Međunarodna naučna konferencija Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse, 24. 10. 2025. (knjiga 2, 627-642. str.)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Goran Šekeljić
, Jovan Marković
, Radivoje Radaković 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.627S
SAŽETAK / ABSTRACT:
U radu se analizira uloga Fizičkog vaspitanja u savremenom konceptu predškolskog vaspitanja i obrazovanja „Godine uzleta”. U najvećem delu ovaj rad je zasnovan na metodu deskriptivne analize sadržaja Osnova programa „Godine uzleta”, i drugih pisanih materijala koji ga podržavaju ili ga kritikuju. U Zakonu o osnovama sistema obrazovanja, Fizičko vaspitanje se ne posmatra kao posebna, formalna disciplina, već se fizička aktivnost uklapa u projektne teme, a aktivnosti prate dnevni ritam, kroz igru, istraživačke delatnosti i boravak na otvorenom. Nema „klasičnih” oblika fizičkog vaspitanja, koji su bili primenjivani u prethodnom programu. Analize ukazuju na to da ovakav pristup predškolskom vaspitanju i obrazovanju jeste otvoren i fleksibilan, i da može biti inkluzivniji i podsticajniji, ali da u oblasti Fizičkog vaspitanja postoje određeni izazovi i potencijalni nedostaci: nedostatak jasno definisanih planova, ciljeva i jasnih kriterijuma za evaluaciju; nedovoljne stručne kompetencije vaspitača za realizaciju Osnova programa „Godine uzleta” i nedostatak prostora, sprava i rekvizita za fizičke aktivnosti.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
„Godine uzleta”, predškolsko obrazovanje i vaspitanje, fizičko vaspitanje
PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
LITERATURA / REFERENCES:
- Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2017). Kaleidoskop (Osnove diversifikovanih programa predškolskog vaspitanja i obrazovanja). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Breneselović, D. i Krnjaja, Ž. (2021). Godine uzleta Osnove programa PVO.
- Ivić, I. (2020). Haos u sistemu predškolskog vaspitanja. Danas: Dnevnik – Lični stavovi. Retrieved May 21, 2025 from https://www.danas.rs/dijalog/ licnistavovi/haos-u-sistemu-predskolskog-vaspitanja/
- Kravarušić, B. (2022). Dileme oko dometa projekata u razvijanju ključnih obrazovnih kompetencija dece predškolskog uzrasta. Sinteze – časopis za pedagoške nauke, književnost i kulturu, 22, 11–28. https://doi.org/10.5937/sinteze1141681
- Lauwerys, J. A., Anweiler, O., Bowen, J., Browning, R., Chambliss, J. J., Meyer, A. E., Arnove, R. F., Graham, H. F., Lawson, R. F., Scanlon, D. G., Gelpi, E., Chen, T. H., Ipfling, H.-J., Nakosteen, M. K., Swink, R. L., Marrou, H.-I., Moumouni, A., Mukerji, S. N., Thomas, R. M.,… & Vázquez, J. Z. (2022). Education. Encyclopedia Britannica. Retrieved May 21, 2025 from https://www.britannica.com/topic/education
- Mandarić Vukušić, A. (2012). Usklađenost ili raskorak – Obrazovanje odgojitelja djece rane i predškolske dobi i potrebe prakse. In M. Ljubetić & B. Mendeš (eds.), Prema kulturi (samo) vrjednovanja ustanove ranog i predškolskog odgoja – Izazovi za promjene, januar 2012, University of Split (str. 63–71). Split: Nomen Nostrum Mudnić.
- Osnove programa „Godine uzleta” (2018). Ministarstvo prosvete Republike Srbije. Retrieved May 21, 2025 from https://www.unicef.org/serbia/media/ 10271/file/Godine%20uzleta:%20bro%C5%A1ura%20za%20vaspita%C4%8 De.pdf
- Petrović-Sočo, B. (2012). Rekonceptualizacija hrvatskog kurikuluma ranoga odgoja i obrazovanja. In I. Pehlić, E. Vejo & A. Hasanagić (ur.): Suvremeni tokovi u ranom odgoju: Znanstvena monografija (pp. 57–74). Univerzitet u Zenici: Islamski pedagoški fakultet.
- Ristanović, D. (2019). Projektni model nastave prirode i društva. Jagdina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
- Stupar, S. (2024). „Godine uzleta” – imamo li krila? Detinjarije. Retrieved May 21, 2025 from https://www.detinjarije.com/snezana-stupar-odbor-za-obrazov anje-godine-uzleta-imamo-li-krila/
- Velišek-Braško, O. (2020). Postoje li zajedničke tačke koncepcija montesori pedagogije i „Godine uzleta”. Krugovi detinjstva, 8(2), 35–51
