Интегрисано учење у предшколским установама у Шведској и Србији – компаративни приступ

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (135-142)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Хаџи Живорад Миленовић

Е-АДРЕСА / E-MAIL: hadzi.zivorad.milenovic@pr.ac.rs

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.135M

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду је приказана компаративна анализа интегрисаног учења у предшколским установама у Шведској и Србији. Поред когнитив- ног, интегрисани приступ учењу подржава и целосни развој деце предшкол- ског узраста. У Србији се с интегрисаним учењем започело 2018. усвајањем Правилника о новим основама програма предшколског васпитања и образо- вања. Досадашњи резултати интегрисаног учења у Србији не указују на очекиване ефекте, јер је започето системски и без стварања оптималних услова за његову реализацију с још увек недовољно обученим васпитачима. Интегрисано учење у Шведској има традицију од 1998. године. Ревидирано је 2019. усвајањем Наставног плана и програма за предшколски узраст – LPFÖ 18. На основу компаративне анализе су дати закључци и предлог за унапређење интегрисаног учења у предшколском васпитању и образовању у Србији

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

LPFÖ 18, LPFÖ 98, Године узлета, пројектно учење.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Anderstaf, S., Lecusay, R. & Nilsson, M. (2021). ‘Sometimes We Have to Clash’: How Preschool Teachers in Sweden Engage with Dilemmas Arising from Cultural Diversity and Value Differences. Intercultural Education, 32(3), 296–310.
  • Atis-Akyol, N., Sward, A., Çakmak, S. & Güney-Karaman, N. (2021). Perceptions of ‘Best Friend’ as Expressed by Preschool Children in Turkey and in Sweden. International Journal of Progressive Education, 17(4), 390–404.
  • Garvis, S. (2021). An Explorative Study of Skilled Immigrant Mothersʼ Perspectives toward Swedish Preschools. Journal of Research in Childhood Education, 35(3), 389–398.
  • Јелић, М. и Зорић, В. (2017). Савремене концепције курикулума предшколског васпитања у Црној Гори. Иновације у настави – часопис за савремену наставу, 30(4), 14–34.
  • Jiang, Y., Zhang, B., Zhao, Y. & Zheng, C. (2022). China’s Preschool Education toward 2035: Views of Key Policy Experts. ECNU Review of Education, 5(2), 345–367.
  • Kuisma, M. & Sandberg, A. (2008). Preschool Teachers’ and Student Preschool Teachers’ Thoughts about Professionalism in Sweden. European Early Childhood Education Research Journal, 16(2), 186–195.
  • Löfgren, H. (2017). Learning in Preschool: Teachers’ Talk about Their Work with Documentation in Swedish Preschools. Journal of Early Childhood Research, 15(2), 130–143.
  • LPFÖ 18 (2019). Stockholm: Skolverket.
  • LPFÖ 98 (1998). Stockholm: Skolverket.
  • Lundqvist, J., Westling, M. & Siljehag, E. (2016). Characteristics of Swedish Preschools That Provide Education and Care to Children with Special Educational Needs. European Journal of Special Needs Education, 31(1), 124–139.
  • Миленовић, Ж. (2021). Елементарна дидактика. Лепосавић: Учитељски факултет Универзитета у Приштини – Косовској Митровици.
  • Миленовић, Ж. (2009). Систем предшколског васпитања и образовања у Шведској. У М. Пројовић (ур.), Наше стварање, рад штампан у целини, 28–29. 3. 2008, Мостар (153–157). Алексинац: Висока школа за васпитаче струковних студија.
  • Миленовић, Х Ж. (2022). Методика васпитнообразовног рада. Лепосавић: Учитељски факултет Универзитета у Приштини – Косовској Митровици.
  • Миленовић, Х Ж. и Рајчевић, П. (2022). Интегрисани курикулум. Лепосавић: Учитељски факултет Универзитета у Приштини – Косовској Митровици.
  • Nasiopoulou, P. (2020). Investigating Swedish Preschool Teachersʼ Intentions Involved in Grouping Practices. Early Childhood Education Journal, 48(3), 325–335.
  • Nordén, B. & Avery, H. (2020). Redesign of an Outdoor Space in a Swedish Preschool: Opportunities and Constraints for Sustainability Education. International Journal of Early Childhood, 52(3), 319–335.
  • Павловић Бренесаловић, Д. и Крњаја, Ж. (2017). Основе диверсификованих програма предшколског васпитања и образовања. Београд: Филозофски факултет – Институт за педагогију и андрагогију.
  • Правилник о основама програма предшколског васпитања и образовања (2018). Службени гласник Републике Србије, бр. 88/2017 и 27/2018 – др. закон.
  • Pramling Samuelsson, I., Williams, P., Sheridan, S. & Hellman, A. (2016). Swedish Preschool Teachers’ Ideas of the Ideal Preschool Group. Journal of Early Childhood Research, 14(4), 444–460.
  • Roth, A. (2006). Early Childhood Curricula in Sweden from the 1850s to the Present.
  • International Journal of Early Childhood, 38(1), 77–98.
  • Tafa, E. (2008). Kindergarten Reading and Writing Curricula in the European Union. Literacy, 42(3), 162–170.
  • Cleveland, G. & Colley, S. (2013). Integration of Child Care and Education in Canada: A Comparison with Sweden, New Zealand, England and Wales. International Journal of Early Childhood, 45(2), 167–189.
  • Håberg, L. (2022). Valued Learning Topics in Kindergarten. Global Education Review, 9(2), 83–98.
  • Weldemariam, K. (2014). Cautionary Tales on Interrupting Children’s Play: A Study from Sweden. Childhood Education, 90(4), 265–271.
  • Wolff, U. & Gustafsson, J. (2022). Early Phonological Training Preceding Kindergarten Training: Effects on Reading and Spelling. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 35(8), 1865–1887.