Развој компетенција васпитача за савјетодавно-педагошки рад са родитељима

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (159-170)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Љиљана Јерковић, Миле Илић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: ljiljana.jerkovic@ff.unibl.org

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.159J

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Рад садржи резултате емпиријске идентификације и ино- вативно-интерактивног експерименталног развијања компетенција васпи- тача за савјетодавно-педагошки рад са родитељима. Циљ истраживања био је научно-методолошки заснована идентификација кључних компетенција васпитача за савјетодавно-педагошки рад са родитељима, те развијање, реализација и верификација новог теоријски утемељеног експерименталног програма унапређивања таквих компетенција.

Приказани и анализирани резултати истраживања потврдили су оче- кивања да ће експериментални програм интерактивног стручног усаврша- вања васпитача у просјеку значајно повећати ниво њихових савремених научнo заснованих педагошко-психолошких знања о савјетодавном раду са родитељима, а посебно компетенција практичнe примјене процедура и тех- ника савјетодавног рада уз дјелотворније праћење, слушање и емпатисање родитеља. Тиме је омогућена дисеминација и масовнија имплементација ових истраживачких налаза у педагошко-андрагошкој пракси, а дата су и полазишта за даља емпиријска истраживања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

савјетодавно-педагошке компетенције, експери- ментални програм, праћење и слушање, емпатија, технике и процедуре савјетодавног рада.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Бранковић, Д. и Партало, Д. (2011). Методолошки проблеми теоријског дефинисања и емпиријског истраживања компетенција наставника. У К. Шпијуновић (ур.): Настава и учење – стање и проблеми, рад штампан у целини, Ужице (39–50). Ужице: Учитељски факултет.
  • Vujaklija, M. (1985). Leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Prosveta.
  • Zuković, S. (2017). Savetodavni rad u institucijama vaspitanja i obrazovanja – teorijski i praktični aspekti. Novi Sad: Univerzitet u Novom Sadu: Filozofski fakultet.
  • Ilić, M. (2013). Porodična pedagogija. Banja Luka: Filozofski fakultet Univerziteta u Banjoj Luci – Mostar: Nastavnički fakultet Univerziteta „Džemal Bijedić”.
  • Janković, J. (1997). Savjetovanje nedirektivni pristup. Zagreb: Alinea.
  • Janković, J. (2006). Partnerstvo obitelji i odgojno-obrazovne ustanove u procesu socijalizacije novih generacija. Zrno, 72, 2–5.
  • Jerković, Lj. (2013). Interaktivno usavršavanje savjetodavnih kompetencija nastavnika. Banja Luka: Filozofski fakultet – Grafomark.
  • Jurić, V. (1995). Zadovoljstvo obitelji školom. Društvena istraživanja, 18–19(4–5), 641– 655.
  • Maleš, D. (1994). Različito shvaćanje suradnje roditelja i profesionalaca. Napredak, 153(3), 342–349.
  • Pažin-Ilakovac, R. (2015). Od savjetodavnoga rada do pedagoškog savjetovanja u školi. Magistra ladertina, 10(1), 49–63.
  • Resman, M. (2000). Savjetodavni rad u vrtiću i školi. Zagreb: Hrvatski pedagoško- književni zbor.
  • Schiller, F. (1999). Über die ästhetische Erziehung des Menschen. Sämtliche Werle, Phiosophische Schriften, Band 5. Essen: Mundus Verlag, 209–283.
  • Skočić Mihić, S., Blanuša Trošel, D i Katić, V. (2013). Odgojitelji predškolske djece i savjetodavni rad sa roditeljima. Napredak: Časopis za interdisciplinarna istraživanja u odgoju i obrazovanju, 156(4), 385–400.
  • Хехлер, О. (2013). Педагошко саветовање – теорија и пракса васпитног  средства. Београд: Едука д.о.о.
  • Šagud, M. (2011). Profesionalno usavršavanje i razvoj odgojitelja. U D. Maleš (ur.): Nove paradigme ranoga odgoja ranog odgoja (267–289). Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu – Zavod za pedagogiju.