Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 369-380. стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Марина Лазић 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.369L
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Овај рад се бави анализом наставе хармонике у Словачкој, са посебним освртом на методичке изазове који произилазе из историјског развоја инструмента, педагошке традиције и савремених образовних захтева. Полазећи од чињенице да је хармоника један од најмлађих инструмената у оквиру академског музичког образовања, ауторка указује на потребу за системским унапређењем наставне праксе, нарочито у контексту основне музичке школе. Лично искуство ауторке, стечено радом у образовним системима Словачке и Србије, омогућило је компаративни приступ и критичко сагледавање постојећих метода, избора репертоара, поставке положаја при свирању, као и материјално-техничких услова наставе. Посебна пажња посвећена је неусклађености наставне литературе са узрастом и могућностима савремених ученика, као и недостатку оригиналног репертоара за хармонику. Рад указује на неопходност реформе методике у правцу савремених педагошких стандарда, као и на важност увођења креативних елемената у наставу. Циљ је стварање основа за развој иновативне и ефикасне методике која ће у потпуности одговарати потребама ученика и омогућити развој њиховог техничког, уметничког и музичког потенцијала.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
настава хармонике, Словачка, методологија, основна музичка школа, савремени изазови
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Bogunović, B. (2006). Svojstva ličnosti nastavnika muzike. Zbornik za pedagoška istraživanja, 38(1), 247–263. Drnek, V. (2021). Rozšířené techniky hry na akordeon (diplomová práca). Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
- Gazdić, D. (2023). Metodski pristupi u nastavi harmonike. Istočno Sarajevo: JP Zavod za udžbenike i nastavna sredstva RS.
- Haragová, P. (2019). Akordeónová pedagogika na Slovensku (Autoreferát dizertačnej práce). Nitra: Univerzita Konštantina Filozofa.
- Holas, M. (1995). Hudební pedagogika. Praha: AMU.
- Jacomucci, C. (2017). An International Overview of Accordion Pedagogy. In Modern Accordion Perspectives #3 Youcanprint Self-Publishing.
- Marušić, M. i Pejatović, A. (2013). Činioci participacije nastavnika u profesionalnom usavršavanju. Andragoške studije, 1, 117–130.
- Szökeová, M. (1968). Akordeón. Bratislava: Krajský pedagogický ústav.
- Škvarková, J. (2004). Vyučovanie klavírnej hry začiatočníkov. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela: Fakulta humanitných vied.
