Međunarodna naučna konferencija Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse, 24. 10. 2025. (knjiga 1, 369-380. str.)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Marina Lazić 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.369L
SAŽETAK / ABSTRACT:
Ovaj rad se bavi analizom nastave harmonike u Slovačkoj, sa posebnim osvrtom na metodičke izazove koji proizilaze iz istorijskog razvoja instrumenta, pedagoške tradicije i savremenih obrazovnih zahteva. Polazeći od činjenice da je harmonika jedan od najmlađih instrumenata u okviru akademskog muzičkog obrazovanja, autorka ukazuje na potrebu za sistemskim unapređenjem nastavne prakse, naročito u kontekstu osnovne muzičke škole. Lično iskustvo autorke, stečeno radom u obrazovnim sistemima Slovačke i Srbije, omogućilo je komparativni pristup i kritičko sagledavanje postojećih metoda, izbora repertoara, postavke položaja pri sviranju, kao i materijalno-tehničkih uslova nastave. Posebna pažnja posvećena je neusklađenosti nastavne literature sa uzrastom i mogućnostima savremenih učenika, kao i nedostatku originalnog repertoara za harmoniku. Rad ukazuje na neophodnost reforme metodike u pravcu savremenih pedagoških standarda, kao i na važnost uvođenja kreativnih elemenata u nastavu. Cilj je stvaranje osnova za razvoj inovativne i efikasne metodike koja će u potpunosti odgovarati potrebama učenika i omogućiti razvoj njihovog tehničkog, umetničkog i muzičkog potencijala.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
nastava harmonike, Slovačka, metodologija, osnovna muzička škola, savremeni izazovi
PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
LITERATURA / REFERENCES:
- Bogunović, B. (2006). Svojstva ličnosti nastavnika muzike. Zbornik za pedagoška istraživanja, 38(1), 247–263. Drnek, V. (2021). Rozšířené techniky hry na akordeon (diplomová práca). Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
- Gazdić, D. (2023). Metodski pristupi u nastavi harmonike. Istočno Sarajevo: JP Zavod za udžbenike i nastavna sredstva RS.
- Haragová, P. (2019). Akordeónová pedagogika na Slovensku (Autoreferát dizertačnej práce). Nitra: Univerzita Konštantina Filozofa.
- Holas, M. (1995). Hudební pedagogika. Praha: AMU.
- Jacomucci, C. (2017). An International Overview of Accordion Pedagogy. In Modern Accordion Perspectives #3 Youcanprint Self-Publishing.
- Marušić, M. i Pejatović, A. (2013). Činioci participacije nastavnika u profesionalnom usavršavanju. Andragoške studije, 1, 117–130.
- Szökeová, M. (1968). Akordeón. Bratislava: Krajský pedagogický ústav.
- Škvarková, J. (2004). Vyučovanie klavírnej hry začiatočníkov. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela: Fakulta humanitných vied.
