METODIČKI PRISTUP RAZVOJU MORALNOSTI UČENIKA STARIJEG OSNOVNOŠKOLSKOG UZRASTA NA PRIMERIMA ROMANA (PRIMENOM TEORIJE MORALNOSTI MARTINA HOFMANA)

Književnost za decu u nauci i nastavi (2022), (str. 85-103)

AUTOR(I): Olivera V. Urošev Palalić 

E-ADRESA: olivera.palalic@yahoo.com

Download Full Pdf 

DOI: 10.46793/KDNN21.085UP

SAŽETAK:

Cilj rada je da, kroz interpretaciju romana, ukažemo na značaj razvoja moralnog mišljenja kod učenika starijeg osnovnoškolskog uzrasta. Valja- na interpretacija romana polazi od učeničkog doživljaja i procene postupaka glavnih junaka i njihovih stavova. Na školskom času moguće je pratiti moralni razvoj učenika, što je predmet našeg rada. Na uzrastu adolescenata od 11 do 14 godina javlja se apstraktno, logičko mišljenje, induktivno-deduktivno zaklju- čivanje, te će u radu polazna osnova biti zasnovana na psihološkim teorijama razvoja moralnog mišljenja. Pokazaće se, konkretnim metodičkim primerima za- snovanim na Hofmanovoj teoriji moralnosti, kako se moralni razvoj učenika podstiče i gradi tumačenjem književnih dela – romana (Hajduci B. Nušića, Agi i Ema I. Kolarova, Doživljaji Toma Sojera M. Tvena, Orlovi rano lete B. Ćopića, Dečaci Pavlove ulice F. Molnara, Hajduk Stanko J. Veselinovića, Mali Princ A. de Sent-Egziperija). Doprinos rada zasniva se na proceni razvoja učeničke moralnosti u datom uzrastu.

KLJUČNE REČI:

moralni razvoj, roman, stariji osnovnoškolski uzrast, Hof- manova teorija moralnosti.

LITERATURA:

Izvori
  • Egziperi (1981): Antoan de Sent Egziperi, Mali princ, Beograd: BIGZ. Kolarov (2016): Igor Kolarov, Agi i Ema, Beograd: Laguna.
  • Molnar (1968): Ferenc Molnar, Dečaci Pavlove ulice, Beograd: Mlado pokolenje.
  • Nušić (1995): Branislav Nušić, Hajduci, Beograd: Bookland.
Literatura
  • Grandić (1999): Radovan Grandić, Osnovi pedagogije, Novi Sad: Filozof- ski fakultet, Katedra za pedagogiju.
  • Grandić, Gajić (1998): Radovan Grandić, Olivera Gajić, Teorije intelek- tualnog vaspitanja, Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine.
  • Grdinić (2001): Nikola Grdinić, Hajduk Stanko – romantičarski roman Janka Veselinovića, Dometi, 19–23.
  • Dimitrijević (2018): Maja Dimitrijević, Tumačenje književnog junaka u romanu za mlađi školski uzrast, Književnost za decu u nauci i nastavi, zbornik radova, knj. 21, Jagodina: Fakultet pedagoških nauka Univerziteta u Kragujevcu, 175–185.
  • Zotović, Jerković (2017): Marija Zotović, ivan Jerković, Razvojna psihologija, Beograd: Centar za primenjenu psihologiju.
  • Miočinović (1988): Ljiljana Miočinović, Kognitivni i afektivni činioci u moralnom razvoju, Beograd: Prosveta.
  • Mladenović (2019): Željko Mladenović, Čitanje književnih dela i ra- zvoj empatije, Učenje i nastava, V/1, 11–26.
  • Petrović (2008): Tihomir Petrović, Istorija srpske književnosti za decu, Novi Sad: Zmajeve dečije igre.
  • Pijanović (2005): Petar Pijanović, Naivna priča, Beograd: SKZ – Uči- teljski fakultet.
  • Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o nastavnom planu za drugi ciklus osnovnog obrazovanja i vaspitanja i nastavnom programu za peti razred osnovnog obrazovanja i vaspitanja, Službeni glasnik RS, broj 88/17.
  • Rosandić (1979): Dragutin Rosandić, Metodički pristup romanu, Sara- jevo: IGKRO „Svjetlost”, OOUR Zavod za udžbenike.
  • Rot (1983): Nikola Rot, Osnovi socijalne psihologije, Beograd: Zavod za udžbe- nike i nastavna sredstva.
  • Urošev Palalić (2019): Olivera Urošev Palalić, Roman Hajduk Stan- ko – između ljubavi i osvete (Intertekstualnost na primeru osnovnoškolske interpretacije romana Janka Veselinovića Hajduk Stanko), Književnost i jezik, LXVi/1, Beograd, 139–153.
  • Hofman (2003): Martin Hofman, Empatija i moralni razvoj, Beograd: dereta.
Internet izvor