Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje – tendencije, izazovi i mogućnosti (2023) (283-292)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Jelena Veljković Mekić
E-ADRESA / E-MAIL: vmjelena@yahoo.com
DOI: 10.46793/SPVO23.283VM
SAŽETAK / ABSTRACT:
Imajući u vidu dosadašnja teorijska razmatranja koja se tiču žanra priče za decu, kao i pisce koji su stvarali u XX veku, rad teži da izuči poetičke osobenosti savremene priče za decu, na primerima kratke proze Igora Kolarova, Uroša Petrovića i Dejana Aleksića. Kao osnovne odlike savremene priče za decu registruju se sažetost, nedovrše- nost, fragmentarnost, zagonetnost, začudnost i partnerstvo sa recipijen- tom. Igra se u stvaralaštvu ovih autora ostvaruje na više nivoa: u formi, strukturi, semantici priče, ali i u samom čitalačkom aktu. Savremena priča nastoji da direktno utiče na recipijenta, te je čitalac neretko pozvan da učestvuje u autoreferencijalnoj i intertekstualnoj slagalici i da se uključi u igru književnog stvaralaštva. Stoga, ona često zahteva emo- tivno angažovanog, odlučnog, inteligentnog, empatičnog, avanturistički orijentisanog i promišljenog čitaoca. Priče navedenih autora biće tumačene posredstvom semantičke teorije, teorije recepcije i teorija koje izučavaju fenomen igre.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
savremena priča za decu, igra, Igor Kolarov, Uroš Petrović, Dejan Aleksić.
LITERATURA / REFERENCES:
- Veljković Mekić, J. (2022) „Alternativni pravac u književnosti za decu: književne potrage. U V. Lopačić, B. Mišić Ilić (ur.), Jezik, književnost, alternativa. Tematski zbornik radova sa naučnog skupa, rad štampan u celini, 15–16. april 2021, Niš (206–218). Niš: Filozofski fakultet.
- Vigotski, L. (2005). Dečja mašta i stvaralaštvo. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Glavinić, G. (2014). Zagonetanje Uroša Petrovića ili pohvala mudrosti za čitaoca 21. veka. Detinjstvo: Časopis o književnosti za decu, XL(4), 84–100.
- Dimitrijević, N. (2010). Likovi u savremenoj priči za decu Dejana Aleksića: pogodnost za nastavnu obradu. U M. Janjić (ur.): Savremeni trenutak književnosti za decu u nastavi i nauci (329–337). Vranje: Učiteljski fakultet u Vranju.
- Jaus, H. R. (1978). Istorija književnosti kao izazov nauci o književnosti, Esretika recepcije (izbor studija). Beograd: Nolit.
- Jašović, P. (2019). Odnos estetskog i poučnog u pričama Igora Kolarova. Detinjstvo: Časopis o književnosti za decu, XLV(29), 75–82.
- Ljuštanović, J. (2014). Priča i pričanje kao igra u kratkim pričama za decu Dušana Radovića i Dejana Aleksića. U V. Jovanović, T. Rosić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi. Zbornik radova sa naučnog skupa, rad štampan u celini, 11–12. april 2014. Jagodina, (501–511). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.
- Perić, V. (2021). Matematički elementi u Zagonetnim pričama Uroša Petrovića. Detinjstvo: Časopis o književnosti za decu, 1, 56–65.
- Pešikan, A. (2009). Obrazloženje žirija za dodelu nagrade „Neven ” u oblasti popularne nauke za 2008. godinu. Beograd.
- Pešikan Ljuštanović, LJ. (2006). Iskonski šarm zagonetke – Uroš Petrović, Zagonetne priče I. Tekst izgovoren na promociji knjige 4. oktobra 2006. u knjižari „Mamut”. Beograd.
- Prelević, R. (1979). Poetika dečje književnosti. Mostar: Prva književna komuna.
- Todorov, N. i Đurkin, V. (2010). Savremena kratka priča kao komunikator između pisca i učenika. U M. Janjić (ur.): Savremeni trenutak književnosti za decu u nastavi i nauci (339–357). Vranje: Učiteljski fakultet.
- Hartman, N. (2004). Estetika. Beograd: Dereta.
- Hojzinga, J. (1992). Homo ludens, o podrijetlu kulture u igri. Zagreb: Naprijed.