Savremeni pravni promet i usluge (2018) str. 715-726

AUTOR(I): Sveto Purić

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/XIVMajsko.715P

SAŽETAK:

Odgovornost za sopstveni profesionalni razvoj i uticaj na kolege sa ciljem unapređenja institucije, jeste putokaz kojim ova vrsta liderstva treba da ide. Iskustvo pokazuje da faza pripreme liderstva ima istu vrednost kao i faza implementacije.

Međusobni komentari o radovima jednih o drugima i pomoć u efikasnijoj primeni, uticali su sa svoje strane na promenu načina korišćenja tehnologija u školama i fakultetima. Eksperimenti ove vrste pokazuju da đaci i studenti postaju veoma zainteresovani i motivisani, učenjem kroz saradnju sa nastavnicima i učestvujući u diskusijama. Moje lično iskustvo sa studentima brojnih generacija, sa kojima sam ovaj eksperiment ponavljao, pokazalo se kao veoma dragocen doprinos povećanju budnosti i boljim rezultatima.

Ne treba bežati od toga, da se nastavnicima ponudi način kako da nauče da praktikuju liderstvo. Nastavnici su jedni drugima najbolji kritički prijatelj u nastojanju da transformišu obrazovanje. Međunarodno umrežavanje jeste put inspiracije nastavnika ka širenju sopstvenog profesionalizma.

Nije isključeno da se neki ljudi rode kao lideri, ali je sasvim sigurno da je takvih ljudi veoma malo. Činjenica je da se liderstvo može i mora učiti. Zdravstvenom sektoru su potrebni lekari koji će uvek ići napred, svojim sledbenicima pokazivati, praviti put, navodeći ih na njega usađenom osećaju i strašću prema ovom pozivu. Lider u ovoj oblasti mora biti sposoban da prepozna promene u radu ustanove, planira i vodi projekte promena, pronalazi najbolje načine da prevaziđe probleme koji se jave, ali i sposobnost adekvatne ocene efekata postignute promene.

Neosporna je činjenica da transformaciono, timsko i harizmatsko liderstvo jesu najrasprostranjeniji u primeni, ali i to da su navedeni pristupi komplementarni i da je njihovo kombinovanje čak poželjno.

KLJUČNE REČI: 

lider, liderstvo, tim, transformacija, harizma, emocija, empatija, zdravstvo, školstvo.

LITERATURA:

  • Bitel, L., Liderstvo – stilovi i tehnike upravljanja, Beograd, 1997.
  • Ilić, G., Osnovi menadžmenta, Banja Luka, 2005.
  • Liderstvo nastavnika:Put ka transformisanju obrazovanja, university of cambridge, uredio Dejvid Frost, Beograd.
  • Mićović, P., Zdravstveni menadžment, menadžment zdravstvenog sistema i zdravstvenih ustanova, Beograd, 2008.
  • Milosavljević, M., Liderstvo u preduzeću, Beograd, 1999.
  • Chiber, M., L., Drevna učenja o liderstvu, časopis Lider, februar, Zagreb, 2009.