Културолошки оквири комуникационе компетентности наставника: теоријски и практични приступи међукултурним компетенцијама

Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 17-36. стр.) 

 

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Драгана Бјекић , Лидија Златић 

 

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEII.017B

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Иако се појам комуникациона компетентност користи да означи универзални систем компетенција у различитим комуникационим контекстима, и као такав је тема бројних истраживања, практични контекст у коме треба испољавати комуникациону компетентност захтева разматрање различитих културолошких оквира за ефикасну комуникацију. Повезаношћу културе и комуникације баве се различите науке и посебне дисциплине, а у овом раду разматрање међукултурних комуникационих компетенција ослања се на доприносе антрополошких приступа, психологије комуникације и комуникологије. Извршена је анализа комуникације према изабраним културолошким димензијама значајним за комуникациону компетентност наставника: индивидуализам – колективизам, високи – ниски комуникациони контекст и егоцентричност – социоцентричност. Разматране су међукултурне комуникационе компетенције као практичан одговор на уважавање културолошких разлика и сличности. У контексту професионалног деловања наставника у мултикултуралном окружењу, предложен је оквир оспособљавања наставника да подстичу развој своје и међукултурне компетентности ученика.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

међукултурна комуникациона компетентност, димензије културе, комуникациони контекст

ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:

Рад је развијен као део истраживачких активности на пројектима 451-03-68/2023-2025-14/200132 (Факултет техничких наука у Чачку) и 451-03-65/2025-03 (Педагошки факултет у Ужицу).

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Agliati, A., Vescovo, A. & Anolli, L. (2006). A new methodological approach to nonverbal behavior analysis in cultural perspective. Behavior Research Methods, 38(3), 364–371.
  • Al-Sumait, F., Tryzna, M., Alkazemi, M. & Boone, E. L. (2022). Evaluating Multicultural Educational Experience and Intercultural Communication Competence in an Arab Context. Journal of Intercultural Communication, 22(2), 64–74.
  • Bjekić, D. i Zlatić, L. (2021). Psihologija preduzetništva: nastavnik u fokusu. Užice: Pedagoški fakultet.
  • Buzzai, C., Passanisi, A., Aznar, M. A. & Pace, U. (2022). The antecedents of teaching styles in multicultural classroom: teachers’ self-efficacy for inclusive practices and attitudes towards multicultural education. European Journal of Special Needs Education, 38(3), 378–393. https://doi.org/10.1080/08856257.2022.2107679
  • Vangelisti, A. L., Daly, J. A. & Friedrich, G. W. (1999). Teaching Communication: Theory, Research, and Methods. Mahwah – New Jersey – London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Geert Hofstede, https://geerthofstede.com/
  • Golubović, Z. (2005). Interdisciplinarni pristup i odnos antropologije i etnologije.U D. Radojičić i Lj. Gavrilović (ur.): Etnologija i antropologija: stanje i perspektive (str. 65–75). Beograd: Etnografski institut SANU.
  • Dai, X. & Chen, Guo-Ming, (2014). Intercultural Communication Competence: Conceptualization and its Development in Cultural Contexts and Interactions. Cambridge Scholars Publishing.
  • Zlatić, L. i Bjekić, D. (2015). Komunikaciona kompetentnost nastavnika: konceptualizacija, merenje i razvoj. Užice: Učiteljski fakultet.
  • Irwandi, A. & Alwi, N. A. (2018). Building Teachers’ Intercultural Communication Competence in the Digital Era. 3rd Conference on Education 2018: Teachers in the Digital Age (pp. 179–182). IAIN Bausangkar.
  • Јeknić, R. (2006). Individualističke i kolektivističke kulture u kontekstu globalizacije: Hofstedeov model i njegova kritika. Revija za sociologiju, 37(3–4), 205–225.
  • Ji, J. S., Yip, Y. S. & Saito, E. (2025). Preparing future teachers for multicultural classrooms: the state of play in Australia. Journal for Multicultural Education. https://doi.org/10.1108/JME-11-2024-0150
  • Juang, L-P., Civitilo, S. & Juang, P. L. (2020) How to best prepare teachers for multicultural schools: Challenges and perspectives In book: Youth in superdiverse societies: Growing up with globalization, diversity, and acculturation, Chapter 17 (pp. 285–301). London: Routledge.
  • Kalogerogianni, F. (2025). Teaching in multicultural classrooms through ad intercultural perspective on citizenship. Frontiers in Education, 10:1581833. doi.org/10.3389/feduc.2025.1581833
  • Kim, Y. Y. & Gudykunst, W. B. (1999). Teaching Intercultural Communication. In L. Vangelisti, J. A. Daly & G. W. Friedrich (eds.). Teaching Communication, 2nd edition (pp. 171–180). Routledge. E-book https://doi.org/10.4324/9780203810804
  • Kittler, M. G., Rygl, D. & Mackinnon, A. (2011). Special Review Article: Beyond culture or beyond control? Reviewing the use of Hall’s high-/low-context concept. International Journal of Cross Cultural Management, 11(1), 63-82. https://doi.org/10.1177/1470595811398797
  • Lanigan, R. L. (2022). Saving Face: The Nonverbal Communicology of Basic Emotions. In S. Petrilli & M. Ji (eds.): In Exploring the Translatability of Emotions: Cross-Cultural Transdisciplinary Ecounters (pp. 273–319). Cham, CH: Springer Nature AG. https://doi.org/10.1007/978-3-030-91748-7_11
  • Leeds-Hurwitz, W. (1987). Intercultural Communication and Anthropology: Understanding Their Common History. Practicing Anthropology, 9(3), 4–5. https://doi.org/10.17730/praa.9.3.w8820h7305074772
  • Leeds-Hurwitz, W. (2013). Intercultural Competences: Conceptual and Operational Framework. Paris, France: UNESCO. Retrieved August 10, 2025 from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219768
  • Mavianti, Harfiani, R. & Gunawan (2020). The Role of Intercultural Communication Skills in Cultural Transformation for Student. Proceeding International Conference on Culture, Language and Literature ICL2LC, Medan – Indonesia (pp. 30–36). Retrieved August 10, 2025 from https://proceeding.umsu.ac.id/index.php/ic2lc
  • Maya Jariego, I. (2002). Estrategias de entrenamiento de las habilidades de comunicación intercultural. Portularia. Revista de Trabajo Social, 2, 91–108.
  • Maya-Jariego, I., Holgado, D. & Santolaya, F. J. (2006). Diversidad en el trabajo: estrategias de mediación intercultural [Multimedia]. Sevilla: Fondo Social Europeo.
  • Nam, K. A. (2015). High-context and low-context communication. In J. M. Bennett (eds.): The SAGE Encyclopedia of Intercultural Competence. Thousand Oaks, CA: Sage Publication, Inc.
  • Petersen, K. B. (2017). Preparation of student teachers of multicultural classrooms; Reflection on the Danish teachers Education Curriculum, JISTE, 21(1), 45–54.
  • Rogers, E. M., Hart, W. B. & Miike, V. (2002). Edward T. Hall and History of Intercultural Communication: The United States and Japan. Keio Communication Review, 24(3), 3–26.
  • Srivastava, P., Bhat, V. & Walia, D. (2018). Role of teachers in a multicultural classroom: A sensitive approach towards diversity. International Journal of Academic Research and Development, 3(2), 95–97
  • Stunell, K. (2020). Supporting student-teachers in the multicultural classroom. European Journal of Teacher Education, 44(2), 217–233. https://doi.org/10.1080/2020.1758660
  • Tilovatova, X. (2024). Strategies for effective intercultural communication in teaching. European International Journal of Multidisciplinary Research and Management Studies, 4(8), 39–41. https://doi.org/10.55640/eijmrms-04-08-05
  • Hall, E. T. (1966). The Hidden Dimension. New York: Doubleday.
  • Hall, E. T. (1976). Beyond Culture. New York: Anchor Books – Doubleday.
  • Hall, E. T. (1992). An Antropology of Everyday Life. New York: Doubleday.
  • Hall, E. T. (2000). Context and meaning. In L. A. Samovar & R. E. Porter (eds.):
  • Intercultural Commuication: A Reader, vol. 9. Belmont, CA: Wadsworth.
  • Hofstede, G. (1991). Cultures and organizations: software of the mind. London, New York: McGrawHill.
  • Hofstede, G. (2001). Diference and danger: Cultural profiles of nations and limits to tolerance. In M. H. Albrecht (eds.): International HRM: Managing Diversity in the Workplace (pp. 9–23). London: Blackwell.
  • Hofstede, G. & Hofstede, G. Ј. (2010). Cultures and organizations: Software of theMind: Intercultural cooperation and its importance for survival. New York: McGraw-Hill.
  • Holmes, P. & O Neill, G. (2012). Developing and evaluating intercultural competence: Ethnographies of intercultural encounters. International Journal of Intercultural Relations, 36(2012), 707–718.
  • Humphrey, D. (2019). Intercultural communication: a teaching and learning framework. The LLAS Centre for Languages, Linguistics and Area Studies. Retrieved April 30, 2025 from https://web-archive.southampton.ac.uk//llas.ac.uk/resources/paper/1303.html
  • Candel-Mora, M. A. (2015). Attitudes towards intercultural communicative competence of English for Specific Purpose students. Procedia – Social and Behavioral Science, 178(2015), 26–31.
  • Carbaugh, D. (2007). Ethnography of Communication. In International Encyclopedia of Communication, FREE Sample Entry. Bepress. https://bepress.com/donald_carbaugh/12/. Retrieved August 10, 2025 from https://www.academia.edu/79842718/Ethnography_of_Communication?email_work_card=view-paper