Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (205-216)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Данијела Судзиловски, Марија Танасковић
Е-АДРЕСА / E-MAIL: sudzilovski@pfu.kg.ac.rs
DOI: 10.46793/SPVO23.205S
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Рад се бави музичким образовањем студената, будућих васпитача на иницијалном нивоу. Предмет спроведеног истраживања пред- стављају студијски програми факултета на којима се школују васпитачи у Републици Србији, Босни и Херцеговини, Словенији, Црној Гори, Северној Македонији и Хрватској. Циљ истраживања је компаративна анализа сту- дијских програма факултета на којима се школују васпитачи, конкретно, анализа заступљености музичких предмета који студентима омогућавају стицање компетенција за реализацију музичких активности. У фокусу су били обавезни и изборни предмети у оквиру музичког образовања студе- ната. Узорак су чинили програми 17 факултета у Републици Србији и реги- ону. Компаративна анализа показала је да су музички предмети различито инкорпорирани у студијске програме. Мања разлика је уочена у третману обавезних предмета, док је евидентна већа дистинкција код изборних пред- мета. Имајући у виду значај иницијалног образовања васпитача за будући рад са децом, сматрамо да је у креирању студијских програма за образовање васпитача потребно посветити више пажње и места музичким предметима да би музичко образовање студената током студија било континуирано.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
васпитач, студијски програм, студијски предмети, музички предмети.
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
- Bačlija Sušić, B. (2018). Preschool Teachers’ Music Competencies Based on Preschool Education Students’ Self-Assessment. Croatian Journal of Education, 20(1), 113–129.
- Đuragić, N., Šimoković, К. i Mihić, V. (2017). Povezanost muzičkog obrazovanja i iskustva sa porodičnom kulturno-pedagoškom klimom budućih vaspitača. Pedagoška stvarnost, 2, 145–160.
- Egert, F., Fukkink, R. G. & Eckhardt, A. G. (2018). Impact of in-service professional development programs for early childhood teachers on quality ratings and child outcomes: A meta-analysis. Review of Educational Research, 88(3), 401–433.
- Elaldı, Ş., Batdı, V. & Sönmez-Ölger, D. (2020). Music education competencies of preschool teachers and preservice preschool teachers. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(2), 617–636. DOI 10.30703/cije.640704.
- Lee, P. & Lin, S. (2013). Music teaching for young children at a developmentally appropriate practice classroom in Taiwan. Music Education Research, 15, 107–122. DOI 10.1080/14613808.2012.759549.
- Matijević, M. (2007). Znanstvene kompetencije učitelja primarnog obrazovanja. U N. Babić (ur.): Zbornik radova, Kompetencije i kompetentnost učitelja (303–308). Osijek: Grafika.
- Mirković-Radoš, K. (1996). Psihologija muzike. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
- Николић, Л. (2015). Фактори стицања и развоја музичких компетенција код студената учитељских студија (Необјављена докторска дисертација). Београд: Факултет музичке уметности.
- Olson, D. R. (1994). The world on paper. Cambridge: Cambridge University Press.
- Pravilnik o standardima kompetencija za profesiju vaspitača i njihovog profesionalnog razvoja, „Službeni glasnik RS“, br. 88/17 i 27/18, Beograd. Retrieved October 7, 2022 from the World Wide Web http://www.mpn.gov.rs/wp- content/uploads/2018/09/Pravilnik-o-standardima-kompetencija-za-profesiju- vaspita%C4%8Da-i-njegovog-profesionalnog-razvoja.docx.
- Selaković, K. & Ivanović, M. (2017). Competencies of students – kindergarten teachers for realization visual arts and music activities in preschool institutions. In L. Vujičić, O. Holz, M. Duh & M. Michielsen (eds.): Contributions to the Development of the Contemporary Paradigm of the Institutional Childhood. An Educational perspective (197–210). Berlin: Lit Verlag.
- Steen, A. (1992). Exploring Orff. New York, NY: Schott Music Cooperation.
- Stolić, J. (2015). Razvijanje muzičkih sposobnosti predškolske dece kroz određene oblike muzičkih aktivnosti. Istraživanja u pedagogiji, 5(2), 30–44.
- Судзиловски, Д. и Ивановић, М. (2014). Музичка писменост студената на почетку иницијалног образовања. Зборник радова Педагошког факултта, Ужице, 17(16), 213–224.
- Hrvatić, N. i Piršl, E. (2007). Kurikulum pedagoške izobrazbe učitelja. U V. Previšić (ur.): Kurikulum: teorije–metodologija–sadržaji–struktura (385–412). Zagreb: Školska knjiga.
WEB извори
- https://pef.um.si/studij/1-stopnja/predsolska-vzgoja-vs/ https://www.pef.upr.si/sl/izobrazevanje/1-stopnja/predsolska-vzgoja/od-2018-2019/
- https://ff.unibl.org/predskolsko-vaspitanje
- https://www.pfvr.ni.ac.rs/oas/
- http://www.uf.bg.ac.rs/
- https://pefja.kg.ac.rs/
- https://pfu.kg.ac.rs/
- http://www.pef.uns.ac.rs/
- https://www.ucg.ac.me/ff
- https://uf-pz.net/
- https://www.pfsko.ukim.edu.mk/
- https://www.ugd.edu.mk/
- http://www.pfb.ues.rs.ba/
- https://pfbt.uklo.edu.mk/
- https://fooz.unipu.hr/fooz