Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (283-292)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Јелена Вељковић Мекић
Е-АДРЕСА / E-MAIL: vmjelena@yahoo.com
DOI: 10.46793/SPVO23.283VM
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Имајући у виду досадашња теоријска разматрања која се тичу жанра приче за децу, као и писце који су стварали у XX веку, рад тежи да изучи поетичке особености савремене приче за децу, на примерима кратке прозе Игора Коларова, Уроша Петровића и Дејана Алексића. Као основне одлике савремене приче за децу региструју се сажетост, недоврше- ност, фрагментарност, загонетност, зачудност и партнерство са реципијен- том. Игра се у стваралаштву ових аутора остварује на више нивоа: у форми, структури, семантици приче, али и у самом читалачком aкту. Савремена прича настоји да директно утиче на реципијента, те је читалац неретко позван да учествује у аутореференцијалној и интертекстуалној слагалици и да се укључи у игру књижевног стваралаштва. Стога, она често захтева емо- тивно ангажованог, одлучног, интелигентног, емпатичног, авантуристички оријентисаног и промишљеног читаоца. Приче наведених аутора биће тумачене посредством семантичке теорије, теорије рецепције и теорија које изучавају феномен игре.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
савремена прича за децу, игра, Игор Коларов, Урош Петровић, Дејан Алексић.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Вељковић Мекић, Ј. (2022) „Алтернативни правац у књижевности за децу: књижевне потраге. У В. Лопачић, Б. Мишић Илић (ур.), Језик, књижевност, алтернатива. Тематски зборник радова са научног скупа, рад штампан у целини, 15–16. април 2021, Ниш (206–218). Ниш: Филозофски факултет.
- Виготски, Л. (2005). Дечја машта и стваралаштво. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
- Главинић, Г. (2014). Загонетање Уроша Петровића или похвала мудрости за читаоца 21. века. Детињство: Часопис о књижевности за децу, XL(4), 84–100.
- Димитријевић, Н. (2010). Ликови у савременој причи за децу Дејана Алексића: погодност за наставну обраду. У М. Јањић (ур.): Савремени тренутак књижевности за децу у настави и науци (329–337). Врање: Учитељски факултет у Врању.
- Jaus, H. R. (1978). Istorija književnosti kao izazov nauci o književnosti, Esretika recepcije (izbor studija). Beograd: Nolit.
- Јашовић, П. (2019). Однос естетског и поучног у причама Игора Коларова. Детињство: Часопис о књижевности за децу, XLV(29), 75–82.
- Љуштановић, Ј. (2014). Прича и причање као игра у кратким причама за децу Душана Радовића и Дејана Алексића. У В. Јовановић, Т. Росић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави. Зборник радова са научног скупа, рад штампан у целини, 11–12. април 2014. Јагодина, (501–511). Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу.
- Перић, В. (2021). Математички елементи у Загонетним причама Уроша Петровића. Детињство: Часопис о књижевности за децу, 1, 56–65.
- Пешикан, А. (2009). Образложење жирија за доделу награде „Невен ” у области популарне науке за 2008. годину. Београд.
- Пешикан Љуштановић, Љ. (2006). Исконски шарм загонетке – Урош Петровић, Загонетне приче I. Текст изговорен на промоцији књиге 4. октобра 2006. у књижари „Мамут”. Београд.
- Prelević, R. (1979). Poetika dečje književnosti. Mostar: Prva književna komuna.
- Тодоров, Н. и Ђуркин, В. (2010). Савремена кратка прича као комуникатор између писца и ученика. У М. Јањић (ур.): Савремени тренутак књижевности за децу у настави и науци (339–357). Врање: Учитељски факултет.
- Хартман, Н. (2004). Естетика. Београд: Дерета.
- Hojzinga, J. (1992). Homo ludens, o podrijetlu kulture u igri. Zagreb: Naprijed.