XIX međunarodna konferencija Bezbednost saobraćaja u lokalnoj zajednici (str. 403-422)
AUTOR(I) / AUTHOR(S): Maja Trajković, Luka Đorđević
DOI: 10.46793/RSafLC24.403T
SAŽETAK / ABSTRACT:
Predmet istraživanja bilo je ponašanje pešaka na tri semaforisana pešačka prelaza, u Beogradu. Autori su posmatrali i analizirali ponašanje pešaka i vozača na tri lokacije, u ulici Vojvode Stepe, u Beogradu, i to: na prelazima ispred Saobraćajnog fakulteta, Visoke škole elektrotehnike i crkve cara Konstantina i carice Jelene. Analizirano je ponašanje najmanje 500 pešaka na svakoj lokaciji, i to: propisni i nepropisni prelasci, pol i starosna grupa pešaka tokom vršnih perioda. Prilikom istraživanja merene su brzine vozila na posmatranim lokacijama.
Cilj istraživanja je bio da se bolje razumeju učestalost i uzroci nepropisnih prelazaka kolovoza na semaforisanim pešačkim prelazima i da se daju preporuke za smanjivanje učestalosti nepravilnih prelazaka. Zaključci istraživanja naglašavaju važnost boljeg uvažavanja ljudskog faktora u projektovanju rada semafora, odnosno boljeg razumevanja ponašanja učesnika u saobraćaju radi definisanja optimalnih mera unapređenja ponašanja i bezbednosti pešaka. Na osnovu istraživanja, autori zaključuju da dugi ciklusi semafora, mali protoci vozila, male brzine vozila i kratko vreme potrebno za prelazak pešačkog prelaza doprinose češćim nepravilnim prelascima kolovoza.
KLJUČNE REČI / KEYWORDS:
bezbednost pešaka, semaforisani prelazi, ponašanje pešaka, nepravilni prelasci ulice
LITERATURA / REFERENCES:
[1] Bansal, A., Goyal, T., & Sharma, U. (2018). Pedestrian safety on crosswalks in India -need of the hour. J. Today’s Ideas – Tomorrow’s Technol, 6(1), 35–46.
[2] Banerjee, A., Raoniar, R., & Maurya, A.K. (2020). Pedestrian overpass utilization
modeling based on mobility friction, safety and security, and connectivity using machine learning techniques. Soft Comput, 24(22), 17467–17493.
[3] Lipovac, K., D. Jovanović, & M. Nešić (2019). Osnove bezbednosti saobraćaja, Kriminalističko – policijski univerzitet, Beograd.
[4] Mukherjee, D., & Mitra, S. (2020). A comprehensive study on factors influencing
pedestrian signal violation behaviour: Experience from Kolkata city, India. Saf. Sci, 124, 104610.
[5] Marisamynathan, S., & Vedagiri, P. (2018). Estimation of pedestrian safety index value at signalized intersections under mixed traffic conditions. Transp. Develop. Economies, 4(1), 5.
[6] Tiwari, G., Bangdiwala, S., Saraswat, A., & Gaurav, S. (2007). Survival analysis:
Pedestrian risk exposure at signalized intersections. Transp. Res. Part F: Traffic Psychol. Behav, 10(2), 77–89.
[7] Agencija za bezbednost saobraćaja (2023). Izveštaj o osnovnim pokazateljima stanja bezbednosti saobraćaja u periodu od 2018. do 2022. godine.
[8] http://bazabs.abs.gov.rs/smartPortal/indikatori (posećeno 5. novembar 2023)