Filmsko čitanje romana „Nečista krv“ Borisava Stankovića: film „Sofka“ Radoša Novakovića u nastavi

Međunarodna naučna konferencija Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse, 24. 10. 2025. (knjiga 2, 775-792. str.)

 

AUTOR(I) / AUTHOR(S): Nikolina Šurjanac Mićanović  

 

Download Full Pdf   

DOI:  10.46793/zbVO25UEI.775SM

SAŽETAK / ABSTRACT:

U radu će biti predstavljene sličnosti i razlike između prirode dve umetnosti – književnosti i filma, na primeru romana Nečista krv Borisava Stankovića i njegovog filmskog pandana – filma Sofka Radoša Novakovića. Biće analizirano kompoziciono ustrojstvo filma po ugledu na jezičku organizaciju književnog dela na osnovu teorije ruskog semiotičara Jurija Lotmana. Naglasak će u radu sve vreme biti na ključnim sličnostima između filmskog i književnog medija, a to su: njihova narativnost, montaža, tj. kompozicija, stilske figure, tačka gledišta, potom i likovi kao konstitutivni elementi fabule. U glavnom delu rada će biti prikazano na koji način se film Sofka može didaktički obraditi i integrisati u nastavu Srpskog jezika i književnosti za treći razred srednje škole. Brojni rezultati istraživanja su pokazali da audio-vizuelni mediji, kao što su filmovi i serije, najviše motivišu učenike za učenje, ostvarujući preko njih ne samo obrazovnu, već i vaspitnu funkciju. Na primeru filma o romanu Nečista krv, pokazaćemo kako se kod učenika postupnim, induktivnim, kao i analitičko-sintetičkim postupkom usađuju osnovna saznanja o društveno-istorijskim okolnostima u kojima se odvija radnja romana/ filma, potom osnovni pojmovi o realističkoj/ naturalističkoj poetici sa elementima modernističke, o narativnim tehnikama itd. Pored obrazovne, film ima i vaspitnu funkciju u vidu razvijanja učeničke empatije, a samim tim i etike i ostalih vidova humanističkog i prosocijalnog delovanja.

KLJUČNE REČI / KEYWORDS:

filmska naracija, ekranizacija romana, uporedna analiza, film kao nastavno sredstvo, obrazovni i vaspitni ciljevi

PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:

LITERATURA / REFERENCES:

  • Bordwell, D. (2013). Naracija u igranom filmu. Beograd: Filmski centar Srbije.
  • Čajkanović. V. (2003). Stara srpska religija i mitologija. Niš: Prosveta.
  • Ćorović, V. (1980). O nečistoj krvi. U Ž. Stojković (ur.): Nečista krv (str. 311–343). Beograd: Prosveta.
  • Grozdanović, A. (2019). Film kao motivacija za čitanje i kao sredstvo u nastavi filma. Foo2rama – časopis za odgojne i obrazovne znanosti, 3(3), 23–32. Retrieved May 10, 2025 from https://hrcak.srce.hr/file/350531
  • M. (2003). Empatija i moralni razvoj: značaj za brigu i pravdu. Beograd: Dereta.
  • Lotman, J. (1976). Semiotika filma i problemi filmske estetike, tom 21. Beograd: Institut za film.
  • Milinković, D. (1998). Roman u jugoslovenskom filmu. Beograd: Čigoja štampa.
  • Novaković, R. (1946). Nešto o odnosu filma prema drugim umetnostima. Film, 1, 30−33.
  • Petković, N. (1988). Dva srpska romana: studije o Nečistoj krvi i Seobama. Beograd: Narodna knjiga