Креирање подстицајног окружења за развој пријатељства: одговор на изазове савременог предшколског васпитања и образовања

Савремено предшколско васпитање и образовање – тенденције, изазови и могућности (2023) (21-38)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Сања М. Партало

Е-АДРЕСА / E-MAIL: sanja.partalo@ff.unibl.org

Download Full Pdf  

DOI: 10.46793/SPVO23.021P

САЖЕТАК / ABSTRACT:

У раду се полази од схватања да је савремене изазове и тенденције у институционалном предшколском васпитању и образовању могуће превазићи уважавањем домена имплицитне педагогије који укључују контекст установе, интеракцију између васпитача и дјеце, интеракцију међу дјецом, те (само)рефлексију у процесу професионалног развоја и аутономије васпитача. Дат је приказ реализованог акционог истраживања чији је циљ подстицање пријатељства предшколске дјеце у институционалном контексту. Полазне вриједности истраживања представљају компоненте дјечијег пријатељства: емпатија, саосјећање, самопоуздање, правичност, комуникација, способност разрјешавања конфликата, групно усаглашавање, дијељење, сарадња. У ширем смислу, истраживачки проблем произилази из проблема у васпитању које покрећу друштвене промјене у потрошачком, пермисивном друштву. Предмет истраживања је побољшање односа међу дјецом и вршњачког статуса дјеце унутар васпитне групе. У истраживању, које је трајало шест мјесеци, учествовало је осам васпитних група и шеснаест васпитача. Реализацијом 19 програмских активности које су се тематски доминантно односиле на социјалне и емоционалне аспекте дјечијег развоја  и васпитања настојали смо креирати подстицајно окружење за развијање пријатељства, као и рефлексивне праксе васпитача у овом подручју њиховог рада. Налази континуираног праћења тока и ефеката акционог истраживања указују на висока постигнућа дјеце на тесту пријатељстава, побољшање вршњачког статуса дјеце која су социометријским испитивањем имала негативан вршњачки статус у групи и несоцијабилно понашање, те повећање групне кохезивности и јачање професионалних компетенција васпитача.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

предшколско дијете, пријатељствa, васпитач предшколске дјеце, тенденције у предшколском васпитању, акционо истраживање.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Банђур, В. и Поткоњак, Н. (1999). Методологија педагогије. Београд: Савез педагошких друштава Југославије.
  • Berg, M. (2021). More than Social and Emotional Learning: Developing a Brain Aware SEL Curriculum for a Kindergarten Classroom. School of Education and Leadership Student Capstone Projects, 729, https://digitalcommons. hamline.edu/hse_cp/729.
  • Blewitt, C., Fuller-Tyszkiewicz, M., Nolan, A., Bergmeier, H., Vicary, D., Huang, T., McCabe, P., McKay, T. & Skouteris, H. (2018). Social and Emotional Learning Associated With Universal Curriculum-Based Interventions in Early Childhood Educationand Care Centers, A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Network Open, 1(8): e185727. DOI 10.1001/jamanetworkopen.2018.5727.
  • Vigotski, L. S. (1996). Dječija psihologija. Sabrana dјela IV. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Vigotski, L. S. (2005). Dječja mašta i stvaralaštvo. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Vujičić, L. (2011). Kultura vrtića – sustav koji se kontinuirano mijenja i uči. Pedagogijska istraživanja, 8(2), 231–240.
  • Krnjajić, S. (1990). Dečja prijateljstva. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
  • Кулић, Р. и Партало, С. (2012). Савремени токови предшколског васпитања. Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, 42(2), 293–303.
  • Марјановић, А. (1979). Стваралаштво, игра и васпитање предшколског детета. Предшколско дете, 1–2, 3–31.
  • McCallops, K., Karpyn, A., Klein, J. & Jelenewicz, S. (2021). 10 Current Trends in Early Childhood Education: Literature Review and Resources for Practitioners (T21-008). Newark, DE: Center for Research in Education and Social Policy.
  • Partalo, S. (2022). Prijateljstva predškolske djece. Univerzitet u Banjoj Luci: Filozofski fakultet.
  • Scharf, M. (2014). Childrenʼs social competence within close friendship: The role of self-perception and attachment orientations. School Psychology International, 35(2), 206–220, https://doi.org/10.1177/0143034312474377.
  • Slunjski, E. (2011). Kurikulum ranog odgoja. Istraživanje i konstrukcija. Zagreb: Školska knjiga.
  • Slunjski, E. & Lisak, I. (2022). The Professional Development of Educators – A Challenge for Pedagogues. London International Conference on Education (LICE- 2022) and World Congress on Special Needs Education (WCE-2022), 133–136. DOI 10.20533/LICE.2022.002822.
  • Ferreira, M., Reis-Jorge, J. & Batalha, S. (2021).Social and Emotional Learning in Preschool Education – A Qualitative Study with Preschool Teachers. InternationalJournal of Emotional Education, 13(1), 51–66, https://www.research gate.net/publication/352004641.
  • Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change (4th ed.), New York / London: Teachers College Columbia University.
  • Hofman, L. M. (2003). Empatija i moralni razvoj. Beograd: Dereta.
  • Hollingsworth, H. L. & Buysse, V. (2009). Establishing friendships in early childhood inclusive settings. What roles do parents and teachers play?. Journal of Early Intervention, 31(4), 287–307, https://doi.org/10.1177/1053815109352659.
  • Hymel, S., Vaillancourt, T., McDougall, P. & Renshaw, P.D. (2002). Peer acceptance and rejection in childhood. In P. K. Smith & H. H. Craig (еds.): Blackwell handbook of childhood social development (265–284). Oxford –  Malden: Blackwell Publishers.
  • Carter, C. & Nutbrown, C. (2016). A Pedagogy of Friendship: young children’s friendships and how schools can support them. International Journal of Early Years Education, 1–19, https://doi.org/10.1080/09669760.2016.1189813.