Да ли је стилска епоха историјско време уметности? Мисао Драгутина Гостушког у светлу једног одсутног појма

„Искошени угао“ Драгутина Гостушког (2024) (65-83)

AUTHOR(S) / АУТОР(И): Немања Совтић

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/DGOST23.065S

ABSTRACT / САЖЕТАК:

На почетку своје студије Време уметности Драгутин Гостушки наводи да интересовање за теоријске проблеме уметности исказује као историчар и естетичар, те да из таквог става проистиче и форма његове књиге, чији је први део историјског, а други естетичког карактера. На страницама најпознатијег и најутицајнијег дела Гостушког историјско време помиње се само у једној прилици. Упркос томе, разграната мисао Драгутина Гостушког ослања се на (одсутан) појам историјског времена као другачије врсте времена од хронолошког/календарског времена у оној мери у којој стилска епоха преузима и заступа историјско време уметности. С тим у вези поставља се питање какве су перспективе и ограничења стила као теоријске алатке која се у историји уметности и музике користи и као аналитичко средство (стилска анализа) и као средство историографске синтезе (стилска епоха).

KEYWORDS / КЉУЧНЕ РЕЧИ:

Драгутин Гостушки, Време уметности, историјско време, дислокација симултаности, стилска епоха.

REFERENCES / ЛИТЕРАТУРA:

  • Гостушки, Драгутин. Уметност у недостатку доказа. Београд: Српска књижевна задруга, 1977.
  • Bauman, Zigmund. Liquid Modernity. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000.
  • Braudel, Fernand. The Mediterranean and the Mediterran World in the Age of Philip II. New York: HarperCollins, 1975.
  • Braudel, Fernand. On History. Chicago: University of Chicago Press, 1980.
  • Galison, Peter. „History, Philosophy, and the Central Metaphor”. Science in Context 2 (1988): 197–212.
  • Gostuški, Dragutin. Vreme umetnosti. Prilog zasnivanju jedne opšte nauke o oblicima. Beograd: Prosveta, 1968.
  • Hajdeger, Martin. Prolegomena za istoriju pojma vremena, Beograd: Ultimatum. rs, 2019.
  • Koselleck, Reinhart. Futures Past: On the Semantics of Historical Time. Cambridge, Mass: MIT Press, 1985.
  • Koselleck, Reinhart. The Practice of Conceptual History: Timing History, Spacing Concepts. Stanford: Stanford University Press, 2002.
  • Marković, Tatjana. Stil I: istorijske i analitičko-teorijske koordinate. Beograd:
  • Fakultet muzičke umetnosti, 2009.
  • Rosen, Charles. The Classical Style. Haydn, Mozart, Beethoven. London: Faber and Faber, 1972.
  • Todorova, Marija. „Zamka zaostalosti: modernost, temporalnost i proučavanje istočnoevropskog nacionalizma”, u Dizanje prošlosti u vazduh, 11–57. Beograd: XX vek, 2010.
  • Truscott, Harold. „Style in Music”. The Music Review, XIX (1958): 211–221.
  • Zammito, John. „Koselleck’s Philosophy of Historical Time(s) and the Practice of History Reviewed Work(s): Zeitschichten: Studien zur Historik (Mit einem Beitrag von Hans Georg Gadamer) ”. History and Theory, Vol. 43, No.1. (2004): 124–135.