УТИЦАЈ НОВИХ ОДРЖИВИХ ТРАНСПОРТНИХ ОПЦИЈА – МИКРОМОБИЛНОСТИ НА УРБАНУ МОБИЛНОСТ И БЕЗБЕДНОСТ У САОБРАЋАЈУ


XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 296-309)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Предраг Живановић, Ана Трпковић, Станко Бајчетић, Славен Тица, Андреа Нађ, Сретен Јевремовић, Бранко Миловановић,

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/RSafLC24.296Z

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Појава нових одрживих транспортних опција – микромобилности, отворила је низ различитих питања међу којима се најчешће издвајају: питање коришћења инфраструктуре и потребе за трансформацијом урбаног простора кроз његово прилагођавање новонасталим променама и питање безбедност корисника ових возила у саобраћају. Упркос предностима које нуде возила за микромобилност: флексибилност, приступачност, ефикасност на краћим релацијама, атрактивност и сл., евидентни су и проблеми који представљају велики изазов за коегзистенцију нових опција мобилности са традиционалним видовима превоза. У првом делу овог рада, кроз преглед светске литературе, биће размотрена најчешћа питања везана за интеграцију микромобилности у савремене транспортне системе: утицај на урбану мобилност, прерасподела и недостатак простора и безбедност саобраћаја. Други део се бави изазовима са којима су се сусрели како доносиоци одлука, инжењери различитих струка, тако и корисници нових транспортних опција на подручју Републике Србије у процесу имплементације ових возила, укључујући и кратку анализу безбедности ових учесника у саобраћају. У наставку ће бити приказани и дискутовани најзначајнији резултати са циљем да се укаже на различите аспекте и ефекте (на глобалном и националном нивоу) које са собом доноси употреба возила за микромобилност, а посебно њихов утицај на одрживу урбану мобилност и безбедност у саобраћају.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

микромобилност, урбана мобилност, безбедност саобраћаја, одрживост, савремени градови

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

[1] An, Z., Mullen, C., Zhao, C., Heinen, E. (2023). Stereotypes and the public acceptability of shared micromobility, Travel Behaviour and Society, 33, 100643, (https://doi.org/10.1016/j.tbs.2023.100643).
[2] Arias, D., Ederer, D., Rodgers, M., Hunter, M., Watkins, K. (2021). Estimating the effect of vehicle speeds on bicycle and pedestrian safety on the Georgia arterial roadway network, Accident Analysis & Prevention, 161, 106351 (https://doi.org/10.1016/j.aap.2021.106351).
[3] Hertach, P., Uhr, A., Niemann, S., Cavegn, M. (2018). Characteristics of single-vehicle crashes with e-bikes in Switzerland, Accident Analysis & Prevention, 117, 232-238.
[4] Kostareli, A., Basbas, S., Stamatiadis, N., Nikiforiadis, A. (2021). Attitudes of E-Scooter Non-users Towards Users. In: Nathanail, E.G., Adamos, G., Karakikes, I. (eds) Advances in Mobility-as-a-Service Systems. CSUM 2020. Advances in Intelligent Systems and Computing, 1278. Springer, Cham. (https://doi.org/10.1007/978-3-030-61075-3).
[5] Sabbaghian, M. H., Castelló, D. L., García, A. (2023). A Safe Infrastructure for Micromobility: The Current State of Knowledge, Sustainability, 5(13), 10140 (https://doi.org/10.3390/su151310140).
[6] Šucha, M., Drimlová, E., Rečka, K., Haworth, N., Karlsen, K., Fyhri, A., Wallgren, P., Silverans, P., Slootmans, F. (2023). E-scooter riders and pedestrians: Attitudes and interactions in five countries, Heliyon, 9 (4), e15449 (https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e15449).
[7] United Nations Department of Economic and Social Affairs/Population Division (2018), World Urbanization Prospects; United Nations, Department of Economic and Social Affairs/Population Division: New York, NY, USA, Volume 12, ISBN 9789211483192
[8] https://assets.publishing.service.gov.uk/media/616009438fa8f5297b643ed9/public-attitudes-to-the-use-of-e-scooters-in-the-uk-report.pdf
[9] https://dot.ca.gov/-/media/dot-media/programs/research-innovation-system-information/documents/final-reports/ca23-3368-a11y.pdf,
[10] https://eprints.whiterose.ac.uk/171818/3/Manuscript_Revised%20%281%29.pdf
[11] https://movemnt.net/the-big-challenges-facing-micromobility-providers-today/
[12] https://open-education-repository.ucl.ac.uk/681/1/Wee%2C%20Derrick.pdf
[13] https://ridedott.com/press-release/e-scooter-cameras-reveal-the-real-reasons-behind-pavement-riding/
[14] https://www.buybestgear.com/blogs/guides/how-to-ride-an-e-bike-legally-e-bike-rules-and-regulations-in-europe
[15] https://www.evz.de/en/reisen-verkehr/e-mobilitaet/zweiraeder/e-scooter-regulations-in-europe.html
[16] https://www.evz.de/en/reisen-verkehr/e-mobilitaet/zweiraeder/e-scooter-regulations-in-europe.html
[17] https://www.expatmedia.net/new-rules-bicycles-e-scooters-abu-dhabi/2022/03/
[18] https://www.nzta.govt.nz/vehicles/vehicle-types/low-powered-vehicles/
[19] https://www.reuters.com/world/europe/malta-ban-rented-e-scooters-march-2023-10-20/
[20] https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F308?lang=en308
[21] Возила за микромобилност (2021), Институт Саобраћајног факултета, Београд. (Наручилац: Република Србија – Агенција за безбедност саобраћаја).
[22] Закон о безбедности саобраћаја на путевима (2023), Службени гласник Републике Србије бр. 41/09, 53/10, 101/11, 32/13, 55/14, 96/2015, 9/16, 24/18, 41/18, 87/18, 23/19, 128/20 и 76/23).