radovanovića. Bakić, B. (1897). Opšta pedagogika. Beograd: Državna štamparija.
  • Bakić, B. (1901). Posebna pedagogika. Beograd: Državna štamparija. Đorđević, J. i Potkonjak, N. (1900). Pedagogija. Beograd: Naučna knjiga. Gardner, H. (1983). Frames of Mind. New York: Basic Book.
  • Goleman, D. (1997). Emotional Intelligence in Context. In P. Salovey & D. J. Sluyter (eds.): Emotional Development and Emotional  Intelligence.  Educational (xiii–xvi). Implications. New York: Basic Books.
  • Krneta, LJ. (1974). Pedagogija. Beograd: Naučna knjiga.
  • Krneta, LJ., Potkonjak, M. i Potkonjak, N. (1965). Pedagogija. Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika Socijalističke Republike Srbije.
  • Krneta, Lj., Potkonjak, N., Schmit, V. i Šimleša, P. (redaktori) (1968a). Pedagogija I. Zagreb: Matica Hrvatska.
  • Krneta, Lj., Potkonjak, N., Schmit, V. i Šimleša, P. (redaktori) (1968b). Pedagogija II. Zagreb: Matica Hrvatska.
  • Lang, P. (1998). Towards an understanding of affective education in a European context. In Y. J. Katz, P. Lang & I. Menezes (eds.): Affective Education: A Comparative View (3–16). London: Cassell.
  • Marić-Jurišić, S. i Kostović, S. (2016). „Vaspitljivost emocija”: prema emocionalno pismenoj školi. Godišnjak Filozofskog fakulteta u Novom Sadu, 41(2), 185–201. DOI: 10.19090/gff.2016.2.185-201.
  • Mikanović, B. (2015). Humanističko vaspitanje i emancipacija ličnosti. U B. Dimitrijević (ur.): Humanistički ideali obrazovanja, vaspitanja i psihologije, Tematski zbornik radova (223–235). Niš: Filozofski fakultet.
  • Milošević, M. (1911). Opšta kulturna pedagogika kao nauka. Beograd: Štamparija Davidović.
  • Mladenović, V. (1936). Opšta pedagogika. Beograd: Izdavačka knjižarnica Goce Kona.
  • Nikolova, M. (2017). The pedagogues educated abroad and their impact on the education in Serbia in the late 19th and the first half of the 20th century. Espacio, Tiempo y Educación, 4(1), 1–18.
  • Orlović-Potkonjak, M. i Potkonjak, N. (1974). Opšta pedagogija: Udžbenik za peti razred pedagoške akademije, prvi deo. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Parlić-Božović, J. (2004). Obrazovanje i vaspitanje u delima srpskih pedagoga (1918–1941). Kosovska Mitrovica: Institut za srpsku kulturu – Priština.
  • Parlić-Božović, J. (2015). Analiza korišćenja pojmova vaspitanje i obrazovanje u delima Ljubomira Protića. Zbornik radova Filozofskog fakulteta u Pri- štini, 45(2), 137–152. DOI: 10.5937/ZRFFP45-8552.
  • Petrović, J. (2015). Intelektualno i emocionalno vaspitanje u reformnoj peda- gogiji sa početka 20. veka – aktuelnost izvornih shvatanja. (Neobjavljena doktorska disertacija). Univerzitet u Novom Sadu: Filozofski fakultet.
  • Petrović, J. (2018). Uticaj DŽona Djuija na shvatanja moralnog vaspitanja u Srbiji. Godišnjak za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Nišu, 3(1), 55–67.
  • Pedagoška enciklopedija (1989). Potkonjak, N. i Šimleša, P. (ur.). Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Protić, LJ. (1924). Opšta pedagogika. Beograd: Državna štamparija. Rakić, V. (1946). Vaspitanje igrom i umetnošću. Beograd: Prosveta.
  • Ranđelović, J. (2002). Moralno vaspitnja u pedagoškom stvaralaštvu Srbije 1900–1941. Teme, Časopis za društvene nauke, (03), 423–444.
  • Teodosić, R. (1957). Pedagogika. Sarajevo: Zavod za izdavanje udžbenika.
  • Šević, M. (1920). Predgovor. U Klapared, E. (1920). Pedagogija DŽona Djuija.
  • Beograd: Izdavačka knjižarnica Rajkovića.
  • Šević, M. (1923). Šta može vaspitanje. Beograd: Knjižnica Rajkovića i Ćukovića.