Међународна научна конференција Васпитање и образовање између теорије и праксе, 24. 10. 2025. (књига 1, 323-342. стр.)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Маја Врачар 
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/zbVO25UEI.323V
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Полазећи од значаја ученичке перспективе у процесу праћења и оцењивања напретка и постигнућа, као и развоја демократских и предузетничких компетенција ученика, овај рад се бави анализом начина праћења и оцењивања ученичких постигнућа у оквиру блок наставе у средњем стручном образовању. Циљ истраживања био је да се испита мишљење ученика о праћењу напретка, оцењивању завршног рада, као и значају педагошке евиденције у процесу блок наставе. У истраживању је учествовало 346 ученика II, III и IV разреда Зуботехничке школе у Београду. Резултати анкетирања указују на потребу за већим укључивањем ученика у процесе оцењивања, увођење савремених стратегија праћења напредовања и заједничко доношење одлука са наставницима. Импликације истраживања упућују на неопходност осавремењивања педагошких приступа у блок настави, како би се омогућило активније учешће ученика у праћењу и оцењивању постигнућа и наставног процеса. Уважавање ученичке перспективе може довести до већег степена мотивације, оснаживања ученика за преузимање одговорности, унапређења њихових компетенција за самопроцену и критичко размишљање, као и до побољшања квалитета стручног образовања будућих зубних техничара. Резултати такође могу послужити као основа за креирање политика и препорука за реформу оцењивања у стручној настави.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
образовна постигнућа, партиципација, ученици, блок настава, оцењивање
ПРОЈЕКАТ / ACKNOWLEDGEMENT:
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Bain, J. (2010). Integrating Student Voice: Assessment for Empowerment. Practitioner Research in Higher Education, 4(1), 14–29.
- Baucal, A. (2012). Ključne kompetencije mladih u Srbiji u PISA 2009 ogledalu. Beograd: Institut za psihologiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Baucal, A. i Pavlović-Babić, D. (2009). Kvalitet i pravednost obrazovanja u Srbiji: Obrazovne šanse siromašnih. Beograd: Ministarstvo prosvete RS.
- Baucal, A. i Pavlović-Babić, D. (2010). Nauči me da mislim, nauči me da učim: PISA 2009 u Srbiji. Beograd: Institut za psihologiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Baucal, A. i Pavlović-Babić, D. (2013). Podrži me, inspiriši me: PISA 2012 u Srbiji. Beograd: Institut za psihologiju – Filozofski fakultet Univerziteta u Beogradu.
- Bjekić, D. i Papić, Ž. (2005). Ocenjivanje: Priručnik za ocenjivanje u srednjem stručnom obrazovanju. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije – Program reforme srednjeg stručnog obrazovanja.
- Boushey, G. & Moser, J. (2014). The Daily 5: Fostering Literacy Independence in the Elementary Grades (2. izd.). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032680958
- Donaldson, G. (2013). Nastavnička profesija za 21. vek. U V. V. Vidović i Z. Velkovski (ur.): Unapređenje nastavničke profesije za inkluzivno, kvalitetno i relevantno obrazovanje – ATEPIE (str. 13–24). Beograd.
- Havelka, N., Hebib, E. & Baucal, A. (2003). Ocenjivanje za razvoj učenika: Priručnik za nastavnike. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije.
- Kundalić, A., Zulejhić, E., Mahmić, S., Džaferbegović, A., Alibegović, N., Sokolović, A. & Šabić Hamidović, Dž. (2018). Istraživanje o realizaciji praktične nastave u srednjim školama u BiH. Sarajevo: Asocijacija srednjoškolaca u Bosni i Hercegovini. Retrieved July 30, 2025 from http://www.asubih.ba/wp-content/uploads/2018/04/REALIZACIJAPREKTI%C4%8CNE-NASTAVE-U-SREDNJIM-%C5%A0KOLAMA-U-BIHASUBIH.pdf
- Malinić, D. (2014). Pedagoški pristupi nastavnika i radu sa neuspešnim učenicima: Doktorska disertacija. Beograd. Filozofski fakultet.
- Malinić, D. i Komlenović, Đ. (2010). Ocenjivanje iz perspektive učenika. Nastava i vaspitanje, 59(4), 511–524.
- Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzalez, E. J. & Chrostowski, S. J. (2004). TIMSS 2003 international science report: Findings from IEA’s Trends in International Mathematics and Science Study at the fourth and eighth grades. Chestnut Hill, MA: Boston College.
- Matijević, M. i Radovanović, D. (2010). Blok sat i blok nastava u obrazovanju odraslih. Andragoški glasnik, 14(1[24]), 43–56. Retrieved July 30, 2025 from https://hrcak.srce.hr/103680
- Mitrović, M. (2014). Promena paradigme ocenjivanja u nastavi kao elemenat strategije unapređivanja kvaliteta obrazovanja. Nastava i vaspitanje, 63(2), 175–188.
- Plut, D. i Krnjaić, Z. (2004). Društvena kriza i obrazovanje: Dokument o jednom vremenu [Social crisis and education: A document of the one time]. Beograd: Institut za psihologiju.
- Pravilnik o ocenjivanju učenika u srednjem obrazovanju i vaspitanju (2024). Službeni glasnik Republike Srbije – Prosvetni glasnik, br. 82/2024.
- Radulović, L. i Mitrović, M. (2011). Zašto su nastavne metode u našim školama nedovoljno raznovrsne? Nastava i vaspitanje, 60(3), 367–377.
- Stančić, M. (2015). Teachers’ reflections upon evaluation of their work. Nastava i vaspitanje, 64(4), 697–713.
- Vračar, M., Joksimović, M., Kosanović Petrović, D., Muratović, V., Stojanović, N., Stepanović, A. i Stepanović, V. (2021). Korak više do formativnog ocenjivanja: Zbirka primera dobre prakse. Beograd: Pedagoško društvo Srbije.
