POEZIJA ZA DECU KAO PODSTICAJ ZA GOVORNO STVARALAČKO IZRAŽAVANJE PREDŠKOLACA

Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 417-426)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Jelena P. Veljković Mekić

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.417VM

ABSTRACT / SAŽETAK:

Dete uzrasta od druge do sedme godine nalazi se u stadijumu intuitivne inteligencije i njegov intelektualni i emotivni razvoj zavisi umnogome od upotrebe govora, koji će na različite načine pratiti gotovo sve njegove aktivnosti. Raznovrsne recepcijske igre sa književnim tekstovima doprinose tome da se dugotrajan i nimalo lak proces usvajanja jezika odvija spontano i neometano i omogućavaju razvoj kreativnosti u dečjem izražavanju. Pesnički govor svojom nekonvencionalnošću, slikovitošću i zagonetnošću deluje podsticajno na govor dece i pomaže im da sačuvaju svoj maštoviti, neukalupljeni, egoistički izraz i doživljaj sveta, u svojoj suštini veoma blizak književnom. U svojim govorno- stvaralačkim igrama dete spontano iznalazi postupke kojima se služe i pesnici (rimovani i ritmički govor, paradokse i asocijacije, metaforička poređenja i simbole, slikovite opise, nabrajanja, ponavljanja i slično), te ćemo se u ovom radu baviti poetskim tekstovima koji su oblikovani različitim principima igre i koji mogu biti inspirativni za rad sa decom u vrtićima.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

poezija za decu, razvoj govora, recepcija poezije, uloga vaspitača, stvaralačko izražavanje

REFERENCES / LITERATURA

  • Grupa autora (1998): Grupa autora, Govorupredškolskojustanovi, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Grafenauer (1974): Niko Grafenauer, Igra u pesništvu za decu, Trećiprogram, Beograd: Radio Beograd, 377‒384.
  • Dotlić, Kamenov (1996): Ljubica Dotlić, Emil Kamenov, Književnost u dečjem vrtiću, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
  • Kamenov (2010): Emil Kamenov, Mudrost čula IV: Dečje govorno stvaralaštvo, Novi Sad: Dragon.
  • Kostić, Vladisavljević (1995): Đorđe Kostić, Spasenija Vladisavljević, Govorijezikdetetaurazvoju, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Lotman (1976): Jurij Lotman, Struktura umetničkog teksta, Beograd: Nolit.
  • Marjanović (1990): Aleksandra Marjanović, Dečje jezičke igre, Beograd: Zavod za izdavanje udžbenika.
  • Naumović (2000): Milorad Naumović, Metodika razvoja govora dece predškolskog uzrasta, Pirot: Viša škola za obrazovanje vaspitača.
  • Obradović (2012): Slavoljub Obradović, Književnost za decu u funkciji razvoja kreativnosti, Književnost za decu i njena uloga u vaspitanju i obrazovanju dece predškolskog uzrasta, Vranje: Učiteljski fakultet, 90‒103.
  • Petrović (2005): Tihomir Petrović, Književnost za decu, teorija, Sombor: Učiteljski fakultet.
  • Pijaže (1978): Ž. Pijaže, B. Inhelder, Intelektualnirazvojdeteta, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Čukovski (1986): Kornej Čukovski, Od druge do pete, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.