ПРАВО СТВАРАОЦА ИНТЕЛЕКТУАЛНЕ КРЕАЦИЈЕ ДА БУДЕ АНОНИМАН

Усклађивање правног система Србије са стандардима Европске уније (2024) (стр. 713-723)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Соња Лучић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/UPSSXII.713L

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Улична уметност је широк појам за дела која се могу наћи у јавном простору. Уметници обично представљају своје радове на постојећим површинама, као на пример, зидови, кутије за напајање струје, саобраћајни знаци, клупе или чак дрвеће. Понекад се може наћи широк спектар инсталација или скулптура као израз ове уметничке форме.

Када су дела уличне уметности у питању, интересантно је да ли она уживају заштиту у оквиру права интелектуалне својине, пре свега путем жига и ауторског права. Посебно је интересантан случај када је стваралац дела уличне уметности одлучио да сакрије идентитет. Најпознатији пример је британски уметник Бенкси. Кроз графите који се преко ноћи појављују на јавним местима широм света, Бенкси је постао легенда урбане уметничке сцене.

Упркос његовом антикомерцијалном ставу у погледу експлоатације ауторских дела уопште, последњих година Бенксију су додељени жигови ЕУ који за предмет имају поједина његова позната дела. У међувремену поједине пријаве и регистрације жигова ЕУ су успешно оспорене због одсуства намере да се жигови озбиљно користе, тј. због регистрације жигова у лошој вери. Међутим, једна одлука је донета у Бенксијеву корист.

Аутор у раду анализира интересантан случај поклапања ауторског права и жига на уметничким делима чији аутор је одлучио да сакрије идентитет

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

ауторско право; жиг; анонимност; улична уметност.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Bonadio, E., Graffiti, street art and copyright, SAUC – Street Art and Urban Creativity, 4(1)/2018.  https://doi.org/10.25765/sauc.v4i1.123
  • Marantou, D., When works of art meet trademark law: How efficient is their   protection under   trademark law?, мастер рад, Аликанте, 2022.
  • Петровић, М., Дигитализација примерака ауторских дела без сагласности носиоца ауторског права, мастер рад, Београд, 2019.
  • Sitko, J., The Significance of Bad-Faith Premises for the Strategy of Trade Mark Protection in the Light of the Latest EU Case-Law, IIC – International Review of Intellectual Property and Competition Law, Vol. 54, 2023.
  • Westenberger, Р., Copyright protection of illegal street and graffiti artworks, у: Bonadio, E. (ed.) The Cambridge Handbook of Copyright in Street Art and Graffiti, Cambridge: Cambridge University Press, 2019; https://doi.org/10.1017/9781108563581.005.
  • Закон о ауторском и сродним правима, Сл. гласник РС, бр. 104/2009, 99/2011, 119/2012, 29/2016 – одлука УС и 66/2019.
  • Закон о жиговима, Сл. гласник РС, бр. 6/2020.