Могућности примене истраживачки засноване наставе (ИН) у почетном математичком образовању

Наука, настава, учење у измењеном друштвеном контексту (2021) (стр. 483-500)

АУТОР(И): Драгана Глоговац, Марина Милошевић, Бојан Лазић

Е-АДРЕСА: beba.glogovac@gmail.com, marinam995@gmail.com, lazicbsaa@yahoo.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NNU21.483G

САЖЕТАК:

Савремену наставу математике треба доживети као процес који промовише учење са разумевањем, побуђује мотивацију, активно учење, истраживање, критичко промишљање, анализирање, решавање проблема, извођење закључака, размену искустава. Тенденција унапређења квалитета математичког образовања резултирала је многим студијама које упућују на бенефите наставе математике засноване на истраживању (ИН), познато под називом inquiry-based learning (IBL), препознатог као битног начина организовања наставног процеса за развијање кључних компетен- ција, способности и вештина у 21. веку.

Циљ рада је да се на бази свеобухватне теоријске анализе и резултата досадашњих истраживања сагледају могућности примене истраживачки заснованог учења у разредној настави математике, кроз дизајнирање модела за конкретне програмске садржаје. Креирани модел наставе математике засноване на истраживању представља користан оквир за унапређивање квалитета процеса наставе и учења математике, и оснажује учитеље у његовој примени и афирмисању, стицањем увида у начин организовања истраживачког учења.

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

математика, разредна настава, учење истражива- њем, методички оквир.

ЛИТЕРАТУРА:

Artigue, M. & Baptist, P. (2012). Inquiry in Mathematics Education. Bruxelles: European Commission.

Bell, R. L., Smetana, L. & Binns, I. (2005). Simplifying Inquiry Instruction. National Science Teacher Association, October 2005, 30–33.

Boaler, J. (2000). Exploring Situated Insights Into Research and Learning. Journal for Research in Mathematics Education, 31(1), 113–119.

Bonnsteter, R. J. (1998). Inquiry: Learning From the Past With an Eye on the Future. Electronic Journal of Science Education, 3(1).

Bybee, R. W. (2005). Science curriculum reform in the United States. National Academy of Sciences. In R. W. Bybee & J. D. McInerney (еds.) (1995). Redesigning the science curriculum. Colorado Springs, Colorado. (Reprint). http://www.nas.edu/ rise/backg3a.htm.

Бaуцaл, А. и Пaвловић Бaбић, Д. (2009). Квaлитет и прaведност обрaзовaњa у Србији: обрaзовне шaнсе сиромaшних. Анaлизa подaтaкa PISA 2003  и  2006. Беогрaд: Министaрство просвете Републике Србије – Институт зa психологију.

Бошњак Степановић, М. (2020). Примена истраживачке методе при реализацији физичких садржаја у предшколском образовању и разредној настави. Сом- бор: Педагошки факултет.

De Zan, I. (2005). Metodika nastave prirode i društva. Zagreb: Školska knjiga.

Dorier, J. L. & García, F. J. (2013). Challenges and opportunities for the implementation of inquiry-based learning in day-to-day teaching. ZDM, 45(6), 837–849.

Gašić Pavišić, S. i Stanković, D. (2012). Obrazovna postignuća učenika iz Srbije u istraživanju TIMSS 2011. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 44(2), 243– 265.

GLEF (George Lucas Educational Foundation) (2001). Project-based learning research. Edutopia online. Retrieved October 10, 2012 from the World Wide Web http://www.glef.org/php/article.php?id=Art_887.

Greene, M. & Renesse, C. (2016). A Path to Designing Inquiry Activities in Mathematics, PRIMUS, 27(7), 646–668.

Давыдов, В. В. (1986). Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и экспериментального психологического исследования [Problems of developmental teaching: conception of theoretical and experimental psychological study]. Москва: Педагогика.

Zerafa, I. & Gatt, S. (2014). Implementing  a  science  curriculum  reflecting  an  inquiry- based approach in the Upper Primary years. Published, Political Science.

Jessen, B., Doorman, M. & Bos, R. (2017). Praktični meria vodič za istraživački usmjerenu nastavu matematike, Projekt MERIA, www.meria-project.eu.

Justice, C., Rice, J. Warry, W. & Laurie, I. (2007). Taking an “Inquiry” course makes a difference: A comparative analysis of student learning. Journal on Excellence in College Teaching, 18(1), 57–77.

Kuhne, B. (1995). The Barkestorp project: Investigating school library use. School Libraries Worldwide, 1(1), 13–27.

Krugly-Smolska, E. & Taylor, P. C. (eds.) (2004). Inquiry inScience Education: International Perspectives. Science Education, 88(3), 397–419.

Laudano, F., Tortoriello, S. F. & Vincenzi, G. (2019). An experience of teaching algorithms using inquiry-based learning. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 51(3), 344–353.

Lazonder, A. W. & Harmsen, R. (2016). Meta-analysis of inquiry-based learning:  Effects of guidance. Review of Educational Research, 86(3), 681–718.

Laursen, L. S., Hassi, M. L. & Hough, S. (2015). Implementation and outcomes of inquiry-based learning in mathematics content courses for pre-service teachers. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 47(2), 256–275.

Lister, M. (2015). Gamification: The effect on student motivation and performance at the post-secondary level. Issues and Trends in Educational Tehnology, 3(2), 1–22.

Maričić, S., Špijunović, K. & Lazić, B. (2015). The influence of Content on the Development of Studentsʼ Critical Thinking in the initial Teaching of Mathematics. Croatian Journal of Education, 18(1), 11–40.

Mayer, D. Z., Kubarek-Sandor, J., Kedvesh, J., Heitzman, C., Pan, Y. & Faik, S. (2012). Eight Waysto to Do Inquiry. Science Teacher, 79(6), 40–44.

Minner, D. D., Levy, A. J. & Century, J. (2010). Inquirybased science instruction: What is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching, 47(4), 474–496, http://dx.doi.org/10.1002/tea.20347.

National Research Council (NRC) (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.

Noreen, R. & Khan Rana, A. M. (2019). Activity-Based Teaching versus Traditional Method of Teaching in Mathematics at Elementary Level. Bulletin of Education and Research, 41(2), 145–159.

Prince, M. J. & Felder, R. M. (2006). Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, 95, 123–138. DOI 10.1002/ j.2168-9830.2006.tb00884.x.

Пројекат „Полен” – Дизајнирање и имплементација научног проблема у основној школи применом инквајери метода (2011). Београд: Просветни преглед.

Pavlović-Babić, D. i Baucal, A. (2013). Podrži me, Inspiriši me, PISA 2012 u Srbiji: Prvi rezultati. Beograd: Institut za psihologiju.

Pedaste, M., Baucal, A. & Reisenbuk, E. (2021). Towards a science inquiry test in primary education: development of items and scales. International Journal of STEM Education, 8, 19.

Rezba, R. J., Auldridge, T. & Rhea, L. (1998). Teaching & learning the basic science skills. Richmond, Va.: Dept. of Education, Office of Elementary and Middle  School Instructional Services.

Skoumpourdi, C. (2019). Inquiry-based implementation of a mathematical activity in a kindergarten classroom. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 11). Netherlands, Utrecht: Utrecht University.

Spronken-Smith, R. (2008). Experiencing the process of knowledge creation: The nature and use of inquiry-based learning in higher education. Dunedin, New Zealand: University of Otago.

Stern, J., Ferraro, K. & Mohnkern, J. (2017). Tools for teaching conceptual understanding: Designing lessons and assessments for deep learning. Thousand Oaks, CA: Corwin.

Schoenfeld, A. H. & Kilpatrick, J. (2013). A US perspective on the implementation of inquiry-based learning in mathematics. ZDM Mathematics Education, 45, 901–909.

Friedman,  T.  (2005).  The  world  is  flat:  A  brief  history  of  the  twenty-first  century. NewYork: Farrar, Straus and Giroux.

Furtak, E. M., Seidel, T., Iverson, H. & Briggs, D. C. (2012). Experimental and quasi- experimental studies of inquiry-based science teaching a meta-analysis. Review of Educational Research, 82(3), 300–329.

Fisher, D., Frey, N. & Hattie, J. (2016). Visible learning for literacy grades K-12: Implementing the practices that work best to accelerate student learning. Thousand Oaks, CA: Corwin.

Harlen, W. (2013). Inquiry-based learning in science and mathematics. Review of Science. Mathematics and ICT Education, 7(2), 9–33.

Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of 800+ Meta-analyses on Achievement.

Routledge: Abingdon, http://dx.doi.org/10.1007/s11159-011-9198-8.

Hermann, R. S. & Miranda, R. J. (2010). A template for open inquiry. Science Teacher, 77(8), 26–30.

Hammerman, E. (2006). 8 Essentials of inquiry-based science, K-8. California: Corwin Press.

Hmelo-Silver, C. E., Duncan, R. & Chinn, C. A. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based and inquiry learning: A response to Kirschner, Sweller, and Clark (2006). Educational Psychologist, 42(2), 99–107. Colburn, A. (2000). An inquiry primer. ScienceScope, 23(6), 42–44.

Constantinou, C. P., Tsivitanidou, O. E. & Rybska, E. (2018). What is inquiry-based science teaching and learning? In O. E. Tsivitanidou, P. Gray, E. Rybska, L. Louca, & C. P. Constantinou (eds.): Professional development for inquiry-based science teaching and learning (1–23). Cham, Switzerland: Springer

Chowdhury, R. (2017). Inquiry Based Learning as an Instructional Strategy to Increase Student Achievement in Math and Science. Retrieved March 28, 2021 from the World                   Wide           Web        https://members.aect.org/pdf/ Proceedings/proceedings16/2016i/16_04.pdf.

Wang, F. F., Kinzie, M. B., McGuire, P. & Pan, E. (2010). Applying Technology to Inquiry-Based Learning in Early Childhood Education. Early Childhood Education Journal, 37(5), 381–389.

Wu, S. C. & Lin, F. L. (2016). Inquiry-Based Mathematics Curriculum Design for Young Children-Teaching Experiment and Reflection. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 12(4), 843–860.