Međunarodna naučna konferencija Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse, 24. 10. 2025. (knjiga 1, 323-342. str.)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Maja Vračar 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.323V
SAŽETAK / ABSTRACT:
Polazeći od značaja učeničke perspektive u procesu praćenja i ocenjivanja napretka i postignuća, kao i razvoja demokratskih i preduzetničkih kompetencija učenika, ovaj rad se bavi analizom načina praćenja i ocenjivanja učeničkih postignuća u okviru blok nastave u srednjem stručnom obrazovanju. Cilj istraživanja bio je da se ispita mišljenje učenika o praćenju napretka, ocenjivanju završnog rada, kao i značaju pedagoške evidencije u procesu blok nastave. U istraživanju je učestvovalo 346 učenika II, III i IV razreda Zubotehničke škole u Beogradu. Rezultati anketiranja ukazuju na potrebu za većim uključivanjem učenika u procese ocenjivanja, uvođenje savremenih strategija praćenja napredovanja i zajedničko donošenje odluka sa nastavnicima. Implikacije istraživanja upućuju na neophodnost osavremenjivanja pedagoških pristupa u blok nastavi, kako bi se omogućilo aktivnije učešće učenika u praćenju i ocenjivanju postignuća i nastavnog procesa. Uvažavanje učeničke perspektive može dovesti do većeg stepena motivacije, osnaživanja učenika za preuzimanje odgovornosti, unapređenja njihovih kompetencija za samoprocenu i kritičko razmišljanje, kao i do poboljšanja kvaliteta stručnog obrazovanja budućih zubnih tehničara. Rezultati takođe mogu poslužiti kao osnova za kreiranje politika i preporuka za reformu ocenjivanja u stručnoj nastavi.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
obrazovna postignuća, participacija, učenici, blok nastava, ocenjivanje
PROJEKAT / ACKNOWLEDGEMENT:
LITERATURA / REFERENCES:
- Bain, J. (2010). Integrating Student Voice: Assessment for Empowerment. Practitioner Research in Higher Education, 4(1), 14–29.
- Baucal, A. (2012). Ključne kompetencije mladih u Srbiji u PISA 2009 ogledalu. Beograd: Institut za psihologiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Baucal, A. i Pavlović-Babić, D. (2009). Kvalitet i pravednost obrazovanja u Srbiji: Obrazovne šanse siromašnih. Beograd: Ministarstvo prosvete RS.
- Baucal, A. i Pavlović-Babić, D. (2010). Nauči me da mislim, nauči me da učim: PISA 2009 u Srbiji. Beograd: Institut za psihologiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Baucal, A. i Pavlović-Babić, D. (2013). Podrži me, inspiriši me: PISA 2012 u Srbiji. Beograd: Institut za psihologiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Bjekić, D. i Papić, Ž. (2005). Ocenjivanje: Priručnik za ocenjivanje u srednjem stručnom obrazovanju. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije – Program reforme srednjeg stručnog obrazovanja.
- Boushey, G. & Moser, J. (2014). The Daily 5: Fostering Literacy Independence in the Elementary Grades (2. izd.). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032680958
- Donaldson, G. (2013). Nastavnička profesija za 21. vek. U V. V. Vidović i Z. Velkovski (ur.): Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE (str. 13–24). Beograd.
- Havelka, N., Hebib, E. & Baucal, A. (2003). Ocenjivanje za razvoj učenika: Priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije.
- Kundalić, A., Zulejhić, E., Mahmić, S., Džaferbegović, A., Alibegović, N., Sokolović, A. & Šabić Hamidović, Dž. (2018). Istraživanje o realizaciji praktične nastave u srednjim školama u BiH. Sarajevo: Asocijacija srednjoškolaca u Bosni i Hercegovini. Retrieved July 30, 2025 from http://www.asubih.ba/wp-content/uploads/2018/04/REALIZACIJAPREKTI%C4%8CNE-NASTAVE-U-SREDNJIM-%C5%A0KOLAMA-U-BIHASUBIH.pdf
- Malinić, D. (2014). Pedagoški pristupi nastavnika i radu sa neuspešnim učenicima: Doktorska disertacija. Beograd. Filozofski fakultet.
- Malinić, D. i Komlenović, Đ. (2010). Ocenjivanje iz perspektive učenika. Nastava i vaspitanje, 59(4), 511–524.
- Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzalez, E. J. & Chrostowski, S. J. (2004). TIMSS 2003 international science report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the fourth and eighth grades. Chestnut Hill, MA: Boston College.
- Matijević, M. i Radovanović, D. (2010). Blok sat i blok nastava u obrazovanju odraslih. Andragoški glasnik, 14(1[24]), 43–56. Retrieved July 30, 2025 from https://hrcak.srce.hr/103680
- Mitrović, M. (2014). Promena paradigme ocenjivanja u nastavi kao elemenat strategije unapređivanja kvaliteta obrazovanja. Nastava i vaspitanje, 63(2), 175–188.
- Plut, D. i Krnjaić, Z. (2004). Društvena kriza i obrazovanje: Dokument o jednom vremenu [Social crisis and education: A document of the one time]. Beograd: Institut za psihologiju.
- Pravilnik o ocenjivanju učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju (2024). Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik, br. 82/2024.
- Radulović, L. i Mitrović, M. (2011). Zašto su nastavne metode u našim školama nedovoljno raznovrsne? Nastava i vaspitanje, 60(3), 367–377.
- Stančić, M. (2015). Teachers’ reflections upon evaluation of their work. Nastava i vaspitanje, 64(4), 697–713.
- Vračar, M., Joksimović, M., Kosanović Petrović, D., Muratović, V., Stojanović, N., Stepanović, A. i Stepanović, V. (2021). Korak više do formativnog ocenjivanja: Zbirka primera dobre prakse. Beograd: Pedagoško društvo Srbije.
