Утицај видео-игара на развој говора деце предшколског узраста

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (271-282)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Бошко Миловановић, Хаџи Живорад Миленовић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: bosko.milovanovic@pr.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.271M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Проблем истраживања је утицај видео-игара на развој говора деце предшколског узраста. У истраживању се пошло од опште претпоставке да видео-игре утичу на развој говора деце предшколског узра- ста. Пошло се и од посебних претпоставки да ће истраживањем бити утвр- ђено да родитељи деце предшколског узраста процењују да видео-игре раз- личито утичу на развој говора њихове деце у зависности од пола и образов- ног нивоа родитеља. Да би се то утврдило, у априлу 2023. спроведено је истраживање на узорку од 122 родитеља деце предшколског узраста у Предшколској установи „Олга Јовичић Рита” у Краљеву. Подаци прику- пљени Скалером – ПР-УВИ-РГ-ДПУ (a = 0,676) и обрађени t-тестом и ана- лизом варијансе су показали да не постоји статистички значајна разлика у проценама родитеља о утицају видео-игара на развој говора њихове деце у зависности од пола родитеља: t = 1,368, df = 120, p = 0,547, али да постоји у зависности од њиховог образовног нивоа: F (2, 121) = 4,331, p = 0,015, h = 0,068. Резултати истраживања приказани су у форми закључка и дате су методичке импликације уз истицање потребе креирања дидатички облико- ваних видео-игара које ће бити у функцији развоја говора деце предшколског узраста. Указано је и на могуће правце будућих истраживања у овој области.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

развој деце, васпитање деце, добробити деце, односи деце, делања деце.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Alkhede, M. & Holmqvist, M. (2021). Preschool Childrenʼs Learning Opportunities Using Natural Numbers in Number Row Activities. Early Childhood Education Journal, 49(6), 1199–1213.
  • Anđelković, N. (2008). Informaciona tehnologija u predškolskom vaspitanju i obrazovanju. U D. Golubović (ur.), TIO’08: Tehnika i informatika u obrazovanju, rad štampan u celini, 9 – 11. mај 2008, Čačak (65–70). Čačak: Fakultet tehničkih nauka u Čačku Univerziteta u Kragujevcu.
  • Apel, K. i Masterson, J. (2004). Jezik i govor od rođenja do 6. godine. Zagreb: Ostvarenje d.o.o.
  • Арсовић, Б. и Златић, Л. (2017). Рачунарске видео-игре као образовни медиј у млађем узрасту – предности и недостаци. Зборник радова Педагошког факултета, Ужице, 20(19), 225–236.
  • Veličković, S. (2014). Edukacija vaspitača za primenu IKT u vrtiću. U M. Stanišić (ur.), Sinteza 2104: Uticaj interneta na poslovanje u Srbiji i svetu, rad štampan u celini, 25. april 2014, Beograd (375–378). Beograd: Univerzitet Singidunum u Beogradu.
  • Jurman, J., Boričević Maršanić, V., Paradžik, L., Karapetrić Bolfan, L. i Javornik, S. (2017). Ovisnost o internetu i video igrama. Socijalna psihijatrija, 4(1), 36–42.
  • Клајн, И. и Шипка, М. (2006). Велики речник страних речи и израза. Нови Сад: Прометеј.
  • Крнета, Љ. и Ђармати, Л. (2018). Мултимедијална помоћ васпитачима и богаћењу говора предшколске деце. Зборник ВШССОВ, 13(1), 23–32.
  • Kenanoglu, D. & Duran, M. (2021). The Effect of Traditional Games on the Language Development of Pre-School Children in Pre-School Education. Asian Journal of Education and Training, 7(1), 74–81.
  • Костић,  М.   (2019). Видео-игре,   агресивност   и   зависност. Психијатрија  данас, 51(1–2), 79–87.
  • Martinez, L., Gimenes, M. & Lambert, E. (2022). Entertainment Video Games for Academic Learning: A Systematic Review. Journal of Educational Computing Research, 60(5), 1083–1109.
  • Миленовић, X Ж. (2022). Методика васпитнообразовног рада. Лепосавић: Учитељски факултет Универзитета у Приштини – Косовској Митровици.
  • Миленовић, Ж. и Јефтовић, М. (2012). Педагошке компетенције родитеља. Зборник радова Учитељског факултета, Ужице, 15(14), 43–58.
  • Milenović, Ž. i Jeftović, M. (2013). Vaspitači o pedagoškim kompetencijama roditelja za vaspitanje djece. Naša škola, 58(63), 99–110.
  • Миловaновић, Б. (2019). Драмски метод у развоју говора деце предшколског узраста. Зборник радова Учитељског факултета у Призрену – Лепосавићу, 15(13), 187–199.
  • Наумовић, М. (2000). Методика развоја говора. Пирот: Виша школа за образовање васпитача.
  • Rančić, J. (2022). Uloga digitalnih medija u socijalizaciji dece. Communication and Media, 7(2), 239–261.
  • Стакић, М. (2017). Поливалентност лексема простор и време у роману Ереб Урсуле Познански. Књижевност и језик, 64(3–4), 441–448.
  • Tokac, U., Novak, E. & Thompson, C. (2019). Effects of Game-Based Learning on Students’ Mathematics Achievement: A Meta-Analysis. Journal of Computer Assisted Learning, 35(3), 407–420.