ДРАМСКИ ПРИСТУП КЛАСИЧНОЈ БАЈЦИ У КЊИЗИ ДЕЈАНА АЛЕКСИЋА „БАЈКЕ ПЛЕНЕ И СА СЦЕНЕ“

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 427-444)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Слободанка М. Опарница

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.427O

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У раду се утврђују и анализирају разлике између оригиналних и драматизованих верзија бајки „Ивица и Марица” и „Ружно Паче” које се налазе у збирци драмских текстова за децу Бајке плене и са сцене Дејана Алексића. Циљ рада је да се издвоје елементи драматуршке технике Дејана Алексића и истакну особености његовог драмског стила са посебним освртом на појединости у процесу драмске адаптације класичне бајке (време и место дешавања радње, начин карактеризације ликова, елементи чудесног, обрада натуралистичких призора, проблематизација појава из савременог живота, језичко-стилска обележја). Показује се да је Алексићев драмски приступ богат подстицајима за преобликовање структурних и језичких слојева познатих бајки и омогућава да се и у настави српског језика на млађем школском узрасту истражују нове перспективе у моделовању познатих бајки и креирању њихових нових драмских верзија.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Дејан Алексић, драмска бајка, адаптација бајке, сценско стваралаштво, разредна настава српског језика

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Акинрадево (2022): R. J. Akinradewo, The perception of students on the benefit of drama in improving speaking skills in language class, Reykjavík: University of Iceland School of Education.
  • Бојовић (2009): Д. Бојовић, Моћ маште, моћ покрета водич кроз драмске технике у раду са децом, Београд: Центар за примењену психологију.
  • Бокшан-Танурџић (2000): З. Бокшан-Танурџић, Од игре до позорнице, Београд: Креативни центар.
  • Болтон (1985): G. Bolton, Changes in Thinking about Drama in Education, Theory into Practice, Vol. 24, No. 3, 151–157, http://www.jstor.org/stable/1477034.
  • Вукојевић (2016): Z. Vukojević, Dramski postupci u metodičkom oblikovanju nastave hrvatskoga jezika u nižim razredima osnovne škole, Zagreb: Filozofski fakultet.
  • Вучковић (1988): М. Вучковић, Методика наставе српског језика, Београд: Научна књига.
  • Вучковић (1994): М. Вучковић, Драмско дело у настави књижевности и језика, Београд: Просвета.
  • Гунгор (2008): A. Güngör , Effects of Drama on the Use of Reading Comprehension Strategies and on Attitudes Toward Reading, Journal for Learning through the Arts, 4(1), 1–32, http://escholarship.org/uc/item/4d62r6p9.
  • Дубос-Ранзау, Хоровиц (2017): S. DuBose-Ranzau, R. Horowitz, Drama- Based Pedagogy: New ways of incorporating Drama into Secondary Classroom, Texas Association for Literacy Education Yearbook, 99–111.
  • Ђорђевић (2015): Ж. Ђорђевић, Потребе наставника за образовањем и оснаживањем за примену драме у образовно-васпитном раду у нашим школама, Зборник радова са националне конференције са међународним учешћем 4, 51–55.
  • Зафеириадоу (2009): N. Zafeiriadou, Drama in language teaching: a challenge for creative development, ISSUES, Vol. 23, 1–9.
  • Ингарден (1973): Р. Ингарден, О сазнавању књижевно уметничког дела, Београд: Српска књижевна задруга.
  • Ивић, Пешикан, Антић (2001): И. Ивић, А. Пешикан, С. Антић, Активно учење, Београд: Институт за психологију, Министарство просвете и спорта Републике Србије, Министарство за просвјету и науку Црне Горе.
  • Јевић (1997): Б. Јевић, Догађање књижевног дјела у разредној настави, Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине.
  • Кемпе, Тисот (2012): A. Kempe, C. Tissot, The use of drama to teach social skills in a special school setting for students with autism, Support for Learning, 27(3), 97–102.
  • Мађарев (2015): М. Мађарев, Креативна драма у васпитању/образовању, Зборник радова са националне конференције са међународним учешћем 4, 11–15.
  • Милосављевић (2016): С. Милосављевић, Предлог закључка: драмска педагогија као интегративни студијски програм, Зборник радова са националне конференције са међународним учешћем 4, 143–154.
  • Млађеновић (2006): М. Млађеновић, Техника драматизације Андерсенове бајке „Славуј”, Норма, 11(2–3), 163–174.
  • Млађеновић (2009): М. Млађеновић, Одлике драмске бајке – преобликовање модела бајке у српској драмској књижевности за децу, Нови Сад: Стеријино позорје и Позоришни музеј Војводине.
  • Млађеновић (2020): M. Mlađenović, Status dramskih i pozorišnih sadržaja u nastavi u osnovnim školama u Srbiji – osnova za nastavni predmet dramska kultura, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 11, 194–203, https://bibliotekanauki.pl/ articles/1627334.pdf.
  • Мур (2004): M. Moore, Using drama as an effective method to teach elementary students. Senior Honors Theses & Projects, 113, 1–34.
  • Николић (2009): М. Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике.
  • Папагеоргиу (2022): V. E. Papageorgiou, A Study of Primary School Teachers’ Tendencies Regarding the Usefulness of Dramatization in the Educational Process, International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE), 10(2), 145–162.
  • Проп (1982): В. Проп, Морфологија бајке, Београд: Просвета.
  • Росандић (1976): D. Rosandić, Književnost u osnovnoj školi, Zagreb: Školska knjiga.
  • Росандић (1988): D. Rosandić, Metodika književnog odgoja i obrazovanja, Zagreb: Školska knjiga.
  • Устундаг (1997): T. Üstündağ, The Advantages of Using Drama as a Method of Education in Elementary Schools, Journal of Education, 13, 89–94.