НАСТАНАК И РАЗВИТАК РАДИЈСКОГ ЕМИТОВАЊА У ФРАНЦУСКОЈ СА ПОСЕБНИМ ОСВРТОМ НА РАДИЈСКО ОГЛАШАВАЊЕ

Усклађивање правног система Србије са стандардима Европске уније (2024) (стр. 53-64)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Милица Маринковић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/7623-143-0.053M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Аутор у овом раду даје кратак преглед настанка и развоја радија у Француској, као и настанак и развој радијског маркетинга. Настао пред сам крај XIX века, радио је у XX веку доживео експанзију у правом смислу те речи. По завршетку Првог светског рата, када је коришћен у војне сврхе, радио од двадесетих година XX века почиње да се користи као јавно медијско гласило. Отварају се бројне јавне и приватне станице, а радијска публика рапидно расте. Ради финансирања приватних радио-станица јавља се цела нова област радијског маркетинга. Радио се показао као веома погодан медиј за оглашавање, а растућа радијска публика значила је ширење круга потенцијалних потрошача рекламиране робе.

Током Другог светског рата држава је преузела монопол над радијским емитовањем, а та пракса је настављена и након ослобођења. Све до 1981. године у Француској није било могуће оснивати приватне радио-станице. Друга половина XX века и XXI век у Француској обележени су настојањем државе да у област маркетинга унесе различите забране како се становништво не би подстицало да купује производе штетне за здравље, попут алкохолних пића и дуванских производа.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

радио, маркетинг, оглашавање, радијски маркетинг, рекламе

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Ben Salem, M., Media Industry Development in France, International Journal of Thesis Projects and Dissertations (IJTPD), vol. 8, issue 3/2020.
  • Bennet, C., Radio Advertising: A Typical Opposition Between Serious and Popular Cultures in the Music Broadcasting in France in the Thirties, 2015, https://hal.science/hal-01146826 датум приступа 5. октобар 2024. г.
  • Bourdon, J., Le service public de la radiotélévision : l’histoire d’une idéalisation, article inédit mise en ligne, Les Enjeux de l’information et de la communication, 2013.
  • Caufriez, P., Lentzen, É, Trente ans de radio en communauté française (1978-2008), Courrier hebdomadaire, no. 2033-2034/2009.
  • Cheval, J.-J., Invention et réinvention de la publicité à la radio, de l’entre-deux guerres aux années 1980, Le temps des médias, no. 2/2004.
  • Courtois, D., Talking to France: Radio Propaganda from 1940 to 1942, PhD thesis, University of Warwick, 2016.
  • Fletcher, W., Advertising. A Very Short Introduction, Oxford, 2010.
  • Gallopel Morgan, К. et al., France’s Évin Law on the Control of Alcohol Advertising: Content Effectiveness and Limitations, Addiction, no. 112, suppl. 1/2017.
  • Howard, S., The Advertising Industry and Alcohol in Interwar France, The Historical Journal, vol. 51, no. 2/2008.
  • Johansen, I., Loi évin – An Advertising Ban in the Homeland of Red Wine, EUCAM, 2008.
  • Kuhn, R., The Media in France, London, New York, 1995.
  • Lafon. B., Les services publics de radio-télévision à l’orée du XXie siècle. Entre (non)conceptions politiques, industrialization at techniques numériques, article inédit mise en ligne, Les Enjeux de l’information et de la communication, 2013.
  • Maarek, P., France: Media System, у: The International Encyclopedia of Communication, ур. W. Donsbach, Malden, 2008.
  • Pouillard, V., La publicité transnationale en Europe : le cas de Radio-Luxembourg, 1933-1960, Revue du Nord, tome 93, no. 387/2010.
  • Van Rheede van Oudtshoorn, G. P., Mulder, D., The Role of Radio in Integrated Marketing Communication, Communitas, no. 6/2001.
  • Waillant, D., Sounds from the Life of the Future. Making Sense of U.S. Radio Broadcasting in France, 1921-1939, у: Radio’s New Wave. Global Sound in the Digital Era, ур. Jason Loviglio, Michele Hilmes, New York, London, 2013.
  • La première pub sur une radio française, c’était pour une boîte de nuit de Pigalle https://www.radiotsf.fr/la-premiere-pub-sur-une-radio-francaise-cetait-pour-une-boite-de-nuit-de-pigalle/ датум приступа 5. октобар 2014. г.
  • Traditional Radio Advertising – France, https://es.statista.com/outlook/amo/advertising/audio-advertising/traditional-radio-advertising/france датум приступа 6. октобар 2024. г.
  • Décret n°92-1047 du 23 septembre 1992 relatif à la propagande et à la publicité pour les boissons alcooliques par voie de radiodiffusion sonore, https://bdoc.ofdt.fr/index.php?lvl=notice _display&id=351 датум приступа 5. октобар 2024. г.
  • Directive 2003/33/EC of the European Parliament and of the Council, of 26 May 2003, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32003L0033 датум приступа 7. октобар 2024. г.
  • Loi contre l’alcoolisme, Journal officiel de la République française. Lois et décrets (imprimé à Vichy) (version papier numérisée) n° 0211 du 24/08/1940, https://www.legifrance.gouv.fr/ jorf/id/JORFTEXT000000868635 датум приступа 10. октобар 2024. г.
  • Loi du 20 mars 1936, Le Bulletin législatif Dalloz, Paris, 1936.
  • Loi du 24 septembre 1941 modifiant la loi du 23 août 1940 contre l’alcoolisme, Journal officiel de l’Etat français. Lois et décrets (imprimé à Vichy) (version papier numérisée) n° 0277 du 08/10/1941, https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000000315520 датум приступа 10. октобар 2024. г.
  • Loi n°91-32 du 10 janvier 1991 relative à la lutte contre le tabagisme et l’alcoolisme, https://bdoc.ofdt.fr/index.php?lvl=notice_display&id=284 датум приступа 5. октобар 2024. г.
  • Loi portant fixation du budget général de l’exercica 1923, Journal officiel de la République française. Lois et décrets (version papier numérisée) n° 0176 du 01/07/1923, https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000000684228 датум приступа 14. октобар 2024. г.