Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 265-279)
AUTHOR(S) / AUTOR(I): Sanja Đ. Macura
DOI: 10.46793/KDNN23.265M
ABSTRACT / SAŽETAK:
U radu se, kombinacijom naratološkog i imagološkog pristupa književnom djelu, analizira slika Drugog u romanima za djecu Čarobnjak iz Sumrakovca i Ljubav ima ukus eurokrema autora Radisava Milića. Predmetne romane karakteriše nemali broj kohezivnih poetičkih elemenata zbog kojih oni čine istu širu cjelinu, iako djeluje da su po mnogo čemu različiti. Okvirni hronotop je isti, a različiti mikrolokaliteti se međusobno upotpunjuju kao nosioci određene vrste mentaliteta i slike svijeta. Likovi su raznovrsni kako brojem i tipovima oblikovanja, tako i svojom društvenom i mentalitetskom usidrenošću. Jedan od najsnažnijih kohezivnih činilaca ova dva romana je implicitna Drugost koja je protivteža eksplicitnoj Drugosti, a obje se primarno reflektuju kroz narativnu situaciju. Ukrštanje i susretanje autoimaža i heteroimaža, obojeno visoko kvalitetnim humorom, kulminira katarzičkim transformacionim procesom unutar likova.
KEYWORDS / KLJUČNE REČI:
Radisav Milić, roman za djecu, slika Drugog, mentalitet
REFERENCES / LITERATURA
- Ahmetagić (2018): J. Ahmetagić, Teorijsko-metodološke pretpostavke imagologije i njeno preoblikovanje, Baština, Priština – Leposavić, 44, 13–24.
- Dukić (2009): D. Dukić, Predgovor: O imagologiji, u: D. Dukić, Z. Blažević, L. Plejić Poje, I. Brković (ur.), Kako vidimo strane zemlje: Uvod u imagologiju, Zagreb: Srednja Evropa, 5–22.
- Gvozden (2001): V. Gvozden, Polazišta i ciljevi imagološkog proučavanja književnosti, Zbornik Matice srpske za književnost i jezik, knj. 49, 1–2, 211–224.
- Konstantinović (1984): Z. Konstantinović, Uvod u uporedno proučavanje književnosti, Beograd: Srpska književna zadruga.
- Konstantinović (1986): Z. Konstantinović, Od imagologije do istraživanja mentaliteta: o jednom značajnom kretanju u savremenoj metodološkoj misli, Umjetnost riječi, XXX/2, 137–142.
- Konstantinović (2006): Z. Konstantinović, Komparativna imagologija balkanskog i srednjeevropskog prostora, u: Svoj i tuđ, Slika drugog u balkanskim i srednjoevropskim književnostima (zbornik radova), Beograd: Institut za književnost i umetnost, 11–17.
- Konstantinović (2006a): Z. Konstantinović, Literarno delo i nacionalni mentalitet, Beograd: Narodna knjiga / Alfa.
- Le Gof (2002): Ž. Le Gof, Mentaliteti – Dvosmislena istorija (sa francuskog preveo M. Šukalo), Krajina, Banja Luka, br. 2.
- Macura (2015): S. Macura, Slika Drugog u romanima Ranka Risojevića, u: M. Kovačević (ur.), Nauka i sloboda, zbornik radova, Pale: Filozofski fakultet, 747–762.
- Macura (2018): S. Macura, Narativni lavirint – Ulazak, Banja Luka: Narodna i univerzitetska biblioteka RS.
- Macura (2019): S. Macura, Slika Srbije u dvostrukom ogledalu Branka Ćopića, u: M. Kovačević (ur.), Značaj srpskog jezika i književnosti za očuvanje identiteta Republike Srpske V: Srpski jezik i književnost u BiH i Srbiji, zbornik radova, Pale: Filozofski fakultet, 165–177.
- Rimon-Kenan (2002): S.Rimmon-Kenan, NarrativeFiction, secondedition, Routlegde, http:// books.google.ba/books?id=P03WGZtED7oC&pg=PA90&lpg=PA90&dq=ulterior+narra- tion&source=bl&ots=aP4p9E0XpT&sig=TOZiMWmyW09kkrr6ldyZ0NkPTWo&hl=s- r&sa=X&ei=WtC4UM7eFsvCtAaT8IHICg#v=onepage&q=ulterior%20 narration&f=false.