„СЕОБЕ“ МИЛОША ЦРЊАНСКОГ У ИНТЕГРАТИВНОЈ НАСТАВИ

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 399-416)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Биљана С. Солеша

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.399S

ABSTRACT / САЖЕТАК:

У раду се разматра могућност примене интегративне наставе приликом обраде романа Сеобе Милоша Црњанског. У уводном делу рада дат је осврт на значај међупредметног повезивања, истраживачког приступа и иновативних облика наставе у образовној пракси средње школе. Средишњи део рада садржи пример обраде књижевног дела интегрисањем српског језика и књижевности, историје, социологије и психологије. Детаљније су дати истраживачки задаци из српског језика и књижевности и начини на који се књижевно дело повезује са тематским областима из наведених предмета. Обрада наставне јединице кроз интегративну наставу подразумева и примену савремене информационо-комуникационе технологије. У завршном делу указује се на предности и недостатке овог вида наставе. Циљ рада је да се практичним примером допринесе интензивирању примене иновативних модела наставе.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

интегративна настава, иновације, међупредметно повезивање, истраживачки приступ, роман

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Адамов (2012): Ј. Адамов, С. Олић, Т. Халаши, Мултидисциплинарни ученички пројекти – пример интегрисања садржаја у оквиру теме „Здрава исхрана”, у: Минипројекти у настави интегрисаних природних наука и математике 2, зборник радова, Сомбор: Педагошки факултет, 9–22.
  • Вељковић (2016): С. Вељковић, Иновативна интегративна настава у школама, пример добре праксе, у: М. С. Димитријевић (ур.), Зборник радова конференције Развој астрономије код Срба VIII, бр. 16, Београд: Астрономско друштво „Руђер Бошковић”, 211–227.
  • Вилотијевић, Вилотијевић (2016): М. Вилотијевић, Н. Вилотијевић, Модели развијајуће наставе II, Београд: Учитељски факултет.
  • Дробњак (2007): N. Drobnjak, Integrativna nastava, Obrazovna tehnologija, 1‒2, Beograd: EDUKOMP, 81–91.
  • Ђорђевић (2007): V. Đorđević, Inovativni modeli nastave (Integrativna nastava, Projektna nastava i Interaktivna nastava), Obrazovna tehnologija, 4/2007, Beograd: EDUKOMP, 76–97.
  • Ђорђевић (2012): Ј. Ђорђевић, Схватања о педагошким иновацијама – теорија и пракса, Годишњак за 2012. годину, Београд: Српска академија образовања, 63–75.
  • Зуковић, Гајић (2012): S. Zuković, O. Gajić, Verska nastava i nastava književnosti u sistemu međupredmetne povezanosti, Teme, 3/2012, 1379–1395.
  • Зобеница, Стипанчевић (2017): N. Zobenica, A. Stipančević, Uloga i kompetencije nastavnika u globalizovanom društvu, Pedagoška stvarnost, LXIII/2, Novi Sad, 107–119.
  • Илић (2006): П. Илић, Српски језик и књижевност у наставној теорији и пракси, Нови Сад: Змај.
  • Кнежевић (2012): М. Кнежевић, Настава српског језика и књижевности у корелацији са наставом природе, у: Минипројекти у настави интегрисаних природних наука иматематике 2, зборник радова, Сомбор: Педагошки факултет, 55–63.
  • Ковач (2012): З. Ковач, Поетика Милоша Црњанског, Београд: Службени гласник.
  • Контарди (2000): G. Contardi, M. Fall, G. Flora, D. Gandi, C. Treadvai, Integrated Curriculum, A Group Investigation Project, EDP 603, Fall 2000. Доступно на: http://www.users.miamioh.edu/shermalw/edp603_group3-f00.html, (приступљено фебруара 2017).
  • Лејк (1994): K. Lake, Integrated curriculum. School improvement research series, Portland: Northwest Regional Educational Laboratory. Доступно на: www. Nwrel. org/archive/sirs/8/c016.html (приступљено: 20. 3. 2017).
  • Марковић (2014): С. П. Марковић, Прича из живота и о животу писца као подстицај за читање и тумачење књижевних текстова у разредној настави, у: В. Јовановић, Т. Росић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави, зборник радова, књ. 18, Јагодина: Факултет педагошких наука, 453–467.
  • Минић (2020): В. Минић, М. Јовановић. Интегративна настава у савременој основној школи, Баштина, бр. 50. 373–385.
  • Мркаљ (2011): З. Мркаљ, На часовима српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике.
  • Николић (1992): М. Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Петковић (1985): Н. Петковић, Сеобе Милоша Црњанског, Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.
  • Радојичић Лукић (2011): Ж. Радојичић Лукић, Интегративна настава у савременом образовном процесу, Образовна технологија, 4/2011, Београд: ЕДУКОМП, 367–378.
  • Росандић (2005): D. Rosandić, Metodika književnoga odgoja, Zagreb: Školska knjiga.
  • Спремић (2007): A. Spremić, Integrativna nastava, Obrazovna tehnologija, 1‒2, Beograd: EDUKOMP, 74–80.
  • Солеша (2017): Б. Солеша, Интегративни приступ обради приповетке „Ветар” Лазе Лазаревића, Школски час, 2017/1, 16–34.
  • Солеша (2018): Б. Солеша, Књижевност за децу у интегративној настави, у: В. Јовановић, Б. Илић (ур.), Књижевност за децу у науци и настави, зборник радова, књ. 21, Јагодина: Факултет педагошких наука Универзитета у Крагујевцу, 213–224.