КА ИНТЕГРАЦИЈИ ЦИЉЕВА ОДРЖИВОГ РАЗВОЈА У ВИСОКО ОБРАЗОВАЊЕ ЗА УРБАНИЗАМ

Одрживи развој : вектор Србије ка будућности (2024), str. 319-330

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Марија Маруна

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/82154-04-4.319M

САЖЕТАК /ABSTRACT:

Са усвајањем УН Агенде 2030, Унеско је донео нове препоруке за интеграцију циљева одрживог развоја (ЦОР) у наставни процес. Од посебног значаја за образовање у области урбанизма је ЦОР 11 – „Одрживи градови и заједнице“. Паралелно са тим, две кровне европске организације Европски савет урбаниста и Удружење европских школа за планирање нуде препоруке нових компетенција за професију урбанисте. Циљ овог рада је да у односу на препоруке Унеска, Европског савета урбаниста и Удружења европских школа за планирање систематизује кључне смернице за развој високог образовања у области урбанизма. На основу квалитативне анализе садржаја наведених докумената биће издвојени кључни аспекти од значаја за формирање структуре курикулума у складу са концептом одрживог развоја. Поред тога, наведени резултати се могу користити и као методолошки алат за проверу компатибилности постојећих студијских програма урбанизма у односу на очекиване компетенције и глобалне захтеве за образовање за одрживи развој.

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS: 

циљеви одрживог развоја, високо образовање, урбанизам, курикулум, компетенције

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • AESOP (2024). Core Requirements for a High Quality European Planning Education, 1995 (version 2024).  Доступно на: https://aesopplanning.eu/images/Core_Curriculum/AESOP_Core_Curriculum_2024_.pdf
  • Bertolini, L.; Frank, A.; Grin, J.; Bell, S.; Scholl, B.; Mattila, H.; Mynttinen, E.; Mäntysalo, R.; Bertolini, L. (2012). Introduction: Time to Think Planning (Education)—From Marginal Interface to Central Opportunity Space? Science for Practice? Educating Professionals for Practice in a Complex World—A Challenge for Engineering and Planning Schools Project-Based Learning-Core University Education in Spatial Planning and Development Managing Planning Pathologies: An Educational Challenge of the New Apprenticeship Programme in Finland Conclusion: Time to Act. Plan. Theory Pract. 13, 465–490.
  • Alterman, R. (2017). From a minor to a major profession: Can planning and planning theory meet the challenges of globalisation? Trans. Assoc. Eur. Sch. Plan. 1, 1–17.
  • Davoudi, S.; Pendlebury, J. (2010). The evolution of planning as an academic discipline. Town Plan. Rev. 81, 613–644.
  • Geppert, A.; Cotella, G. (2010). Planning Education, No. 2. Quality Issues in a Changing European Higher Education Area; AESOP: Leuven, Belgium.
  • Frank, A.; Mironowicz, I.; Lourenco, J.; Franchini, T.; Ache, P.; Finka, M.; Scholl, B.; Grams, A. (2014). Educating planners in Europe: A review of 21st century study programmes. Prog. Plan. 91, 30–94.
  • Mironowicz, I. (2015). Planning Education, No. 3. Excellence in Planning Education: Local, European and Global Perspective; AESOP: Wroclaw, Poland.
  • Scholl, B. (2012). HESP—Higher Education in Spatial Planning—Positions and Reflections, vdf Hochschulverlag; AG.ETH Zürich: Zürich, Switzerland.
  • Reimer, M. (2013). Planning Cultures in Transition: Sustainability Management and Institutional Change in Spatial Planning. Sustainability, 5, 4653–4673.
  • Reimer, M.; Panagiotis, G.; Blotevogel, H. (2014). Spatial Planning Systems and Practices in Europe; Routledge: New York, NY, USA.
  • RTPI (2017). Skills and Competencies for Planners, 2016. Доступно на: http://www.rtpi.org.uk/education-and-careers/cpd-for-rtpi-members/cpd-requirements/skills-and-competencies-for-planners/
  • Wiek, A.; Withycombe, L.; Redman, C.L. (2011). Key competencies in sustainability: A reference frameworkfor academic program development. Sustain. Sci., 6, 203–218.
  • Giangrande, N.; White, R.M.; East, M.; Jackson, R.; Clarke, T.; Coste, M.S.; Penha-Lopes, G. (2019). A Competency Framework to Assess and Activate Education for Sustainable Development: Addressing the UN Sustainable Development Goals 4.7 Challenge. Sustainability, 11, 2832.
  • Madsen, K.D. (2013). Unfolding Education for Sustainable Development as Didactic Thinking and Practice. Sustainability, 5, 3771–3782.
Прилог: Изабрани радови ауторке на тему интеграције ЦОР у високо образовање за урбанизам
  • Maruna, M. (2019). Toward the Integration of SDGs in Higher Planning Education: Insights from Integrated Urbanism Study Program in Belgrade. Sustainability, 11, 4519.
  • Orlovic Lovren, V., Maruna, M., Crncevic, T. (2016). Contributing towards more sustainable cities – learning through collaboration. In W. Leal-Filho & L. Brandli (Eds.) Engaging Stakeholders in Education for Sustainable Development at University Level. World Sustainable Series (pp. 33-44). Springer.
  • Leal Filho, W., Vargas, V., Lange Salvia, A., Londero Brandli, L., Pallant, E., Klavins, M., Ray, S., Moggi, S., Maruna, M., Conticelli, E., Amogre Ayanore, M., Radovic, V., Gupta, B., Sen, S., Paco, A., Michalopoulou, E., Hanisdah Saikim, F., Lye Koh, H., Frankenberger, F., Kanchanamukda, W., Cunha, D., Adelyna Mohammed Akib, N., Clarke, A., Wall, T., Vaccari M. (2019). The role of higher education institutions in sustainability initiatives at the local level. Journal of Cleaner Production, 233, 1004-1015.
  • Orlovic Lovren, V., Maruna, M., Stanarevic, S. (2020). Reflections on the learning objectives for sustainable development in the higher education curricula – three cases from the University of Belgrade. International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(2): 315-335.
  • Maruna, M., Milovanović Rodić, D., Čolić, R. (2018). Remodelling Urban Planning Education for Sustainable Development: The case of Serbia. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(4), 658-680.
  • Maruna, M., Milovanović Rodić, D. (2018). Toward a National Core Curriculum in Urbanism: The Case of Serbia. In A. Zvodnik Lamovšek (Ed.) Prostorski načrtovalci 21. stoletja (pp. 81-89). Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo.
  • Maruna, M., Tadi М., Čolić, R., Stefanović, L., Zadeh, M., Simić, I., Ćirić, V. (2015). Sustainable Development of a New Pilot Neighbourhood in Belgrade Using IMM Methodology. In P.R. Andjus & P. Battinelli (Eds.) Italian-Serbian Cooperation on Science, Technology and Humanities University of Belgrade, 15 November.
  • Maruna, M. (2018). The Role of Academia in Strengthening Local Institutional Capacities to Address SDGs. Humboldt Kolleg 2018: Sustainable Development and Climate Change: Connecting Research, Education, Policy and Practice. Belgrade, Serbia in September 19-22, 2018.
  • Orlović Lovren, V., Maruna, M., Stanarević, S., Petrović, N., Matejić, B., Mitrović Dankulov, M. (2018). Assessing Sustainability in Higher Education: One Methodological Approach and Many Challenges. Humboldt Kolleg 2018: Sustainable Development and Climate Change: Connecting Research, Education, Policy and Practice. Belgrade, Serbia in September 19-22, 2018.
  • Маруна, М., Михајлов, В., Милојкић, Д. (2013). Урбани дизајн у функцији културно одрживих решења. У К. Лаловић & У. Радосављевић (Ур.). Савремени приступи урбаном дизајну за одрживи туризам Србије (стр.159-193). Београд: Архитектонски факултет.
  • Ley, A., Vojtová, L., Dietz, R., Goutrie, R., Lalović, K., Čolić, R., Maruna, M., Milovanović Rodić, D., Bugarski, J., Djordjević, A., Šabanović, A. (2021). Block 45 – Unblocking a sustainable future for New Belgrade [Блок 45 – одрживи урбани развој Новог Београда]. The University of Stuttgart, Faculty of Architecture and Urban Planning, Master Programme Integrated Urbanism and Sustainable Design in cooperation with the University of Belgrade, Faculty of Architecture, Master Programme Integral Urbanism.