Zbornik radova KNJIŽEVNOST ZA DECU U NAUCI I NASTAVI, 2024 (str. 75-93)
AUTHOR(S) / AUTOR(I): Ilijana R. Čutura, Bojana M. Dimitrijević
DOI: 10.46793/KDNN23.075C
ABSTRACT / SAŽETAK:
U radu se analiziraju dominantne karakteristike zbirke pesama Jednom bio al’ sam krio Peđe Trajkovića. Među njima se izdvajaju one koje su specifične za ovu zbirku (kohezivnost i struktura, filozofska podloga), i one koje su stalne za čitav pesnikov opus (rima, upotreba reči različitih registara, modifikacija reči i ustaljenih izraza, humor, ironija, sarkazam, aluzije na druga književna dela, kulturno nasleđe i umetnike). Struktura i sadržaj pesničke zbirke razmotreni su i u svetlu psiholoških teorija razvoja identiteta i animizma kao razvojne odlike dečjeg mišljenja.
KEYWORDS / KLJUČNE REČI:
humor, rima, personifikacija, animizam kao oblikotvorni književnoumetnički postupak, animizam u dečjem mišljenju, teorije identiteta
ACKNOWLEDGEMENT / PROJEKAT:
Realizaciju ovog istraživanja finansiralo je Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije (Ugovor br. 451-03-47/2023-01/ 200140).
REFERENCES / LITERATURA
- Andrić (2005): D. Andrić, Rečnikžargona(Dvosmernirečniksrpskogžar- gona i žargonu srodnih reči i izraza), Beograd: Zepter Book World.
- Bahtin (2019): M. Bahtin, ProblemipoetikeDostojevskog, Novi Sad: Akademska knjiga.
- Berk (2008): L. Berk, Psihologijacjeloživotnograzvoja, Jastrebarsko: Naklada Slap.
- VRSRI (2008): I. Klajn, M. Šipka, Veliki rečnik stranih reči i izraza, Novi Sad: Prometej.
- Gordić Petković (2019): V. Gordić Petković, Alisa ovde i sada: savremena književnost u univerzitetskoj nastavi, Metodički vidici, 10, 59–73.
- Danojlić (2004): M. Danojlić, Naivna pesma, ogledi i zapisi o dečjoj književnosti, Beograd: Zavod za udžbenike.
- Erikson (1994): E. H. Erikson, Identity:YouthandCrisis, New York – London: WW Norton.
- Ivić (1978): I. Ivić, Čovekkaoanimalsymbolicum, Beograd: Nolit.
- Katnić-Bakaršić (1999): M. Katnić-Bakaršić, Lingvistička stilistika, Open Society Institute.
- Kovačević (2011): M. Kovačević, Stilska značenja i zračenja, Niš: Filozofski fakultet.
- Ljuštanović (2018): J. Ljuštanović, O tipološkim modelima u srpskom pesništvu za decu u 21. veku, u: V. Jovanović, B. Ilić (ur.), Književnost za decu u nauci i nastavi, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka, 61–74.
- Ljuštanović (2009): J. Ljuštanović, Brisanje lava, Novi Sad: Dnevnik – Visoka škola za obrazovanje vaspitača.
- Milarić (2009): V. Milarić, Pesma koja ne zna za poraz, u: J. Ljuštanović (prir.), Princeza luta zamkom. Teorijska misao o književnosti za decu iz okrilja Zmajevih dečjih igara, Novi Sad: Zmajeve dečje igre, 131–138.
- Opačić (2015): Z. Opačić, Pretpostavljeni čitalac (kulturni i ideološki kontekst književnosti za decu), Inovacije u nastavi, XXVIII/4, 18–28.
- Perišić (2006): I. Perišić, Od postmodernizma ka novoj utopiji, Književna istorija, XXXVIII, sv. 128–129, 403–425.
- Polić (2023): S. Polić, Kritika sveta odraslih pod maskom infantilnosti: vidovi dečjeg glasa u savremenoj srpskoj poeziji za decu, Detinjstvo, 2/23, 7–17.
- Pop Đurđev (2018): Pop D. Đurđev, Trajkovićeva strana sveta, u: P. Trajković, Smešna strana sveta, Jagodina: Gambit, 118–120.
- Potić (2022): D. Potić, Iskušenja jednostavnosti – presek srpske književne produkcije za decu u 2020. godini, Detinjstvo, 3/22, 60–72.
- Potić (2018): D. Potić, O animizmu u poeziji za decu, Detinjstvo, 1/18, 26–34.
- RMS (2007): Rečniksrpskogajezika, redigovao i uredio M. Nikolić, Novi Sad: Matica srpska.
- Trajković (2015): P. Trajković, Svakog petka, utorkom u sredu, Novi Sad: Zmajeve dečje igre.
- Trajković (2018): P. Trajković, Smešna strana sveta, Jagodina: Gambit
- Trajković (2020): P. Trajković, Evo zašto gavran liči na pisaći sto, Beograd: Beosing.
- Trajković (2022): P. Trajković, Jednom bio al’ sam krio, Tuzla: Lijepa riječ (Biblioteka Mali princ).
- Hermans (2001): H. J. M. Hermans, The Dialogical Self: Toward a Theory of Personal and Cultural Positioning, Culture & Psychology, 7(3), 243–281.
- Hermans (2003): H. J. M. Hermans, The Construction and Reconstruction of a Dialogical Self, Journal of Constructivist Psychology, 16(2), 89–130.
- Holand, Lanikote (2007): D. Holland, W. Lachicotte, Vygotsky, Mead, and the New Sociocultural Studies of Identity, In: H. Daniels, M. Cole, J. V. Wertch (Eds.), The CambridgeCompaniontoVygotsky, Cambridge, New York, Melbourne, Madrid, Cape Town, Singapore, Sao Paulo: Cambridge University Press, 104–136.