ЕДУКАЦИЈА ШКОЛСКЕ ДЕЦЕ О ОДРЖИВОЈ МОБИЛНОСТИ


XIX међународна конференција Безбедност саобраћаја у локалној заједници (стр. 224-237)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Предраг Живановић, Бранко Миловановић, Станко Бајчетић, Славен Тица, Страхиња Пантелић, Андреа Нађ

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/RSafLC24.224Z

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Одржива мобилност подразумева коришћење видова транспорта који имају мањи негативан утицај на околину, али истовремено подстиче и здравији начин живота, смањује саобраћајне незгоде и олакшава приступ транспорту за све слојеве друштва. Едукација школске деце о одрживој мобилности представља неопходан корак у припреми нових генерација за одговоран однос према мобилности и околини. Циљ овог рада је анализa ефикасности две изабране методе едукације школске деце о одрживој мобилности. Игра „Саобраћајна змија“ за циљ има едукацију деце, као и њихових родитеља и наставника, и промену њиховог понашања у погледу избора одрживих начина кретања, док је основни циљ игре „Сугороку“ едукација школске деце о одрживој мобилности и предностима јавног транспорта. Истраживања спроведена у више београдских основних школа у току 2017. и 2023. године, показала су да постоји значајан потенцијал едукативних активности у промени образаца мобилности у корист одрживих начина кретања.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Одржива мобилност, едукација, јавни транспорт, активни начини кретања

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

[1] Cairns, S., Sloman, L., Newson, C., Anable, J., Kirkbride, A., & Goodwin, P. (2004). Smarter Choices-Changing the Way We Travel Final report of the research project: “The influence of soft factor interventions on travel demand” Disclaimer and copyright Accompanying report. www.dft.gov.uk
[2] Education for sustainable development | UNESCO. (n.d.). Retrieved January 12, 2024, from https://www.unesco.org/en/sustainable-developmen/education
[3] Farkhati, N. A., & Nugroho, R. A. A. E. (2020). Increasing The Knowledge of Traffic Safety for Early Childhood Through The Game of Traffic Dragon Snake. Early Childhood Education Papers, 9(2), 149–155. https://doi.org/10.15294/belia.v9i2.37025
[4] Gandini, P., Marchionni, G., Studer, L., & Maja, R. (2019). Sustainable and aware mobility explained to children. Sustainability (Switzerland), 11(23). https://doi.org/10.3390/su11236668
[5] Japan International Cooperation Agency (JICA). (2023). Project for Formulation of Sarajevo Public Transport Management and Operation Capacity Development Plan.
[6] KonSULT | Policy Guidebook. (n.d.). Retrieved January 15, 2024, from http://www.konsult.leeds.ac.uk/pg/56/
[7] McDonald, N. C. (2007). Active Transportation to School. Trends Among U.S. Schoolchildren, 1969-2001. American Journal of Preventive Medicine, 32(6), 509–516. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2007.02.022
[8] McDonald, N. C., & Aalborg, A. E. (2009). Why parents drive children to school. Journal of the American Planning Association, 75(3), 331–342. https://doi.org/10.1080/01944360902988794
[9] McLaren, A. T., & Parusel, S. (2011). Parental Traffic Safeguarding at School Sites: Unequal Risks and Responsibilities. Canadian Journal of Sociology, 36(2), 161–184.
[10] Teixeira, J. F., Silva, C., & Neves, J. V. (2019). School mobility management case study: German School of Oporto (Deutsche Schule zu Porto). Case Studies on Transport Policy, 7(1), 13–21. https://doi.org/10.1016/j.cstp.2018.11.002
[11] Traffic Snake Game – Mobility as Simple as a Game | CityChangers.org. (n.d.). Retrieved January 15, 2024, from https://citychangers.org/traffic-snake-game-network-eu-project-encourages-sustainable-mobility-through-a-game/
[12] Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development | Department of Economic and Social Affairs. (n.d.). Retrieved January 15, 2024, from https://sdgs.un.org/2030agenda
[13] Мobiel 21. (n.d.). Developing and Disseminating excellent Mobility Management Measures for Young People (CONNECT).