XIX međunarodna konferencija Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici (str. 473-481)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Mirjana Tošić, Tamara Tomašević, Marijana Jovanović, Ivana Grubor, Marija Marković, Marija Petković, Nevena Milošević
DOI: 10.46793/RSafLC24.473T
SAŽETAK / ABSTRACT:
U Republici Srbiji postoji kontinuirani trend smanjenja broja povređenih i poginulih lica u drumskom saobraćaju. Najmanje poginulih je evidentirano 2020. godine, što je najmanji broj od kada se u Srbiji analiziraju podaci o saobraćajnim nezgodama. Zbog epidemiološke situacije izazvane korona virusom uvedeno je vanredno stanje na teritoriji Republike Srbije koje je ograničilo mobilnost ljudi. Povrede dugi niz godina predstavljaju izuzetno značajan javno-zdravstveni problem na globalnom nivou. Saobraćajni traumatizam zbog visoke stope povređivanja, smrtnosti i invaliditeta utiče na celokupno drštvo, a ne samo na sistem zdravstvene zaštite. U posmatranom dvadesetogodišnjem periodu stope incidencije povređivanja u drumskom saobraćaju imale su najviše vrednosti u 2007. godini (300,9/100.000), 2008. godini (303,4/100.000) i u 2017. godini (304,3/100.000). U odnosu na kategoriju vozila i svojstvo učesnika u saobraćaju broj poginulih lica se značajno smanjio, osim kod vozača motocikala gde se broj poginulih povećao za (66%). U radu je korišćen metod sekundarne analize podataka ABS za period 2001-2020 godine. Incidencija i mortalitet su analizirani u odnosu na kategoriju vozila, svojstvo i godine života učesnika u saobraćaju.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
saobraćajne nezgode, Srbija, stope incidencije, stope mortaliteta
LITERATURA / REFERENCES:
[1] Gupta M, Velaga N, Oviedo-Trespalacios O. (2024). Understanding risky driving among motorized two-wheeler drivers: The role of time-related anxiety and impunctuality. Transport Policy, 199-210.
[2] Institut za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“ (2023). Zdravstveno-statistički godišnjak republike Srbije, 2022. Beograd.
[3] Jovic Vranes A, Bjegovic Mikanovic V, Milin Lazovic J, Kosanovic V.(2017) .Road
traffic safety as a public health problem: Evidence from Serbia.
[4] Kristianssen AK, Andersson R, Belin MA, Nilsen P (2018),Swedish Vision Zero policies for safety – A comparative policy content analysis, Safety Science, 103. 260-269.
[5] Muhammad Marizwan Abdul Manan et al (2019). Red light running motorcyclists at signalized intersection in Malaysia: An empirical study. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 512. 012019. 10.1088/1757-899X/512/1/012019.
[6] Oviedo-Trespalacios, O., Nandavar, S., Newton, J. D. A., Demant, D., & Phillips, J. G. (2019). Problematic Use of Mobile Phones in Australia…Is It Getting Worse? Frontiers in psychiatry, 10. 105. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00105
[7] World Health Organization (2018). Global status report on road safety 2018. Geneva [8] World Health Organization (2017). Save LIVES – A road safety technical package. Geneva
[9] Peden M, Scurfield R, Sleet D, Mohan D, Hyder AA, Jarawan E, et al. editors (2004). World report on road traffic injury prevention. World Health Organization. Geneva
[10] World Bank (2018) Mortality caused by road traffic injury (per 100,000 people). Accessed on 17 September 2019.
[11] Zakon o javnom zdravlju (2016), Službeni glasnik Republike Srbije br. 15/2016.
[12] Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (2009), Službeni glasnik Republike Srbije br. 41/09, 53/10, 101/11,32/2013 – odluka US, 55/2014, 96/2015 – dr.zakon, 9/2016-odluka US ,24/2018, 41/2018, 87/2018, 23/2019, 128/2020 dr.zakon, i 76/2023.
[13] https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/finland-road-safety.pdf., pristupljeno 23.1.2024
[14] https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries, pristupljeno 23.1.2024)