Značaj saradnje školske ustanove i porodice za razvoj ličnosti učenika 

Nauka, nastava, učenje u izmenjenom društvenom kontekstu (2021) (str. 309-320)

AUTOR(I): Jasmina S. Veljković

E-ADRESA: jasminaduskicacile@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NNU21.309V

SAŽETAK:

Porodica predstavlja organizovanu i trajnu celinu sa menjajućim obrascima ljudskog ponašanja, odnosno porodica je prvo životno i socijalno okruženje u kome se dete nalazi i stiče prva iskustva koja čine polaznu osnovu celokupnog razvoja pojedinca. Pored porodice, vreme koje dete provede u školi je relativno dugo, te shodno tome i ona uspeva da ostvari svoj uticaj na razvoj i formiranje ličnosti učenika. Saradnja koja se uspostavlja između porodice i školske ustanove može doprineti obema stranama na različite načine, poboljšavajući opštu atmosferu, školsku klimu i unapređujući rad nastavnika i obezbeđujući podršku za razvoj porodice i roditeljskih veština. Proučavanjem relevantne literature želi se utvrditi kakav značaj ima saradnja između porodice i škole za razvoj ličnosti učenika, što ujedno predstavlja i osnovni cilj. U radu je korišćena istorijska metoda, kao osnovna metoda

KLJUČNE REČI:

škola, porodica, saradnja, dete, razvoj.

LITERATURA:

Anđelković, D. S., Stanisavljević Petrović, Z. i Vračar, M. (2015). Percepcija odeljenjskih starešina o oblicima i sadrţajima rada sa roditeljima. U Hebib E., Bodroški Spariosu B. i Ilić Rajković A. (ur.): Istraţivanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji – stanje, izazovi i perspektive (55–66). Beograd: Filozofski fakultet – Institut za pedagogiju i andragogiju.

Bulatović, A. (2012). Uloga porodice i predškolske ustanove u razvoju ekoloških navika kod dece predškolskog uzrasta. Vaspitanje i obrazovanje, 37(1), 75–80.

Ćatić, R. i Karajbić, S. (2010). Dopisna saradnja porodice i škole. U Kanurić H. (ur.):

Zbornik radova Islamskog pedagoškog fakulteta u Bihaću, 3(3), 175–206.

Dedaj, M. (2020). Vaspitni stilovi roditelja i porodična komunikacija. Vaspitanje i obrazovanje, 45(3), 121–132.

Delić, S., Bakić, S. i Bakić, S. (2017). Uticaj strukture porodice učenika osnovne škole na njihov uspjeh. Zavod za odgoj i obrazovanje osoba sa smetnjama u psihičkom i tjelesnom razvoju, 3, 239–252.

Dubljanin, A. S. (2020). Participacija učenika u procesu organizacije i realizacije nastavnog časa. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (185–191). Beograd: Filozofski fakultet.

Duhanaj, V. N. i Vasiljević Blagojević, R. M. (2020). Stav prema saradnji porodice i škole – perspektiva učesnika procesa. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (207–215). Beograd: Akademija strukovnih studija.

Đurišić, M. i Bunijevac, M. (2017). Uključivanje roditelja kao vaţan faktor uspešnog obrazovanja. SEPS, 7(3), 137–153.

Hebib, DŢ. E., Spasenović, Z. V. i Šaljić, S. Z. (2017). Funkcija(e) škole: vaspitanje  i(ili) obrazovanje. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: vaspitni potencijali sistema obrazovanja i vaspitanja, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (10–18). Beograd: Filozofski fakultet.

Jokić, R. A. (2019). Kvalitet porodičnih odnosa i samoefikasnost dece osnovnoškolskog uzrasta. U Marković E. i Minić S. (ur.): Zbornik radova učiteljskog fakulteta, 13 (145–156). Niš: Filozofski fakultet.

Jovanović, S. A. (2020). Participacija roditelja u školovanju dece: aktivnosti roditelja i škole. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: Participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u  celini, 24–25. januar 2020, Beograd (154–161). Niš: Filozofski fakultet.

Kraguljac, V. N. i Sapundţić, D. LJ. (2017). Uloga škole u podizanju vaspitne funkcije porodice. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: vaspitni potencijali sistema obrazovanja i vaspitanja, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (56–59). Beograd: OŠ „Filip Filipović” i OŠ „Ilija Garašanin”.

Lukaš, M. i Gazibara, S. (2010). Modaliteti suradničkih odnosa školskog pedagoga i roditelja. Ţivot i škola, 24(2), 210–229.

Ljubomirović, N. (2018). Zašto dete ne ide u školu. Kearney model. Psihijatrija danas, 50(1), 43–48.

Malinić, D. (2009). Neuspeh u školskoj klupi. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja – Čigoja štampa.

Mandić, P. (1975). Saradnja porodice i škole. Sarajevo: Svjetlost.

Matejević, M. i Jovanović, M. (2017). Uključenost roditelja u školske aktivnosti. Godišnjak za pedagogiju, 2(1), 9–20.

Matović, N. (1994). Saradnja srednje škole i porodice. Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta.

Miladinović, S. (2016). Građenje koncepta savremenog modela partnerskog odnosa porodice i predškolske ustanove kroz model roditeljske uključenosti. U Kopas- Vukašinović E. i Stojanović B. (ur.), Nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem „Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje: IZAZOVI I DILEME”, rad štampan u celini, 25. mart 2016, Jagodina (315–322). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.

Milak, Đ. S. (2020). Učešće roditelja i pedagoga u sprečavanju ranog napuštanja školovanja učenika: dometi i ograničenja. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (258–24). Beograd: Tehnička škola „Ub”.

Milić, M. I. (2012). Saradnja porodice i vaspitno-obrazovnih ustanova. Uzdanica, 9(1), 287–302.

Milošević, B. Z. (2017). Prilog razumevanju vaspitne stvarnosti porodice sa adolescentom. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: ostvarivanje vaspitne funkcije kroz participaciju, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (121–126). Beograd: Filozofski fakultet.

Ninković, N. (2017). Partnerstvo porodice i škole. Naša škola, 1(2), 63–80.

Pavlović Breneselović, D. (2013). Partnerstvo porodice i škole kao dimenzija kvaliteta obrazovanja, kontroverze učešća roditelja u odlučivanju u školi. Institut za pedagogiju i andragogiju, 185–208.

Pavlović Breneselović, D. (2014). Partnerstvo sa porodicom: tri paradigme, dva modela, jedna ili više stvarnosti. U Matović N., Spasenović V. i Antonijević R. (ur.), Januarski susreti pedagoga, Nacionalni naučni skup:identitet profesije pedagog u savremenom obrazovanju, rad štampan u celini, 30–31. januar 2014, Beograd (111–116). Beograd: Filozofski fakultet.

Pejić, R. (2010). Uloga roditelja i njihov odnos prema detetu. Istočno Sarajevo: Filozofski fakultet.

Polovina, N. i Bogunović, B. (2007). Saradnja škole i porodice. Zbornik instituta za pedagoška istraživanja, 39(2), 429–433.

Polovina, N. (2008). Doprinosi škole građenju partnerstva sa roditeljima. Zbornik Instituta za pedagoška istraživanja, 40(1), 152–171.

Popović, R. D. i Zuković, N. S. (2014). Partnerstvo porodice i škole u uslovima tranzicije. Zbornik radova Filozofskog fakulteta, 44(1), 219–235.

Prodanović, LJ. (2013). Proverite kako vaspitavate u školi. Beograd: Eduka.

Pucarević, S. S. (2017). Participacija roditelja u javnom obrazovanju kroz konsultativne fokus grupe. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: ostvarivanje vaspitne funkcije kroz participaciju, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (133–137). Grocka: Predškolska ustanova „Lane”.

Radenović, B. D. (2020). Participacija roditelja u osnovnom obrazovanju i vaspitanju učenika iz ugla školske prakse. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (162–169). Beograd: Osnovna škola „Stevan Sremac”.

Sakač, M. (2008). Neki psihološki činioci školskog postignuća. Norma, 13(3), 29–36.

Selaković, J. (2015). Očekivanja koja roditelji imaju od nastavnika i škole kao institucije. Retrieved Septembar 21, 2021 from the World Wide Web http://www.osdesankamaksimovic.edu.rs/dokumenta/Ocekivanja%20roditelja%20od%20nastavnika%20i%20skole.pdf

Šurbanovska, O. (2012). Korelati socijalnog ponašanja deteta u školskoj sredini. Primenjena psihologija, 1, 25–41.

Tomić, O. (2008). Porodica kao sredinski činilac u razvoju darovitosti kod učenika. Izvršno veće AP Vojvodine, 14, 589–620.

Vukoje, J. (2012). Osnovne funkcije savremene porodice. SVAROG, 4, 137–144.

Zloković, J. (1998). Školski neuspjeh – problem učenika, roditelja i učitelja. Rijeka: Filozofski fakultet.

Zuković, S. (2013). Partnerstvo porodice, škole i zajednice- teorijski i praktični aspekti. Godišnjak Filozofskog fakulteta, 38, 55–68.