XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 403-422)
АУТОР(И) / AUTHOR(S): Маја Трајковић, Лука Ђорђевић
DOI: 10.46793/RSafLC24.403T
САЖЕТАК / ABSTRACT:
Предмет истраживања било је понашање пешака на три семафорисана пешачка прелаза, у Београду. Аутори су посматрали и анализирали понашање пешака и возача на три локације, у улици Војводе Степе, у Београду, и то: на прелазима испред Саобраћајног факултета, Високе школе електротехнике и цркве цара Константина и царице Јелене. Анализирано је понашање најмање 500 пешака на свакој локацији, и то: прописни и непрописни преласци, пол и старосна група пешака током вршних периода. Приликом истраживања мерене су брзине возила на посматраним локацијама.
Циљ истраживања је био да се боље разумеју учесталост и узроци непрописних прелазака коловоза на семафорисаним пешачким прелазима и да се дају препоруке за смањивање учесталости неправилних прелазака. Закључци истраживања наглашавају важност бољег уважавања људског фактора у пројектовању рада семафора, односно бољег разумевања понашања учесника у саобраћају ради дефинисања оптималних мера унапређења понашања и безбедности пешака. На основу истраживања, аутори закључују да дуги циклуси семафора, мали протоци возила, мале брзине возила и кратко време потребно за прелазак пешачког прелаза доприносе чешћим неправилним преласцима коловоза.
КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:
безбедност пешака, семафорисани прелази, понашање пешака, неправилни преласци улице
ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:
[1] Bansal, A., Goyal, T., & Sharma, U. (2018). Pedestrian safety on crosswalks in India -need of the hour. J. Today’s Ideas – Tomorrow’s Technol, 6(1), 35–46.
[2] Banerjee, A., Raoniar, R., & Maurya, A.K. (2020). Pedestrian overpass utilization
modeling based on mobility friction, safety and security, and connectivity using machine learning techniques. Soft Comput, 24(22), 17467–17493.
[3] Липовац, К., Д. Јовановић, & М. Нешић (2019). Основе безбедности саобраћаја, Криминалистичко – полицијски универзитет, Београд.
[4] Mukherjee, D., & Mitra, S. (2020). A comprehensive study on factors influencing
pedestrian signal violation behaviour: Experience from Kolkata city, India. Saf. Sci, 124, 104610.
[5] Marisamynathan, S., & Vedagiri, P. (2018). Estimation of pedestrian safety index value at signalized intersections under mixed traffic conditions. Transp. Develop. Economies, 4(1), 5.
[6] Tiwari, G., Bangdiwala, S., Saraswat, A., & Gaurav, S. (2007). Survival analysis:
Pedestrian risk exposure at signalized intersections. Transp. Res. Part F: Traffic Psychol. Behav, 10(2), 77–89.
[7] Агенција за безбедност саобраћаја (2023). Извештај о основним показатељима стања безбедности саобраћаја у периоду од 2018. до 2022. године.
[8] http://bazabs.abs.gov.rs/smartPortal/indikatori (посећено 5. новембар 2023)