Значај сарадње школске установе и породице за развој личности ученика 

Наука, настава, учење у измењеном друштвеном контексту (2021) (стр. 309-320)

АУТОР(И): Јасмина С. Вељковић

Е-АДРЕСА: jasminaduskicacile@gmail.com

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NNU21.309V

САЖЕТАК:

Породица представља организовану и трајну целину са мењајућим обрасцима људског понашања, односно породица је прво животно и социјално окружење у коме се дете налази и стиче прва искуства која чине полазну основу целокупног развоја појединца. Поред породице, време које дете проведе у школи је релативно дуго, те сходно томе и она успева да оствари свој утицај на развој и формирање личности ученика. Сарадња која се успоставља између породице и школске установе може допринети обема странама на различите начине, побољшавајући општу атмосферу, школску климу и унапређујући рад наставника и обезбеђујући подршку за развој породице и родитељских вештина. Проучавањем релевантне литературе жели се утврдити какав значај има сарадња између породице и школе за развој личности ученика, што уједно представља и основни циљ. У раду је коришћена историјска метода, као основна метода

КЉУЧНЕ РЕЧИ:

школа, породица, сарадња, дете, развој.

ЛИТЕРАТУРА:

Anđelković, D. S., Stanisavljević Petrović, Z. i Vračar, M. (2015). Percepcija odeljenjskih starešina o oblicima i sadrţajima rada sa roditeljima. U Hebib E., Bodroški Spariosu B. i Ilić Rajković A. (ur.): Istraţivanja i razvoj kvaliteta obrazovanja u Srbiji – stanje, izazovi i perspektive (55–66). Beograd: Filozofski fakultet – Institut za pedagogiju i andragogiju.

Bulatović, A. (2012). Uloga porodice i predškolske ustanove u razvoju ekoloških navika kod dece predškolskog uzrasta. Vaspitanje i obrazovanje, 37(1), 75–80.

Ćatić, R. i Karajbić, S. (2010). Dopisna saradnja porodice i škole. U Kanurić H. (ur.):

Zbornik radova Islamskog pedagoškog fakulteta u Bihaću, 3(3), 175–206.

Dedaj, M. (2020). Vaspitni stilovi roditelja i porodična komunikacija. Vaspitanje i obrazovanje, 45(3), 121–132.

Delić, S., Bakić, S. i Bakić, S. (2017). Uticaj strukture porodice učenika osnovne škole na njihov uspjeh. Zavod za odgoj i obrazovanje osoba sa smetnjama u psihičkom i tjelesnom razvoju, 3, 239–252.

Dubljanin, A. S. (2020). Participacija učenika u procesu organizacije i realizacije nastavnog časa. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (185–191). Beograd: Filozofski fakultet.

Duhanaj, V. N. i Vasiljević Blagojević, R. M. (2020). Stav prema saradnji porodice i škole – perspektiva učesnika procesa. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (207–215). Beograd: Akademija strukovnih studija.

Đurišić, M. i Bunijevac, M. (2017). Uključivanje roditelja kao vaţan faktor uspešnog obrazovanja. SEPS, 7(3), 137–153.

Hebib, DŢ. E., Spasenović, Z. V. i Šaljić, S. Z. (2017). Funkcija(e) škole: vaspitanje  i(ili) obrazovanje. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: vaspitni potencijali sistema obrazovanja i vaspitanja, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (10–18). Beograd: Filozofski fakultet.

Јокић, Р. А. (2019). Квалитет породичних односа и самоефикасност деце основношколског узраста. У Марковић Е. и Минић С. (ур.): Зборник радова учитељског факултета, 13 (145–156). Ниш: Филозофски факултет.

Jovanović, S. A. (2020). Participacija roditelja u školovanju dece: aktivnosti roditelja i škole. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: Participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u  celini, 24–25. januar 2020, Beograd (154–161). Niš: Filozofski fakultet.

Kraguljac, V. N. i Sapundţić, D. LJ. (2017). Uloga škole u podizanju vaspitne funkcije porodice. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: vaspitni potencijali sistema obrazovanja i vaspitanja, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (56–59). Beograd: OŠ „Filip Filipović” i OŠ „Ilija Garašanin”.

Lukaš, M. i Gazibara, S. (2010). Modaliteti suradničkih odnosa školskog pedagoga i roditelja. Ţivot i škola, 24(2), 210–229.

Ljubomirović, N. (2018). Zašto dete ne ide u školu. Kearney model. Psihijatrija danas, 50(1), 43–48.

Малинић, Д. (2009). Неуспех у школској клупи. Београд: Институт за педагошка истраживања – Чигоја штампа.

Mandić, P. (1975). Saradnja porodice i škole. Sarajevo: Svjetlost.

Matejević, M. i Jovanović, M. (2017). Uključenost roditelja u školske aktivnosti. Godišnjak za pedagogiju, 2(1), 9–20.

Матовић, Н. (1994). Сарадња средње школе и породице. Београд: Институт за педагогију и андрагогију Филозофског факултета.

Miladinović, S. (2016). Građenje koncepta savremenog modela partnerskog odnosa porodice i predškolske ustanove kroz model roditeljske uključenosti. U Kopas- Vukašinović E. i Stojanović B. (ur.), Nacionalni naučni skup sa međunarodnim učešćem „Savremeno predškolsko vaspitanje i obrazovanje: IZAZOVI I DILEME”, rad štampan u celini, 25. mart 2016, Jagodina (315–322). Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu.

Milak, Đ. S. (2020). Učešće roditelja i pedagoga u sprečavanju ranog napuštanja školovanja učenika: dometi i ograničenja. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (258–24). Beograd: Tehnička škola „Ub”.

Милић, М. И. (2012). Сарадња породице и васпитно-образовних установа. Узданица, 9(1), 287–302.

Milošević, B. Z. (2017). Prilog razumevanju vaspitne stvarnosti porodice sa adolescentom. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: ostvarivanje vaspitne funkcije kroz participaciju, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (121–126). Beograd: Filozofski fakultet.

Нинковић, Н. (2017). Партнерство породице и школе. Наша школа, 1(2), 63–80.

Pavlović Breneselović, D. (2013). Partnerstvo porodice i škole kao dimenzija kvaliteta obrazovanja, kontroverze učešća roditelja u odlučivanju u školi. Institut za pedagogiju i andragogiju, 185–208.

Pavlović Breneselović, D. (2014). Partnerstvo sa porodicom: tri paradigme, dva modela, jedna ili više stvarnosti. U Matović N., Spasenović V. i Antonijević R. (ur.), Januarski susreti pedagoga, Nacionalni naučni skup:identitet profesije pedagog u savremenom obrazovanju, rad štampan u celini, 30–31. januar 2014, Beograd (111–116). Beograd: Filozofski fakultet.

Пејић, Р. (2010). Улога родитеља и њихов однос према детету. Источно Сарајево: Филозофски факултет.

Половина, Н. и Богуновић, Б. (2007). Сарадња школе и породице. Зборник института за педагошка истраживања, 39(2), 429–433.

Половина, Н. (2008). Доприноси школе грађењу партнерства са родитељима. Зборник Института за педагошка истраживања, 40(1), 152–171.

Поповић, Р. Д. и Зуковић, Н. С. (2014). Партнерство породице и школе у условима транзиције. Зборник радова Филозофског факултета, 44(1), 219–235.

Продановић, Љ. (2013). Проверите како васпитавате у школи. Београд: Едука.

Pucarević, S. S. (2017). Participacija roditelja u javnom obrazovanju kroz konsultativne fokus grupe. U Stančić M., Tadić A. i Nikolić Maksić T. (ur.), Vaspitanje danas: ostvarivanje vaspitne funkcije kroz participaciju, rad štampan u celini, 29–30. septembar 2017, Beograd (133–137). Grocka: Predškolska ustanova „Lane”.

Radenović, B. D. (2020). Participacija roditelja u osnovnom obrazovanju i vaspitanju učenika iz ugla školske prakse. U Radulović L., Milin V. i Ljujić B. (ur.), Nacionalni naučni skup Susreti pedagoga: participacija u obrazovanju – pedagoški (p)ogledi, rad štampan u celini, 24–25. januar 2020, Beograd (162–169). Beograd: Osnovna škola „Stevan Sremac”.

Сакач, М. (2008). Неки психолошки чиниоци школског постигнућа. Норма, 13(3), 29–36.

Selaković, J. (2015). Očekivanja koja roditelji imaju od nastavnika i škole kao institucije. Retrieved Septembar 21, 2021 from the World Wide Web http://www.os desankamaksimovic.edu.rs/dokumenta/Ocekivanja%20roditelja%20od%20nastavni ka%20i%20skole.pdf

Šurbanovska, O. (2012). Korelati socijalnog ponašanja deteta u školskoj sredini. Primenjena psihologija, 1, 25–41.

Tomić, O. (2008). Porodica kao sredinski činilac u razvoju darovitosti kod učenika. Izvršno veće AP Vojvodine, 14, 589–620.

Vukoje, J. (2012). Osnovne funkcije savremene porodice. SVAROG, 4, 137–144.

Zloković, J. (1998). Školski neuspjeh – problem učenika, roditelja i učitelja. Rijeka: Filozofski fakultet.

Zuković, S. (2013). Partnerstvo porodice, škole i zajednice- teorijski i praktični aspekti. Godišnjak Filozofskog fakulteta, 38, 55–68.