STANDARDI I PREPORUKE ZA UVOĐENJE SPORTOVA KOD DECE

JUSK ICQ 2024,  (str. 118-122)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Iva Bubanja, Goran Kasum

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/JUSK-ICQXX.118B

САЖЕТАК / ABSTRACT:

Uvođenje sportskih aktivnosti kod dece predstavlja ključni faktor za njihov sveobuhvatni fizički, mentalni i socijalni razvoj. Pravilno organizovana fizička aktivnost, posebno tokom predškolskog uzrasta, doprinosi razvoju motoričkih sposobnosti, kreativne mašte, socijalnih veština i osnovnih higijenskih navika. Igra kao dominantna aktivnost u ovom periodu donosi kvalitativne promene u dečijoj psihi i doprinosi sticanju životnih iskustava. Ovaj rad se bavi analizom optimalnog vremena za uvođenje dece u sportske aktivnosti i preporukama za njihov višestrani razvoj pre specijalizacije u određenom sportu. Pravilno osmišljen program vežbanja za najmlađe treba da sadrži vežbe niskog intenziteta za razvoj različitih fizičkih sposobnosti kao što su aerobni i anaerobni kapacitet, mišićna izdržljivost, brzina, koordinacija i fleksibilnost. Sistematski pristup vežbanju omogućava deci da izgrade čvrst temelj za osnovne veštine i lakšu prilagodljivost zahtevima treninga u kasnijem uzrastu, izbegavajući pritisak rane specijalizacije. Takođe, prilagođavanje sportskih aktivnosti biološkoj starosti deteta, uz postepeno povećanje intenziteta i raznolikosti vežbi, vodi ka optimalnom sportskom razvoju u kasnijim godinama i podsticanju zdravih navika koje uključuju fizičku aktivnost kao deo svakodnevnog života.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

sportske aktivnosti, deca, fizički razvoj, motoričke veštine, predškolski uzrast

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

[1] Shoxrux, S. (2024). Development of preschool children characteristics of dynamics. Pedagog respublica ilmiy jurnal. 7(5): 56-63.

[2] Bompa, T. (2000). Cjelokupan trening za mlade pobjednike. Zagreb:  Hrvatski košarkaški savez. Udruga hrvatskih košarkaških trenera.

[3] Bompa, T. (2009). Periodizacija. Zagreb. Robert Schwarz.

[4] Koprivica, V. (2009). Aktuelni problemi izgradnje makrociklusa u savremenom sportu. Teorijski, metodološki i metodički aspekti fizičkog vaspitanja, Zbornik radova međunarodne naučne konferencije (181-185) Beograd: Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.

[5] Becheva, M., Georgieva, A.,  Kazalakova, K., Ivanova, S. (2023). The benefits of sports for the physical and mental health of adolescents. Pharmacia 70(3): 751–756.

[6] Emmonds, S., Till, K., Weavind, D., Burton, A., Bercial, S. (2024). Youth Sport Participation Trends Across Europe: Implications for Policy and Practice. Research Quarterly for Exercise and Sport 90(1): 69-80.

[7] Howie, E., Daniels, B., Guagliano, J.  (2018). Promoting Physical Activity Through Youth Sports Programs: It’s Social. American Journal of Lifestyle Medicine.  14(1): 78-88.

[8] Galić, M., Ilić, D., Ilić, S., Jakovljević, S., Janković, N., Jevtić, B., Jocić, D., Jovanović, A., Juhas, I., Koprivica, V., Kukolj, M., Radisavljević, L., Radojević, J., ugarković, D., Vukašinović, V. (2005). Dećiji sport od prakse do akademske oblasti. Univerzitet u Beogradu, Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja.

[9] Willumsem, J., Bull, F. (2019). Development of WHO Guidelines on Physical Activity, Sedentary Behavior, and Sleep for Children Less Than 5 Years of Age. Human Kinetics Journal. 17(1): 96-100.

[10] Ćuk, I. (27.02.2019.) https://www.scribd.com/document/400624928/Motori%C4%8Dke-Sposobnosti-i-Senzitivni-Periodi