БАЈКЕ У СЛУЖБИ ОБЛИКОВАЊА ДЈЕЧИЈЕГ САМОПОУЗДАЊА И ЕМПИРИЈСКОГ ДУХА

Зборник радова КЊИЖЕВНОСТ ЗА ДЕЦУ У НАУЦИ И НАСТАВИ, 2024 (стр. 389-398)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Андријана A. Николић

 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/KDNN23.389N

ABSTRACT / САЖЕТАК:

Бајке представљају изазов и отварају хоризонте у којима дјечија машта обликује један нови свијет. Како бајке у себи крију различите тајне, за дјецу су примамљивије, посебно у свјетлу одгонетања које у дјетету буди маштовите могуће одговоре. Зато бајке проналазе пут до сваког дјетета, најчешће усменим путем, читањем или препричавањем. Како одабир бајки у раном дјетињству утиче на формирање ставова дјеце, овим радом обрадит ће се одабране бајке за дјецу црногорске ауторке Драгане Кршенковић Брковић. Бајкама „Музичар с цилиндром и цветом на реверу”, „Тајна једне тајне” успоставит ћемо мјеру бајке у функцији обликовања дјечије маште. Кроз књигу драмских бајки Дух Манитог језера и друге бајке указаће се на моћ бајковитог текста који дјеци отвара видике, даје снагу, отклања збуњеност и подиже самопоуздање у освајању зацртаних циљева, у остваривању снова о чистијој и љепшој стварности.

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

бајка, драмска бајка, машта, снови

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA

  • Бетелхајм (2015): Bruno Betelhajm, Značenje bajki, pogovor Žarko Trebješanin, Beograd: Nova knjiga plus; Podgorica: Nova knjiga.
  • Брковић (2019): Čarna Brković (ur.), Lutkarsko pozorište PLAVA LAGUNA 1994‒1996 / Puppet Theatre BLUE LAGOON, Podgorica: Sekretarijat za kulturu i sport Glavnog grada Podgorice.
  • Вангид (2018): Nur Muhammad Wangid, The benefits of educational tales in teacher and student perspective, Jurnal Prima Edukasia, 6(2), 196‒202. DOI:10.21831/ jpe.v6i2.21795.
  • Димоски (2015): Sanja Dimoski, Čudesno u nama, od bajke do psihoterapije, Beograd: Čigoja.
  • Донат (1984): Branimir Donat, Fantastične figure, Beograd: Književne novine.
  • Ђорђевић (2012): Bosiljka Đorđević, „Nije zlato sve što sija” – Narodna poslovica (ili Druga strana darovitosti), u: G. Gojkov, A. Stojanović (ur.), Darovitost i moralnost, Vršac: Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača „Mihailo Palov”; Arad, Romania: Universitatea de Vest „Aurel Vlaicu”; Bitolj, Makedonija: Univerzitet „Sv. Kliment Ohridski”; Ptuj, Slovenija: Pedagoški fakultet, REVIVIS – Institut za razvijanje nadarenosti, 264‒275.
  • Клаић (1989): Bratoljub Klaić, Rječnik stranih riječi, Zagreb: Nakladni zavod MH
  • Лукић (1960): Драган Лукић, Бајка у животу детета, Београд: Рад.
  • Нојман (1994): Ерих Нојман, Историјско порекло свести, Београд: Просвета.
  • Паскијевиц (2009): Mikola Paszkievicz, Uloga autorske bajke u odgoju predškolske djece, Život i škola, časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, Vol. LV/22, 185‒189.
  • Смајовић (2022): Amina Smajović, Promicanje ideje općeg dobra u bajkama, u: Bajka u XXI stoljeću – izazovi novog vremena, knjiga 1, Sarajevo: Udruženje za promociju kulture „Fani”, 82‒94.
  • Требјешанин (2011): Žarko Trebješanin, Rečnik Jungovih pojmova i simbola, Beograd: Zavod za udžbenike.
  • Требјешанин (2015): Žarko Trebješanin, Betelhajmova analiza bajki i psihičkog razvoja deteta, pogovor, u: Bruno Betelhajm, Značenje bajki, Beograd: Nova knjiga plus, Podgorica: Nova knjiga. 
  • https://www.globtourmontenegro.com/me/destinacije/kapetanovo-jezero-26
  •