Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 467-480. стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Сефедин Шеховић
, Ајдина Жупић
, Алма Тртовац Дедеић 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.467S
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Свака цивилизација и култура кроз историју имала је своју школу, институцију која представља темељ образовања и развоја друштва. Савремено доба доноси дигиталну трансформацију, која мења начин на који функционише школа, улогу наставника и процес учења. Дигитализација постаје императив савременог образовања, нарочито у раду са млађим генерацијама, које су од раног узраста изложене утицају нових технологија. У овом раду анализирају се теоријске основе дигиталне наставе и учења, са посебним освртом на конструктивистички приступ, који подстиче интеграцију информационо-комуникационих технологија (ИКТ) у наставни процес. Разматрају се предности и изазови коришћења друштвених мрежа и дигиталних алата у образовању, као и утицај ових промена на педагошку праксу код ученика млађег школског узраста. Рад се ослања на релевантна емпиријска истраживања и нормативне документе, али и на конкретна запажања, настојећи да премости јаз између теорије и савремене наставне праксе. Посебан осврт био је на развој дигиталних компетенција наставника, педагогизацију технологије и критичку рефлексију изазова и ограничења дигиталне трансформа ције у образовању. Рад нуди препоруке за стратешко планирање и ефикасну примену дигиталних алата у настави, са циљем унапређења квалитета васпитно-образовног процеса и бољег прилагођавања савременим захтевима дигиталног доба.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
дигитална настава, технологија, компетенције, наставна пракса
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Ertmer, P. A. & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42(3), 255–284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
- European Commission (2020). Digital Education Action Plan 2021–2027. Retrieved March 23, 2025 from https://education.ec.europa.eu
- Greenhow, C. & Lewin, C. (2016). Social media and education: Reconceptualizing the boundaries of formal and informal learning. Learning, Media and Technology, 41(1), 6–30. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1064954
- Hammond, M., Reynolds, L. & Ingram, J. (2009). How and why do student teachers use ICT? Journal of Computer Assisted Learning, 27(3), 191–203. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2010.00389.x
- Instefjord, E. J. & Munthe, E. (2017). Preparing teachers for digital competence: From conceptual understanding to practical application. Nordic Journal of Digital Literacy, 12(3), 89–103.
- Issing, L. J. (1997). Allgemeine Didaktik und Medienpädagogik: Eine grundlegende Einführung. In L. J. Issing & P. Klimsa (еds.): Information und Lernen mit Multimedia und Internet (pp. 15–50). Beltz.
- Jonassen, D. H. (2000). Computers as mindtools for schools: Engaging critical thinking. Merrill/Prentice Hall.
- Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science: Building pedagogical patterns for learning and technology. Routledge
- Matijević, M. (2007). Multimedijska didaktika. Zagreb: Školska knjiga.
- Krumsvik, R. J. (2014). Teacher educators’ digital competence. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), 269–280. https://doi.org/10.1080/00313831.2012.726273
- Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
- Radovanović, S. & Karić, T. (2011). Uloga nastavnika u digitalnom okruženju. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 43(2), 345–360.
- Selwyn, N. (2012). Education in a Digital World. London: Routledge.
- Sykora, M., Islam, M., Slade, E. & Ghosh, A. (2021). Digital divide and COVID19: Teachers’ perceptions on the digital transformation in education in rural areas. Education and Information Technologies, 26, 7635–7654. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10615-y
- Trust, T. (2012). Professional learning networks designed for teacher learning. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 28(4), 133–138. https://doi.org/10.1080/21532974.2012.10784693
