Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (53-88)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Мирјана М. Стакић,

Е-АДРЕСА / E-MAIL: mirjanastakić073@gmail.com

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.053S

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Сан је у функцији развоја и раста детета, зато се многи родитељи труде да децу уведу у сан помоћу успаванки. У раду се испитује каква осећања, жеље, благослове и очекивања од детета садрже успаванке које припадају различитим народима и каква гледишта на сан и успављи- вање детета постоје у њима. Корпус грађе сачињава 120 успаванки које су објављене у књизи Милутина Ђуричковића „Звездице сна: успаванке народа света” (2021). У истраживању су примењене техника анализе садржаја и дескриптивна метода, а добијени резултати показују да се у успаванкама благослови и жеље тичу здравља, среће и дуговечности детета. Везују се за сан, постоји и његово оживљавање, што сведочи о томе да су успаванке имале магијску функцију. Очекивања од детета показују да се оно усмера- вало ка томе да испуни очекивања породице и друштвене заједнице. Анализа гледишта на сан и успављивање детета показује да се истичу квалитет сна, помагачи који уводе дете у сан и улога породице, првенствено мајке у стварању оптималних услова за сан и уклањању ометача који га ремете. Анализиране успаванке садрже и модел васпитања детета који се примењивао – подстицање на пожељно понашање (спавање) даривањем (наградом) и кажњавање за непожељно понашање плашењем као обликом реактивног дисциплиновања. Анализа показује да у народним успаванкама које припадају различитим народима постоје бројни заједнички елементи, да су успаванке, поред основне, имале и друге функције и имплицира потребу додатних истраживања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

успаванка, дете, добробит детета, васпитна функција успаванки, сан.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Baker, F. & Mackinlay, E. (2006). Sing, soothe and sleep: A lullaby education programme forfirst-time mothers. British Journal of Music Education, 23(2), 147– 160, https://doi.org/10.1017/S0265051706006899.
  • Güneş, F. (2010). Ninnilerin çocukların dil ve zihinsel gelişimine etkisi. Zeitschrift fü r die Welt der Tü rken / Journal of World of Turks, 2(3), 27–38.
  • Ђуричковић, М. (2021). Предговор. У М. Ђуричковић (пр.): Звездице сна: успаванке народа света (5–7). Београд: Bookland.
  • Elijade, M. (1991). Istorija verovanjâ i religijskih ideja: 1. Od kamenog doba do Еleusinskih misterija. Beograd: Prosveta.
  • Илић, П., Ковач, А. и Павловић Белојица, Б. (2022). Специфичност и заступљеност народних успаванки у предшколској васпитнообразовној пракси. Зборник радова Филозофског факултета, LII(4), 377–396, https://doi.org/10.5937/ zrffp52-37064.
  • Јунг, К. (1996). Приступ несвесном. У К. Јунг (прир): Човек и његови симболи (15– 111). Београд: Народна књига „Алфа”.
  • Kondi, B. (2019). Lullaby. Retriеved April 12, 2023 from the World Wide Web https://www.researchgate.net/publication/330450233_LULLABY.
  • Костић, Љ. и Пурић, Д. (2020). Васпитач и избор успаванки у активностима са децом предшколског узраста. Иновације у настави, XXXIII(4), 48–60. DOI 10.5937/inovacije2004048K.
  • Кошпрдић, М. и Дамјанов, И. (2017). О концепту детета некад и сад – анализа говорних чинова у народној и усменој успаванци. Детињство, 43(2), 72–84.
  • Лештарић, С. (2006). Месопотамске (арапске) успаванке. Летопис Матице српске, књига 478, свеска 5, 942–963.
  • Marinković, S., Purić, D. i Kostić, Lj. (2022). Percepcija uloge uspavanke u razvoju deteta predškolskog uzrasta iz ugla vaspitača. U S. Rutar, D. Felda, M. Rodela, N. Krmac, M. Marovič & K. Drljić (ur.): Prehodi v različnih socialnih in izobraževalnih okoljih (157–173). Koper: Založba Univerze na Primorskem.
  • Matejević, M. i Nikolić, A. (2013). Tradicionalno i moderno u vaspitnim postupcima roditelja. U B. Dimitrijević (ur.): Nauka i savremeni univerzitet 2, Tematski zbornik Znanje i korist, 4 (123–133). Niš: Filozofski fakultet.
  • Милинковић, М. (2003). Српске народне умотворине – историја и поетика. У М. Милинковић (пр.): Девојка бржа од коња: народне умотворине за децу (5– 31). Ужице: Учитељски факултет.
  • Милинковић, М. (2012). Књижевност за децу и младе: поетика. Ужице: Учитељски факултет.
  • Милосављевић, Тања (2013). Метеоролошка лексика у говору Заплања. Годишњак за српски језик и књижевност, XXVI(13), 367–382.
  • Nešić, M. i Popović Ćitić, B. (2018). Kažnjavanje kao način disciplinovanja dece u porodici. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 17(2), 235–256, https://doi.org/ 10.5937/specedreh17-16121.
  • O‟Konel, M. i Eri, R. (2007). Ilustrovana enciklopedija znakova i simbola. Zemun – Beograd: IP „JRJ”.
  • Parncutt, R. (2006). Prenatal development. In G. E. McPherson (ed.): The child as musician (1–31). Oxford: Oxford University Press, https://doi.org/ 10.1093/acprof:oso/9780198530329.003.0001.
  • Петровић, Т. (2001). Историја српске књижевности за децу. Врање: Учитељски факултет.
  • Петровић, Т. (2011). Увод у књижевност за децу. Нови Сад: Змајеве дечје игре.
  • Пешикан Љуштановић, Љ. (2012а). Дете у усменој успаванци – узрасни или обредни статус. У Љ. Пешикан Љуштановић, Госпођи Алисиној десној нози (7–19). Нови Сад: Змајеве дечје игре.
  • Пешикан Љуштановић, Љ. (2012б). Усмена успаванка – условност жанра. У Љ. Пешикан Љуштановић, Госпођи Алисиној десној нози (21–34). Нови Сад: Змајеве дечје игре.
  • Predojević, Ž. (2013). Narodne usmene uspavanke u suvremeno doba – od klasifikacije do izvedbe. U A. Pintarić (ur.), Zlatni danci 14 – Suvremena dječja književnost II (203–219). Osijek: Filozofski fakultet Sveučilišta Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku.
  • Прстојевић, В. (2012). Усмена успаванка у књижевном, социјалном и обредном контексту. Зборник радова Високе школе струковних студија за образовање васпитача у Кикинди, VII(1), 63–79.
  • Пурић, Д. и Костић, Љ. (2019). Значај примене успаванке у активностима са предшколском децом (из угла васпитача). У С. Маринковић (ур.): Наука, настава, учење – проблеми и перспективе (355–368). Ужице: Педагошки факултет.
  • Сикимић, Б. (2013) Савремена истраживања дечјег фолклора. У З. Карановић и Ј. Јокић (ур.): Савремена српска фолклористика I (269–281). Нови Сад: Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет.
  • Словенска митологија – енциклопедијски речник [Светлана М. Толстој и Љубинко Раденковић, ред.] (2001). Београд: Zepter Book World.
  • Standley, Ј. М. & Moore, R. S. (1995). Therapeutic effects of music and mother’s voice on premature infants. Pediatric nursing, 21(6), 509–512.
  • Strollo, М. R., Romano, A. (2014). Singing na-na-na-na: Lullabies in Educational Processes. In L. Gómez Chova, A. López Martínez & I. Candel Torres (ed.), ICERI 2014 Proceedings (7th International Conference of Education, Research and Innovation November 17th-19th, 2014 – Seville, Spain) (6428–6436). IATED Academy.
  • Требјешанин, Ж. (2000). Представа о детету у српској култури. Београд: Југословенски центар за права детета.
  • Trehub, S. & Gudmundsdottir, H. R. (2019). Mothers as Singing Mentors for Infants. In G. Welch, D. M. Howard & J. Nix (Ed.): The Oxford Handbook of Singing (455– 469). Oxford: Oxford University Press. DOI 10.1093/oxfordhb/ 9780199660773.013.25.
  • Trehub, S. E. & Prince, R. (2010). Lullabies and other women‟s songs in the Turkish village of Akçaeniş. UNESCO Observatory E-journal, 2(1), 1–19.
  • Ulutaş, M. (2022). An evaluation of the contributions of the words frequently used in Turkish lullabies to language learning and development. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 9(4), 1428–1443.
  • Cassidy, J. W. & Standley, J. M. (1995). The Effect of Music Listening on Physiological Responses of Premature Infants in the NICU. Journal of Music Therapy, 32(4), 208–227, https://doi.org/10.1093/jmt/32.4.208.
  • Чајкановић, В. (1973). Мит и религија у Срба. Београд: Српска књижевна задруга. Retriеved May 5, 2023 from the World Wide Web https://dokumen.tips/ documents/veselin-cajkanovic-mit-i-religija-u-srba.html.
  • Whitwell, G. E. (1999). The Importance of Prenatal Sound and Music. Journal of Prenatal and Perinatal Psychology and Health, 13(3–4), 255–262.