ОБАВЕЗА АЖУРИРАЊА ДИГИТАЛНИХ ЕЛЕМЕНАТА РОБЕ

XX Мајско саветовање (2024), Том 1 (стр. 55-64)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јован Вујичић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/XXMajsko1.055V

САЖЕТАК / ABSTRACT:

За разлику од традиционалног појма продаје, према коме би одржавање дигиталних елемената робе могло бити предмет уговора мешовите правне природе или повезаног уговора о пружању услуга, у савременом европском (потрошачком) уговорном праву прихваћен је флексибилнији приступ. Имајући у виду специфичне захтеве у вези са дигиталним производима, значајну иновацију, са опсежним последицама по уговорну праксу, представља нарочито укључивање обавезе ажурирања у појам саобразности. Потреба за таквом „динамизацијом“ је посебно наглашена у погледу сигурносних ажурирања. Међутим, обавеза ажурирања није ограничена само на њих. Осим ажурирања предвиђених уговором, продавац је дужан да обезбеди ажурирања која су неопходна како би роба са дигиталним елементима остала саобразна. Прописивањем обавезе ажурирања доприноси се обуздавању преране (често планске) технолошке застарелости робе са дигиталним елементима. Овај објективни захтев у погледу саобразности не представља несразмерно оптерећење за продавца, јер подлеже могућности квалификованог одступања. Такође, у случају непружања неопходних ажурирања, продавац има право на правна средства против одговорног лица у ланцу правних послова. С обзиром на повећан значај услужне компоненте у уговорима о продаји робе у (све више) дигитализованом свету, обавеза ажурирања требало би да важи и у односима између привредних субјеката.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

обавеза ажурирања, роба са дигиталним елементима, саобразност робе, потрошачко право, право Европске уније

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Beale, H., Scope of application and general approach of the new rules for contracts in the digital environment, Brussels, 2016.
  • Bradgate, R., Consumer Rights in Digital Products: A research report prepared for the UK Department for Business, Innovation and Skills, September 2010, доступно на:
    https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a797b29ed915d07d35b5ded/10-1125-consumer-rights-in-digital-products.pdf.
  • Van Gool, E., Michel, A., The New Consumer Sales Directive 2019/771 and Sustainable Consumption: A Critical Analysis, Journal of European Consumer and Market Law, No 4/2021.
  • De Franceschi, A., Planned Obsolescence challenging the Effectiveness of Consumer Law and the Achievement of a Sustainable Economy, Journal of European Consumer and Market Law, No 6/2018.
  • Kalamees, P., Goods With Digital Elements And The Seller’s Updating Obligation, Journal of Intellectual Property, Information Technology and E-Commerce Law, No 2/2021.
  • Kalamees, P., Sein, K., Connected Consumer Goods: Who is Liable for Defects in the Ancillary Digital Service?, Journal of European Consumer and Market Law, No 1/2019.
  • Loos, M. B. M. и др., Analysis of the applicable legal frameworks and suggestions for the contours of a model system of consumer protection in relation to digital content contracts – Final report: Comparative analysis, Law & Economics analysis, assessment and development of recommendations for possible future rules on digital content contracts, Amsterdam, 2011, доступно на: https://dare.uva.nl/search?identifier=7d3d806d-8315-4aa6-8fb6-1fc565d2b557.
  • Lohsse, S., Schulze, R., Staudenmayer, D., ‘Smart Products’ – A Focal Point for Legal Developments in the Digital Economy, Smart Products: Münster Colloquia on EU Law and the Digital Economy VI (eds. Lohsse, S., Schulze, R., Staudenmayer, D.), Baden-Baden, 2022.
  • Mak, V., The new proposal for harmonised rules on certain aspects concerning contracts for the supply of digital content, Brussels, 2016.
  • Mańko, R., Contracts for supply of digital content: A legal analysis of the Commission’s proposal for a new directive, Brussels, 2016.
  • Staudenmayer, D., The Directives on Digital Contracts: First Steps Towards the Private Law of the Digital Economy, European Review of Private Law, No 2/2020.
  • Schmidt-Kessel, M., The application of the Consumer Rights Directive to digital content, Brussels, 2011.
  • Schulze, R., The German Civil Code on its Way into the Digital Age, Journal of European Consumer and Market Law, No 5/2022.
  • Schulze, R., Staudenmayer, D., Introduction, EU Digital Law: Article-by-Article Commentary (eds. Schulze, R., Staudenmayer, D.), Baden-Baden, 2020.
  • Wendehorst, C., Sale of goods and supply of digital content – two worlds apart? Why the law on sale of goods needs to respond better to the challenges of the digital age, Brussels, 2016