PRUŽANJE USLUGA PUTEM INFORMACIONO-KOMUNIKACIONIH TEHNOLOGIJA

XXI vek – vek usluga i uslužnog prava (2021), str. 125-136

AUTOR(I): Bojan Urdarević

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/XXIv-12.125U

SAŽETAK:

Novi privredni okvir iziskuje postojanje novih formi rada. Kao glavni razlog njihove pojave ističe se njihova prilagodljivost promenama koje se dešavaju na tržištu rada, te iste omogućuju poslodavcu da brzo i adekvatno reaguje na date promene. S obzirom da su u digitalnoj ekonomiji prisutna nova, drugačija tržišna pravila, samim tim postojeće forme rada van radnog odnosa smatraju se manje adekvatnim za poslodavce da odgovore na novi društveno-ekonomski okvir.

Karakteristika novih formi rada, uključujući i mobilni rad, jeste da najčešće nisu u dovoljnoj meri pravno regulisane, što znači da nije prisutna zaštita za lica koja pravo na rad ostvaruju preko tih oblika rada. Takođe, novi oblici rada i pružanja usluga, predstavljaju mešavinu različitih pravnih poslova, pri čemu se radnik, odnosno pružalac usluge, ne uključuje u organizacionu strukturu poslodavca. Na primer, mobini rad zasnovan na informaciono-komunikacionim tehnologijama (engl. ICT-based mobile work, mobile ICT-supported work) podrazumeva redovno obavljanje radnih zadataka ili pružanje usluga van sedišta poslodavca ili van kuće radnika, uz podršku informaciono-komunikacionih tehnologija i uz uspostavljanja onlajn veza sa računarskim sistemom poslodavca, ili uz korišćenje instrumenata za virtuelnu saradnju, poput imejlova, softverskih programa za veb sastanke, itd. Iako se često govori o pozitivnim aspektima mobilnog rada, postoje i negativne  posledice fleksibilnosti koju mobilni rad u svojoj prirodi sadrži, a koje se ogledaju, pre svega u intenziviranju radnih zadataka i postepenom ukidanju granica između porodičnih i radnih obaveza.

KLJUČNE REČI: 

mobilni rad, digitalizacija, platformski rad, novi oblici rada.

LITERATURA: