Kompleksno vrednovanje studenata u digitalnom okruženju

Nauka, nastava, učenje u izmenjenom društvenom kontekstu (2021) (str. 95-110)

AUTOR(I): Sofija V. Maričić, Anđela G. Vilotijević

E-ADRESA: sofija.maricic@uf.bg.ac.rs, andjela.vilotijevic@uf.bg.ac.rs

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/NNU21.095M

SAŽETAK:

U uvodnom delu rada analizira se pojava nove digitalne generacije studenata koju karakteriše sloboda, brzina i fleksibilnost (Prensky, 2005; Berk, 2009; Tapscott, 2011), optimizam, timska i globalna orijentisanost, racionalnost, izuzetna radoznalost (Jones & Shao, 2011), vođenje paralelnih procesa, uživanje u trenutnim zadovoljstvima i težnja umrežavanju (Berk, 2009; Tapscott, 2011). U skladu sa navedenim, cilj ovog istraživanja jeste utvrđivanje prednosti i ograničenja kompleksnog vrednovanja u digitalnom okruženju. Izvršena je teorijska analiza prednosti i nedostataka primene računara u kompleksnom vrednovanju, uz poseban osvrt na specifične aspekte (objektivnost, individualizovanost, pouzdanost, vrednovanje rezultata, procesa i primene znanja). Istraženi su stavovi studenata završnih godina Učiteljskog fakulteta Univerziteta u Beogradu. Uočena je pojava apersonalizacije obrazovanja i istaknute su prednosti i ograničenja primene vrednovanja u digitalnom okruženju. Sačinjene su pedagoške preporuke usmerene na: 1. kriterijume koje tehnologija treba da ispuni da bi postala podrška kompleksnom vrednovanju; 2. razvoj digitalno kompetentnog nastavnika, koji je osposobljen za pedagošku upotrebu tehnologija.

KLJUČNE REČI:

kompleksno vrednovanje, studenti učiteljskih fakulteta, digitalno okruženje, digitalna kompetentnost nastavnika, vaspitna funkcija.

LITERATURA:

Berk, R. A. (2009). Teaching strategies for the net generation. Transformative Dialogues. Teaching and Learning Journal, 3 (2), 1–23.

Branković, D. i Partalo, D. (2015). Evaluacija kvaliteta procesa i ishoda uni- verzitetske nastave. U S. Marinković (ur.), Nastava i učenje – evaluacija vaspitno-obrazovnog rada (85–98). Užice: Učiteljski fakultet.

Buljubašić Kuzmanović, V. i Kretić Majer, J. (2008). Vrednovanje i samovrednovanje u funkciji istraživanja i unapređivanja kvaliteta škole. Pedagogijska istraživanja, 5(2), 139–151. Zagreb: Školska knjiga

European Commission / EACEA / Eurydice (2019). Digitalno obrazovanje u školama u Evropi. Izveštaj Eurydice mreže. Luksemburg: Kancelarija za publikacije Evropske unije.

Ivić, I. (2021). Štampani i digitalni mediji – štampani i digitalni udžbenici. Beograd: Filozofski fakultet (nacrt teksta za štampu).

Jones, C. & Shao, B. (2011). The net generation and digital natives: implications for higher education. York: Higher Education Academy

Jurić,  V.  (n.d). Elektronsko  doba  i  školski  odgoj  ili  što   sam   Vam   ono   htio  reći?. [PowerPoint prezentacija]. Retrieved May 20, 2021 from the World Wide Web https://slidetodoc.com/elektronsko-doba-i-kolski-odgoj-ili-to-sam/.

Kearns (2012). Student Assessment in Online Learning: Challenges and Effective Practices. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 8(3), 198–208.

Kuleto, V. i Dedić, V. (2014). E learning = E učenje: razvoj, tehnologija, budućnost. Beograd: Link group.

Lazarević, D. i Trebješanin, B. (2013). Karakteristike i činioci pristupa studiranju stude- nata nastavničkih fakulteta. Psihologija, 46(3), 299–314.

Lasić-Lazić, J., Špiranec S. i Banek Zorica M. (2012). Izgubljeni u novim obrazovnim okruženjima – pronađeni u informacijskom opismenjivanju. Medijska istraživanja. 18(1), 125–142.

Maričić, S. (2016). Samovrednovanje kao determinanta kvaliteta pedagoškog rada škole. (Neobjavljena doktorska disertacija). Novi Sad: Filozofski fakultet.

Milenović, Ž. (2015). Objektivnost studenata u evaluaciji rada fakulteta, njego- vih delova i učesnika u nastavnom procesu. U S. Marinković (ur.), Nastava i učenje – evaluacija vaspitno-obrazovnog rada (99–108). Užice: Učiteljski fakultet.

Pavlović, S. (2007). Je li informatizacija i humanizacija. Suvremena pitanja: Časopis za prosvjetu i kulturu, 3, 71–90.

Pešikan, A. (2020). Učenje u obrazovnom kontekstu. Beograd: Službeni glasnik.

Pešikan, A. (2015). Školski zadaci za efikasno učenje. U S. Marinković (ur.), Nastava i učenje – evaluacija vaspitno-obrazovnog rada (13–28). Užice: Učiteljski fakultet.

Prensky, M. (2005). Digitalni urođenici, digitalne pridošlice: razmišljaju li doista druga- čije. Edupoint – Časopis za primjenu informacijskih tehnologija u obrazovanju, 40(5), 11–18.

Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guardia, L. & Koole, M. (2020). Online University Teaching During and After the Covid-19 Crisis: Refocusing Teacher Presence and Learning Activity. Postdigital Science and Education, 2, 923–945.

Stančić, M. (2020). Peer assessment as a learning and self-assessment tool: a look inside the black box. Assessment & Evaluation in Higher Education. DOI 10.1080/02602938.2020.1828267.

Tapscott, D. (2011). Odrasti digitalno: Kako mrežna generacija mijenja svijet. Zagreb: Mate d.o.o. – Zagrebačka škola ekonomije i menagementa ŠEM.