Књижевним текстом победити страх – дечји страхови у поезији и прози Душана Радовића

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (235-246)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Љиљана Костић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: ljkostic972@gmail.com

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.235K

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Своје стваралаштво за децу Душан Радовић је заснивао на партнерском односу према малим реципијентима. Имајући разумевања за дечји положај и њихове проблеме, обраћао им се као себи равноправнима, подржавајући их, бодрећи и подучавајући. Знајући да песник за децу мора бити мудар како би имао деци шта да пренесе и како би му она веровала, откривао им је истине о животу и оно што не знају. Значајно место у Радо- вићевом опусу за децу заузимао је проблем дечјег страха и начин(и) њего- вог превазилажења.

Предмет овог рада јесу Радовићеви књижевни текстови у којима су тематизовани различити дечји страхови, као и сагледавање њиховог кори- шћења у контексту превазилажења страхова код деце у предшколском узрасту.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Душан Радовић, књижевност за децу, страх, васпитач, дете предшколског узраста.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

Извори
  • Радовић, Д. (1981). Поштована децо. Београд: Нолит – Просвета – Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Радовић, Д, (2006). Баш свашта: сабрани списи (прир. М. Максимовић). Београд: Завод за издавање уџбеника.
  • Radović, D. (2014). Na ostrvu pisaćeg stola. Beograd: Booking.
  • Радовић, Д. (2018). Предговор. У Антологија српске поезије за децу. Београд: Српска књижевна задруга, 5–11.
Литература
  • Волман, Б. (1999). Дечји страхови. Нови Сад: Матица српска.
  • Данојлић, М. (2004). Наивна песма, огледи и записи о дечјој књижевности. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Дотлић, Љ. и Каменов, Е. (1996). Књижевност у дечјем вртићу. Нови Сад: Змајеве дечје игре – Одсек за педагогију Филозофског факултета.
  • Zlotovic, M. (1989). Strahovi kod dece. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. Јовановић, С. (2001). Поетика Душана Радовића. Београд: Научна књига комерц.
  • Кондић, К. (1999). Дечји страхови. У Б. Волман: Дечји страхови. Нови Сад: Матица српска, 7–18.
  • Љуштановић, Ј. (2008а). Брисање лава. Поетика модерног и српска поезија за децу од 1951. до 1971. године. Нови Сад: Дневник.
  • Љуштановић, Ј. (2008б). Песничка антропологија детињства Душка Радовића. У А. Јовановић и Д. Хамовић (ур.): Душан Радовић и развој модерне српске књи- жевности. Београд: Учитељски факултет, 13–21.
  • Љуштановић, Ј. (2012). Књижевност за децу у огледалу културе. Нови Сад: Змајеве дечје игре
  • Љуштановић, Ј. (2014). Прича и причање као игра у кратким причама за децу Душана Радовића и Дејана Алексића. У В. Јовановић и Б. Илић (ур.), Књи- жевност за децу у науци и настави, рад штампан у целини, 21–22. април 2017, Јагодина (501–511). Педагошки факултет: Јагодина.
  • Маринковић, С. и Костић, Љ. (2014). Филозофија васпитања Душана Радовића. Зборник радова Учитељског факултета, XVII(16), 63–74.
  • Опачић, З. (2011). Игра и апсурд у причама за децу Душана Радовића и Ежена Јонеска. У Наивна свест и фикција. Нови Сад: Змајеве дечје игре, 107–115.
  • Пијановић, П. (2008). Инверзија као приповедни поступак у причама Душана Радовића. У А. Јовановић и Д. Хамовић (ур.): Душан Радовић и развој модерне српске књижевности. Београд: Учитељски факултет, 139–143.
  • Пијановић, П. (2014). Изазови граничне књижевности. Београд: Учитељски факултет.
  • Пурић, Д. (2023). Од читача ка читаоцу: доживљавање и разумевање књижевног текста у настави. Ужице – Пожега: Педагошки факултет – Епоха.
  • Хамовић, В. (2008). Два песника превратника. Београд: Учитељски факултет.