XXI vek – vek usluga i uslužnog prava (2023) (str 377-394)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Borko Mihajlović
E-ADRESA / E-MAIL:
Download Full Pdf 
DOI: 10.46793/XXIv-14.377M
SAŽETAK / ABSTRACT:
Uloga i značaj prava potrošača na popravku proizvoda menjaju se i prilagođavaju savremenim uslovima poslovanja. Pravo na popravku oduvek je predstavljalo jedno od osnovnih prava potrošača u slučaju povrede ugovora od strane trgovca, odnosno postojanja nesaobraznosti isporučene robe. U savremenom potrošačkom pravu, pravo na popravku više nije samo sredstvo ostvarivanja i zaštite ekonomskih interesa potrošača. Ono postaje i sredstvo ostvarivanja ciljeva održivog razvoja korišćenjem normi potrošačkog prava. Predmet ovog rada je analiza sadržine prava potrošača na popravku u aktuelnom trenutku, koji karakteriše postepena promena osnovnih ciljeva potrošačkog prava. Autor u radu, najpre, predstavlja trenutno stanje srpskog prava i prava Evropske unije (EU) u pogledu prava na popravku. Suštinu rada čini analiza tri različita aspekta prava potrošača na popravku, prisutna u različitim fazama odnosa između proizvođača, trgovca i potrošača (tokom vremena važenja i nakon isteka zakonske i/ili komercijalne garancije): 1) mesto ovog prava u hijerarhiji pravnih sredstava koja potrošaču stoje na raspolaganju u slučaju isporuke nesaobrazne robe i njegov odnos sa pravom na zamenu; 2) propisivanje posebnih obaveza javnopravne i/ili privatnopravne prirode proizvođaču kojim se omogućava vršenje popravke proizvoda od strane potrošača ili servisa za popravku koji su nezavisni od proizvođača (pre svega, obaveza snabdevanja tržišta rezervnim delovima, obaveza ažuriranja softvera kod robe sa digitalnim elementima i dr.) i 3) pravno regulisanje ugovora o pružanju usluge popravke, a naročito ostvarivanje prava potrošača na informisanje pri zaključenju i ispunjenju ovog ugovora. Tri aspekta prava potrošača na popravku autor posmatra u kontekstu predložene zakonodavne reforme ovog prava na nivou EU, kao i savremene literature koja se u sve većoj meri bavi ovim pravom potrošača.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
potrošač, popravka proizvoda, održivo potrošačko pravo, obaveza snabdevanja rezervnim delovima, ugovor o pružanju usluge popravke proizvoda.
LITERATURA / REFERENCES:
- Blagojević, B., Krulj, V., Komentar Zakona o obligacionim odnosima, Beograd, 1980;
- Bosselmann, K., The Principle of Sustainability: Transforming law and governance, drugo izdanje, Njujork, 2016.
- Van Gool, E., Michel, A., The new Consumer Sales Directive 2019/771 and sustainable consumption: a critical analysis, Journal of European Consumer and Market Law, br. 4/2021.
- European Law Institute, European Commission’s Public Consultation on Sustainable Consumption of Goods – Promoting Repair and Reuse (Response of the European Law Institute), Beč, 2022.
- European Law Institute, European Commission’s Proposal for A Directiv on Common Rules Promoting the Repair of Goods, Beč, 2023.
- Loos, M., Service contracts, Zbornik radova: Towards a European Civil Code, četvrto izdanje, Alphen aan den Rijn, 2011.
- Mak, V., Terryn, E., Circular Economy and Consumer Protection: The Consumer as a Citizen and the Limits of Empowerment Through Consumer Law, Journal of Consumer Policy, br. 1/2020.
- Malinauskaite, J., Erdem, F. B., Planned Obsolescence in the Context of a Holistic Legal Sphere and the Circular Economy, Oxford Journal of Legal Studies, br. 3/2021.
- Mićović, M., Programirana zastarelost: postojeći model poslovanja i potreba pravnog uređenja, Pravni život, br. 10/2017.
- Mihajlović, B., Promena potrošačkog prava u digitalno doba, Kragujevac, 2023.
- Ozturkcan, S., The right-to-repair movement: sustainability and consumer rights, Journal of Information Technology, br. 1/2023.
- Terryn, E., A Right to Repair? Towards Sustainable Remedies in Consumer Law, European Review of Private Law, br. 4/2019.
- Cvetković, M., Potrošačko pravo na popravku, Zbornik radova: Zaštita ljudskih i manjinskih prava u evropskom pravnom prostoru, knjiga jedanaesta, Niš, 2022.
- Šajn, N., Right to repair – European Parliamentary Research Service, Brisel, 2022.