ULOGA ROK MUZIKE U ANTIRATNOM POKRETU U SRBIJI (1991-1992)

Omladina i popkulturni uticaji : zbornik radova 2024, (118-137)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Dragoljub Mandić

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/Omladina24.118M

ABSTRACT / SAŽETAK:

Predmet istraživanja jeste ponašanje rokenrol scene u Srbiji tokom raspada Jugoslavije. Reč je o periodu kada srpski rokenrol po prvi put postaje kontrakultura vlastima, namenivši sebi onu ulogu koju su imali hipici za vreme rata u Vijetnamu. Za razliku od svojih kolega sa drugih zaraćenih strana, koji su se u punoj meri stavili u službu ratne propagande, srpski rok muzičari su tokom 1991. i 1992. godine postali perjaniceantiratnogpokreta, što jeu znatnoj meri uticalo nastavove srpske omladine o tadašnjoj situaciji. To se pogotovo odnosi na urbane sredine, gde je rok publika bila najzastupljenija. Cilj ovog istraživanja jeste da objasni uzroke ovakvog delovanja srpskih rokera, zatim da analizira njihove stavove i aktivnosti u antiratnoj kampanji, i da na kraju ukaže na posledice, pri čemu treba istaći doprinos narativu o srpskoj krivici za raspad Jugoslavije. Istraživanje je zasnovano na različitim izvorima (štampa, autobiografije, memoari, intervjui, video zapisi, dokumentarni filmovi i emisije), kao i na relevantnim radovima domaćih i regionalnih autora.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

 Rat, antiratni pokret, rokenrol, omladina, Jugoslavija, Srbija.

REFERENCES / LITERATURA:

  • Aleksić, M. (2012). Uživo!: autobiografija. Beograd: Laguna.
  • Antonić, S. (2020). Demontaža kulture: prilozi za sociologiju srpskog društva. Beograd : Catena mundi.
  • Bjelajac, M. (1999). Jugoslovensko iskustvo sa multietničkom armijom: 1918- 1991. Beograd: Udruženje za društvenu istoriju.
  • Vesić, D. (2020). Bunt dece socijalizma: priča o novom talasu. Beograd: Laguna.
  • Vesić, D. (2018). Magi: kao da je bila nekad. Beograd: Laguna.
  • Gajić, A. (2017). Zvuk i zajednica: rok muzika i sudbina Zapada. Beograd: Catena Mundi.
  • Gajić, A. (2018). „Srpsko iskustvo jugonostalgije“, u: Istorija jedne utopije: 100 godina od stvaranja Jugoslavije. Knj. 1. Beograd: Catena mun- di, 2018, 571–588.
  • Đorđević, B. (2011). Šta je pesnik hteo da kaže. Beograd: Novosti.
  • Đurković, M. (2002). Diktatura, nacija, globalizacija. Beograd: Institut za ev- ropske studije.
  • Đurković, M. (2013).„Rokenrol i nova narodna muzika u Jugoslaviji i Srbiji“, Sociološki pregled, god. 47, br. 2, 2013, str. 231–247.
  • Đurković,M. (2009). Slika,zvukimoć:oglediizpop-politike. Beograd: MST Gajić.
  • Žikić, A. (2019). Mesto u mećavi: priča o Milanu Mladenoviću. Beograd: Lagu- na.
  • Ivačković, I. (2016). Kako smo propevali: Jugoslavija i njena muzika. Beograd: Laguna.
  • Janjatović, P. (2016). Ex YU rock enciklopedija: 1960-2015. Beograd: P. Jan- jatović.
  • Janjetović, Z. (2011). Od “Internacionale” do komercijale: popularna kultura u Jugoslaviji: 1945-1991. Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije.
  • Karajlić, N. (2014). Fajront u Sarajevu. Beograd: Laguna: Novosti.
  • Mašić, D. (2006). Talasanje Srbije: knjiga o Radiju B92. Beograd: Samizdat B92.
  • Nikolić, K. (2022). „Izvori Haškog tribunala o napadu na JNA u Sarajevu 2. i 3. maja 1992. godine“, Tokovi istorije: časopis Instituta za noviju istoriju Srbije, br. 1, 2022, str. 261-290.
  • Nikolić, K. (2019). Jugoslavija, poslednji dani: 1989-1992. Knj. 1, Svi Srbi u jednoj državi. Beograd: Službeni glasnik.
  • Nikolić, K. (2020). Jugoslavija, poslednji dani : 1989-1992. Knj. 2, Ljudi mržnje, zemlja smrti. Beograd: Službeni glasnik.
  • Raković, A. (2018). „Razvoj rokenrola u socijalističkoj Jugoslaviji i kulturno-politički okvir (1956-1991): sa osvrtom na srpske i pravoslavne motive u jugoslovenskom rokenrolu“, u: Istorija jedne utopije: 100 godina od stvaranja Jugoslavije. Knj. 1. Beograd: Catena mundi, 2018, 438–455.
  • Raković, A. (2015). „Upotreba rokenrola u ratu SR Jugoslavije i NATO pakta (1999): sa osvrtom na prethodno oblikovanje srpske kontrakulture devedesetih i potonje posledice za popularnu muziku u Srbiji“, Kultura polisa, br. 28, Novi Sad, 2015, 387–402.
  • Perica, V. (2012). Mitja Velikonja, Nebeska Jugoslavija: interakcija političkih mitologija i pop-kulture. Beograd: Biblioteka XX vek.
  • Perković, A. (2011). Sedma republika: pop kultura u Yu raspadu. Beograd: Službeni glasnik; Zagreb: Novi Liber.
  • Prica, I. (1991). Omladinska potkultura u Beogradu: simbolička praksa. Beograd: Etnografski institut SANU.
  • Stanimirović, I. (2020). Jugosloven K.: (hronika odustajanja 1990–1992). Beograd: Take it or leave it.
  • Helman, Dž. (2009). „Vijetnam i šezdesete“, u: Moderna američka kultura, ur. Kristofer Bigsbi. Podgorica : CID, 2009, 331–351.
Štampa
  • Ast, S. (1991). „Dajmo šansu miru!“, Vreme, 5. avgust 1991, str. 33-35.
  • Ast, S. (1991). „Mir, odmah!“, Vreme, 29. jul 1991, str. 15-17.
  • Bojić, A. (1992). „Rambo Amadeus“, NIN: Nedeljne informativne novine, 5. jun 1992, str. 34.
  • Gagović, D. (1992). „Ne računajte na nas“, Vreme, 27. april 1992, str. 18-19.
  • Doderović, M. (1991). „Mama, tata, vratiću se ja…“, Narodne novine: list Narodnog fronta niške oblasti, 17. jun 1991, str. 7.
  • „Izjava nedelje“ (1992). Vreme, 4. maj 1992, str. 54.
  • „Ljudi i vreme“ (1992). Vreme, 4. maj 1992, str. 55.
  • M.S. (1992).„Koncert kao predigra sukoba“, Radio TV revija: nedeljni ilustrovani list, 12. mart 1992, str. 38-39.
  • Rizinger, I. St. (1992). „Sve će to proći“, Radio TV revija: nedeljni ilustrovani list, 23. april 1992, str. 16.
  • Čičić, D. (1991). „‹Do zadnjeg Hrvata…›“, NIN: Nedeljne informativne novine, 11. oktobar 1991, str. 14-15.
Linkovi
  • Apostolović, M & Mašić, S. (2021). „Devedesete: Ratnohuškačka muzika, ot- por i zaostavština (VIDEO)“, Autonomija, 23. avgust 2021, https://autonomija. info/devedesete-ratnohuskacka-muzika-otpor-i-zaostavstina>.
  • Dino M. (2015). “Ponosan sam što sam napisao himnu ‘Jedna si jedina’“, Klix. ba, 24. novembar 2015, https://www.klix.ba/magazin/muzika/dino-merlin- ponosan-sam-sto-sam-napisao-himnu-jedna-si-jedina/151124079>.
  • Mladenovic, M. (1992). – Antiratna izjava na festivalu ‘Beogradsko prolece 1992”. YouTube, 22. oktobar 2017 <https://www.youtube.com/watch?v=04vf3d- 00ZUc&t=41s>.
  • Mitrović, N. (2022). Jugoslavija i rat: Koncerti za mir u Sarajevu, Kragujevcu i Beogradu koji nisu zaustavili sukobe. BBC News na srpskom 21. april 2022, https://www.bbc.com/serbian/lat/balkan-61145458>.
  • „Prljavo Kazaliste – DEVEDESETA (video)“, YouTube, 15. avgust 2011, https:// www.youtube.com/watch?v=jWcPivc5TKs>.
  • „RAMBO AMADEUS – Antiratna izjava na ‘Beogradskom proleću’ 1992 godine“,
  • YouTube, 19. mart 2021 https://www.youtube.com/watch?v=zAR1Rl91sws>.
  • „Rockovnik, Strana XXXI, ‘Rat i mir’ Rock scena 1990-91“, YouTube, 9. april 2013 https://www.youtube.com/watch?v=vuPYO2Jcu_A&t=1498s>.
  • „Sredinom: Film o Dini Merlinu“, YouTube, 19. mart 2017, https://www.youtube. com/watch?v=EEc4ONjSdN0&t=1820s>.
  • Stanković, U. (2020). Jugomazohizam kao izvor autošovinizma. Nova srpska politička misao, 6. decembar 2020 http://www.nspm.rs/kuda-ide-sr- bija/jugomazohizam-kao-izvor-autosovinizma.html>.
  • „’Voljenom gradu’: Dan kada su Prljavci održali ’zabranjeni koncert’ na glavnom trgu“, Zagreb.info, 17. oktobra 2018 https://www.zagreb.info/gradska-sce- na/kultura/voljenom-gradu-dan-kada-su-prljavci-odrzali-zabranjeni-kon-  cert-na-glavnom-trgu/154067>.