„SEOBE“ MILOŠA CRNJANSKOG U INTEGRATIVNOJ NASTAVI

Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 399-416)

AUTHOR(S) / AUTOR(I): Biljana S. Soleša

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.399S

ABSTRACT / SAŽETAK:

U radu se razmatra mogućnost primene integrativne nastave prilikom obrade romana Seobe Miloša Crnjanskog. U uvodnom delu rada dat je osvrt na značaj međupredmetnog povezivanja, istraživačkog pristupa i inovativnih oblika nastave u obrazovnoj praksi srednje škole. Središnji deo rada sadrži primer obrade književnog dela integrisanjem srpskog jezika i književnosti, istorije, sociologije i psihologije. Detaljnije su dati istraživački zadaci iz srpskog jezika i književnosti i načini na koji se književno delo povezuje sa tematskim oblastima iz navedenih predmeta. Obrada nastavne jedinice kroz integrativnu nastavu podrazumeva i primenu savremene informaciono-komunikacione tehnologije. U završnom delu ukazuje se na prednosti i nedostatke ovog vida nastave. Cilj rada je da se praktičnim primerom doprinese intenziviranju primene inovativnih modela nastave.

KEYWORDS / KLJUČNE REČI:

integrativna nastava, inovacije, međupredmetno povezivanje, istraživački pristup, roman

REFERENCES / LITERATURA

  • Adamov (2012): J. Adamov, S. Olić, T. Halaši, Multidisciplinarni učenički projekti – primer integrisanja sadržaja u okviru teme „Zdrava ishrana”, u: Miniprojekti u nastavi integrisanih prirodnih nauka i matematike 2, zbornik radova, Sombor: Pedagoški fakultet, 9–22.
  • Veljković (2016): S. Veljković, Inovativna integrativna nastava u školama, primer dobre prakse, u: M. S. Dimitrijević (ur.), Zbornik radova konferencije Razvoj astronomije kod Srba VIII, br. 16, Beograd: Astronomsko društvo „Ruđer Bošković”, 211–227.
  • Vilotijević, Vilotijević (2016): M. Vilotijević, N. Vilotijević, Modeli razvijajuće nastave II, Beograd: Učiteljski fakultet.
  • Drobnjak (2007): N. Drobnjak, Integrativna nastava, Obrazovna tehnologija, 1‒2, Beograd: EDUKOMP, 81–91.
  • Đorđević (2007): V. Đorđević, Inovativni modeli nastave (Integrativna nastava, Projektna nastava i Interaktivna nastava), Obrazovna tehnologija, 4/2007, Beograd: EDUKOMP, 76–97.
  • Đorđević (2012): J. Đorđević, Shvatanja o pedagoškim inovacijama – teorija i praksa, Godišnjak za 2012. godinu, Beograd: Srpska akademija obrazovanja, 63–75.
  • Zuković, Gajić (2012): S. Zuković, O. Gajić, Verska nastava i nastava književnosti u sistemu međupredmetne povezanosti, Teme, 3/2012, 1379–1395.
  • Zobenica, Stipančević (2017): N. Zobenica, A. Stipančević, Uloga i kompetencije nastavnika u globalizovanom društvu, Pedagoška stvarnost, LXIII/2, Novi Sad, 107–119.
  • Ilić (2006): P. Ilić, Srpski jezik i književnost u nastavnoj teoriji i praksi, Novi Sad: Zmaj.
  • Knežević (2012): M. Knežević, Nastava srpskog jezika i književnosti u korelaciji sa nastavom prirode, u: Miniprojekti u nastavi integrisanih prirodnih nauka imatematike 2, zbornik radova, Sombor: Pedagoški fakultet, 55–63.
  • Kovač (2012): Z. Kovač, Poetika Miloša Crnjanskog, Beograd: Službeni glasnik.
  • Kontardi (2000): G. Contardi, M. Fall, G. Flora, D. Gandi, C. Treadvai, Integrated Curriculum, A Group Investigation Project, EDP 603, Fall 2000. Dostupno na: http://www.users.miamioh.edu/shermalw/edp603_group3-f00.html, (pristupljeno februara 2017).
  • Lejk (1994): K. Lake, Integratedcurriculum.Schoolimprovementresearchseries, Portland: Northwest Regional Educational Laboratory. Dostupno na: www. Nwrel. org/archive/sirs/8/c016.html (pristupljeno: 20. 3. 2017).
  • Marković (2014): S. P. Marković, Priča iz života i o životu pisca kao podsticaj za čitanje i tumačenje književnih tekstova u razrednoj nastavi, u: V. Jovanović, T. Rosić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, zbornik radova, knj. 18, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka, 453–467.
  • Minić (2020): V. Minić, M. Jovanović. Integrativna nastava u savremenoj osnovnoj školi, Baština, br. 50. 373–385.
  • Mrkalj (2011): Z. Mrkalj, Na časovima srpskog jezika i književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Nikolić (1992): M. Nikolić, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Petković (1985): N. Petković, Seobe Miloša Crnjanskog, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
  • Radojičić Lukić (2011): Ž. Radojičić Lukić, Integrativna nastava u savremenom obrazovnom procesu, Obrazovna tehnologija, 4/2011, Beograd: EDUKOMP, 367–378.
  • Rosandić (2005): D. Rosandić, Metodika književnoga odgoja, Zagreb: Školska knjiga.
  • Spremić (2007): A. Spremić, Integrativna nastava, Obrazovnatehnologija, 1‒2, Beograd: EDUKOMP, 74–80.
  • Soleša (2017): B. Soleša, Integrativni pristup obradi pripovetke „Vetar” Laze Lazarevića, Školski čas, 2017/1, 16–34.
  • Soleša (2018): B. Soleša, Književnost za decu u integrativnoj nastavi, u: V. Jovanović, B. Ilić (ur.), Književnostzadecuunauciinastavi, zbornik radova, knj. 21, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 213–224.