Предузетничке компетенције васпитача у контексту професионалног оспособљавања

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (171-190)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Драгана Бјекић, Лидија Златић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: dragana.bjekic@ftn.kg.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.171B

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Било да се предузетничке компетенције разматрају као компетенције професионалног деловања предузетника (каријерно опреде- љење), било као генералне трансферзалне компетенције неопходне за дело- вање сваке особе (компетенцијске компоненте функционалног деловања), њихов развој има основе у детињству. Због тога је подршка развоју преду- зетничких карактеристика деце у периоду предшколског васпитања неоп- ходна. Поред тога, васпитачи у предшколским установама први реализују системско васпитање деце овог узраста. У раду је разматран значај васпитача за развој предузетничких компетенција васпитаника, као и специфичности предузетничких компетенција самих васпитача који и као модели треба да делују на развој ових компетенција својих васпитаника. Предложен је холистички приступ предузетничком оспособљавању васпитача да развију и своје предузетничке компетенције, и методе и приступе предузетничком васпитању деце предшколског узраста.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

васпитачи предшколских установа, предузетничке компетенције васпитача, предузетничко образовање, холистичко преду- зетничко оспособљавање

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Arruti, A. & Panos-Castro, J. (2020). International entrepreneurship education for pre- service teachers; a longitudinal study. Education + Training, 62(7/8), 825–841. DOI 10.1108/ET-04-2020-0098=.
  • Atmojo, I. R., W., Sajidan, Sunarno, W. & Ashadi, K. (2019). Improving the entrepreneurship competence of pre-service elementary teachers on professional education program through the skills of disruptive innovators. Elementary Education Online, 18(3), 1186–1194. DOI 10.17051/ilkonline.2019.611464.
  • Axelsson, K., Hägglund, S. & Sandberg, A. (2015). Entrepreneurial learning in education: Preschool as a take-off for the entrepreneurial self. Journal of Education and Training, 2(2), 40–58. DOI 10.5296/jet.v2i2.7350.
  • Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y. & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The entrepreneurship competence framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union. Retrieved May 20, 2023 from the World Wide Web http://publications.jrc.ec.europa.eu/.repository/bitstream/JRC101581/lfna27939enn. pdf.
  • Bengtsson, J. (2003). Possibilities and limits of self-reflection in the teaching profession. Studies in Philosophy and Education, 22, 295–316. DOI 10.1023/A:1022813119743.
  • Бјекић, Д. и Златић, Л. (2021). Психологија предузетништва: наставник у фокусу. Ужице: Педагошки факултет.
  • Бјекић, Д., Златић, Л. и Златковић, Б. (2023). Предузетничка оријентација студенткиња просветних професија. Иновације у настави, XXXVI(2023/1), 70–85. DOI 10.5937/inovacije2301070B.
  • Бјекић, Д., Стојковић, М. и Златић, Л. (2018). Предузетничка култура: контекст образовања и професионалног деловања наставника. У С. Маринковић (ур.), Језик, култура, образовање, рад штампан у целини, 2. 11. 2018, Ужице (299– 322). Ужице: Педагошки факултет.
  • Bjekić, D., Stojković, M., Kuzmanović, B. i Rendulić, G. (2017). Preduzetničko obrazovanje uokvireno profesionalnim razvojem nastavnika. U A. Veljović (ur.). Zbornik radova ITOP2017 (17–30). Čačak: Fakultet tehničkih nauka.
  • Vigotski, L. S. (1996). Problemi razvoja psihe. Beograd: Zavod za udžbenike.
  • European Union (2020). A Guide for Educators. Brussels: Entrepreneurship 2020 Unit Directorate – General for Enterprise and Industry European Commission. DOI 10.2769/51003.
  • Zlatić, L. & Stamatović, J. (2018). Entrepreneurship education at faculties of education. U T. Štenberger i sar. (ur.). Oblikovanje inovativnih učnih okolij. Kopar: Univerza na Primorskem, 462–478.
  • Insulander, E., Ehrin, A. & Sandberg, A. (2015). Entrepreneuiral learning in Swedisch preschools: possibilities for and constraints of children sactive participation. Early Child Development and Care, 1545–1555. DOI 10.1080/03004430.2015.1007967.
  • Kakouris, A. (2019). The ASKO dialectical framework for entrepreneurial courses construction: theoretical foundation. Entrepreneurship Education, 2, 51–69. DOI 10.1007/s41959-019-00013-4.
  • Kakouris, A. & Georgiadis, P. (2016). Analysing entrepreneurship education: a bibliometric survey pattern. Journal of Global Entrepreneurship Research, (2016)6:6. DOI 10.1186/s40497-016-0046-y.
  • Kakouris, A. & Liargovas, P. (2021). On the About/For/Through framework of entrepreneurship education: A critical analysis. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 4(3), 396–421. DOI 10.1177/2515127420916740.
  • Kaya-Capocci, S. (2022). Entrepreneurship in preschool education: Turkish preservice teachers’ entrepreneurship features, comparison with their lecturers’ Views and suggestions for development. Education Quarterly Reviews, 5(4), 310–325. DOI 10.31014/aior.1993.05.04.593.
  • Khan, R., Oad., L. & Aslam, R.(2021). Entrepreneurship skills among young learner through play strategy: A Qualitative study. Humanities Social Sciencies Reviews, 9(2), 64–74. DOI 10.18510/hssr.2021.927.
  • Khuluqo, E. I. (2016) Early childhood entrepreneurship education: a brief descreption of an ideal entrepreneurship learning for middle school. Proceedings The 2nd International Multidisciplinary Conference, 818–827.
  • Kirkley, W. W. (2016). Entrepreneurial behaviour: the role of values. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 22(3), 290–328. DOI 10.1108/IJEBR-02-2015-0042.
  • Kondracka-Szala, M. & Malinovska, J. (2019). Entrepreneurship education as a challenge in the education of teachers of pre-school and early school children – at the intersection of academic theory and practice. The New Educational Review, 58(4), 157–168. DOI 10.15804/tner.2019.58.4.12.
  • Kyro, P., Myllari, J. & Seikkula-Leino, J. (2008). Meta processes of entrepreneurial and enterprising learning / the dialogue between cognitive, conative and affective constructs. 15th Nordic conference on Small Business Research 2008, Tallinn, Estonia.
  • Lackéus, M. (2015). Entrepreneurship in education: What, why, when, how. Entrepreneurship360 – Background paper. OECD. Retrieved March 25, 2023 from the World Wide Web https://www.oecd.org/cfe/leed/BGP_Entrepreneurship-in- Education.pdf.
  • Lee, S., Lim, R., Pathak, D., Chang & Li, W. (2018). Influnces on attitudes toward entrepreneurship, A multi-country study. International Entrepreneurship and Managment Journal, 2(3), 351–366.
  • Luketić, D. (2011). Analiza temeljnih pristupa istraživanja poduzetničke kompetencije djece i mladih. Acta Iadertina, 8(1), 0–0, https://hrcak.srce.hr/190091.
  • Miço, H. & Cungu, J. (2023). Entrepreneurship education, a challenging learning pProcess towards entrepreneurial competence in education. Administrative Sciences, 13, 22. DOI 10.3390/admsci13010022.
  • Paço, A. & João Palinhas, M. (2011). Teaching entrepreneurship to children: a case study, Journal of Vocational Education & Training, 63(4), 593–608. DOI 10.1080/13636820.2011.609317.
  • Pravilnik o stalnom stručnom usavršavanju i napredovanju u zvanja nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. Službeni glasnik RS, br. 109/2021.
  • Pravilnik o standardima kompetencije za profesiju vaspitača i njegovog profesionalnog razvoja. Službeni glasnik RS, br. 88/17 i 27/18.
  • Sarikaya, M. & Coşkun, E. (2015). A new approach in preschool education: Social entrepreneurship education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 195, 888– 894. DOI 10.1016/j.sbspro.2015.06.368.
  • Serban, M. (2016). The entrepreneurial continuum: From concept to action. European Training Foundation – ETF. Retrieved March 20, 2017 from the World Wide Web http://www.etf.europa.eu/webatt.nsf/0/E891F83C56B38FBBC1258056005408DF/$file/Entrepreneurial%20continuum.pdf.
  • Schillo, S. (2011). Entrepreneurial orientation and company performance: Can the academic literature guide managers?. Technology Innovation Management Review, November 2011, 20–25.
  • Suzanti, L. & Measaroh, S. (2017). Entrepreneurship learning for early childhood, A case study of children age 4-5 in TK Kfalifah Ciracas Serang. Proceedings The 2nd InternationalConference on Economic Education and Entrepreneurship ((ICEEE 2017), 403–410.
  • Tampouri, S., Kaliris, A. & Kakouris, A. (2023). Researching entrepreneurial beliefs in career decsion-making. Business & Entrepreneurship Journal, 12(2), 33–50. DOI 10.47260/bej/1222.
  • Curth, A. prep. (2011). Mapping of teachers’ preparation for entrepreneurship education, Final Report, Brussels: GHK. Retrieved April 10, 2018 from the World Wide Web //www.ab.gov.tr/files/ardb/evt/1_avrupa_birligi/1_9_politikalar/ 1_9_4_egitim_politikasi/mapping_en.pdf.
  • Yang, Y. (2018). Teaching research on higher vocational pre-school education of professional art course based on innovation and entrepreneurship education. Creative Education, 9(5). DOI 10.4236/ce.2018.95053.
  • Yin,Y., Yang, L. & Liu, B. (2020). Analysis on entrepreneurship psychology of preschool education students with entrepreneuiral intention. Educational Psychology, 11. DOI 10.3389/fpsyg.2020.01559.