CONTRIBUTION TO THE STUDY OF THE SCENE OF BAPTISM OF CHRIST IN SERBIAN MEDIEVAL ART WITH SPECIAL INTEREST IN THE CHURCH OF SAINT NIKITA NEAR SKOPLJE (AROUND 1324; 1484)

Свети краљ Милутин и његово доба: историја, књижевност, уметност (2023) (стр. 733-761)

АУТОР(И) / AUTHOR(S): Anđela Gavrilović

Е-АДРЕСА / E-MAIL: 

Download Full Pdf   

DOI: 10.46793/6008-065-5.733G

САЖЕТАК / ABSTRACT:

The subject of this paper is the motif of the stone slab (cheirograph) in the scene of Baptism in Serbian medieval monumental painting and on icons on which Christ stands and under which he suppresses serpent-like monsters: its iconography, literary sources and meaning (ill. 5). The article represents the first study of the issue of cheirograph in Baptism scenes in Serbian medieval art from its beginning until the end of the art done in the Byzantine tradition (1800). It provides the survey of the chosen examples of this motif and explains the nuances in the meaning of both the Baptism scene itself and its relation to the painted decorations of each monument (ill. 1–4, 6–9). Special attention is given to the motif of the stone slab in the church of Saint Nikita in Skoplje, the foundation of king Milutin (built: 1299/1300 –1308; decorated with frescoes: around 1324; 1484; 1846).

КЉУЧНЕ РЕЧИ / KEYWORDS:

Baptism, Serbian medieval art, the church of Saint Nikita near Skopje, monumental painting, icons, stone slab (cheirograph), iconography, meaning.

ЛИТЕРАТУРА / REFERENCES:

  • Barber 2000: Ch. Barber (ed.), The Theodore Psalter. Facsimile edition, Champaign: University of Illinois Press.
  • Corrigan 1992: K. Corrigan, Visual Polemics in Ninth-Century Psalters, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Corrigan 1995: K. Corrigan, “Text and Image on an Icon of the Crucifixion at Mt. Sinai“, The Sacred Image East and West, eds. R. Ousterhout and L. Brubaker, Champaign 1995, 45–62.
  • Цветковић 2018: Б. Цветковић, Манастир Јошаница код Јагодине, Јагодинa: Завичајни музеј.
  • Dečani 45b: Manuscript Dečani 45b, Menaion for January, first half of the 16th century.
  • Della Dora 2016: V. Della Dora, Landscape, Nature and the Sacred in Byzantium, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Der Nersessian 1993a: S. Der Nersessian, Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century, Vol. 1, Washington D.C: Dumbarton Oaks Research Library and Collection.
  • Der Nersessian 1993b: S. Der Nersessian, Miniature Painting in the Armenian Kingdom of Cilicia from the Twelfth to the Fourteenth Century, Vol. 2, Washington D.C: Dumbarton Oaks Research Library and Collection.
  • Dufrenne 1966: S. Dufrenne, L’illustration des psautiers grecs du Moyen Âge, I, Paris: Klincksieck.
  • Габелић 2005: С. Габелић, „Сликарство Цркве“, Црква Светог Николе у Станичењу, ur. M. Поповић, Б. Цветковић, Б. Поповић, С. Габелић, Београд 2005, 113–182.
  • Гаврилович 2016: A.  Ч.  Гаврилович,  „О  незапаженом мотиву  змијâ у пољу сокла испод лика светог Меркурија у цркви Христа Спаса у Дечанима (1339–1340)“, Империя ромеев во времени и пространстве: центр и периферия. Тезисы докладов XXI Всероссийской научной сессии византинистов. Белгород, 20-23 апреля 2016 г., Москва – Белгород: 57–59.
  • Гавриловић 2017: А. Гавриловић, „О представама змијâ у пољу сокла испод св. Теодора Тирона у Богородичиној цркви у Пећкој патријаршији“, Косовско-метохијски зборник 6 (2015) 1–8.
  • Гавриловић 2018: A. Гавриловић, Црква Богородице Одигитрије у Пећкој патријаршији, Пећ: Пећка патријаршија.
  • Ђорђевић 1994: И. Ђорђевић, Зидно сликарство српске властеле у доба Немањића, Београд: Филозофски факултет.
  • Hill 2001: R. Hill (trans.), Theodoret of Cyrus. Commentary on the Psalms, 73–150, Washington D.C.: The Catholic University of America Press.
  • Јовановић 2000: Т. Јовановић (прев. и поговор), Агапије Ландос Крићанин, Чуда Пресвете Богородице, Вршац: Епархија банатска.
  • Јовановић 2005: T. Joвановић, Апокрифи старозаветни: према српским преписима, Београд: Просвета: Српска књижевна задруга.
  • Joвановић 2012: T. Joвановић (прир. и прев.), Хрестоматија средњовековне књижевности. Том 1, Старословенска и преводна књижевност, Београд: Филолошки факултет.
  • Joвановић 2017: T. Joвановић (прир. и прев.), Стефан Немањић: Сабрана дела, Београд: Српска књижевна задруга.
  • Keiko 2001: K. Keiko, “The Personifications of the Jordan and the Sea: Their Function in the Baptism in Byzantine Art“, Αφιέρωμα στη μνήμη του Σωτήρη Κίσσα, επιμ. εκδ. Κ. Καλαμαρτζή-Καστρού, Σ. Ταμπάκη, Θεσσαλονίκι 2001, 161–212.
  • Κεφαλά 2004: Κ. Κεφαλά, “Οι δράκοντες των υδάτων. Συμβολή στη μελέτη της εικονογραφίας της Βάπτισης με αφορμή τα παραδείγματα της Δωδεκανήσου, / The Water Dragons. Contribution to the Study of the Iconography of Baptism, occasioned by Examples in the Dodecanese”, Χάρις Χαίρε. Μελέτες στη Μνήμη της Χάρης Κάντζια/ Charis CHaire. Studies in the Memory of Charis Kantzia. Vol. 2., eds. A. Giannicouri, I. Zervoudaki, I. Kollias, I. Papachristodoulou, Athens 2004, 421–433.
  • Lafontaine Dosogne 1989: J. Lafontaine Dosogne, „La tradition byzantine des baptistères et de leur décor, et les fonts de Saint-Barthélemy à Liège“, Cahiers archéologiques 36 (1988) 45–68.
  • Mарковић 2015: M. Maрковић, Црква Светог Никите код Скопља: Задужбина српског краља Милутина, Београд: Службени гласник.
  • Марковић, Стевановић 2018: M. Maрковић, Б. Стевановић, Црква Светог Ђорђа у Речанима: цртежи и фотографски снимци архитектуре и живописа, Београд: САНУ, Одбор за историју уметности: Филозофски факултет Универзитета у Београду, Институт за историју уметности.
  • Maтић 2017: M. Mатић, Српски иконопис у доба обновљене Пећке патријаршије: 15571690, Београд: Музеј Српске православне цркве.
  • Migne 1858: J. P. Migne, Patrologiae Cursus Completus Series Graeca. Vol. 36, Paris: Via d’Amboise.
  • Migne 1860: J. P. Migne, Patrologiae Cursus Completus Series Graeca. Vol. 34, Paris: Via d’Amboise.
  • Millet 1916: G. Millet, L’iconographie de l’évangile aux XIVe, XVe et XVIe siècles: D’après les Monuments de Mista, de la Macédoine et du Mont-Athos, Paris: Fontemoing et Cie.
  • Millet 1927: G. Millet, Les Monuments d’Athos, Paris: E. Leroux.
  • Millet 1962: G. Millet, La peinture du Moyen Ȃge en Yougoslavie (Serbie, Macédoine et Monténégro), Fasc. 3, Paris: E. de Boccard.
  • Orlandos 1948: Α. Ορλάνδος, Βυζαντινή και μεταβυζαντινή ναοί του Ρόδου, Αρχείον τών Βυζαντινών Μνημείων της Ελλάδος 6 (1948) 55–112.
  • Пејић 2014: С. Пејић, Црква Светог Николе у Никољцу, Београд: Републички завод за заштиту споменика културе.
  • Петковић 1965: С. Петковић, Зидно сликарство на подручју Пећке патријаршије: 15571614, Нови Сад: Матица српска.
  • Петковић 1978: С. Петковић, „Сликарство спољашње припрате Грачанице“, Византијска уметност почетком XIV века, ур. С. Петковић, Београд 1978, 201–211.
  • Петковић 1995 – 1996: С. Петковић, „Милешевске фреске из XVI века“, Саопштења 27–28 (1995–1996) 123–129.
  • Проловић 2015: Ј. Проловић, „Живопис цркве Светог Прохора Пчињског од XIV до XVI/XVII века“, Манастир Свети Прохор Пчињски, пр. Н. Макуљевић, Београд и Манастир Прохор Пчињски 2015, 223–318.
  • Радовановић 1988: J. Радовановић, Иконографска истраживања српског сликарства XIII и XIV века, Београд: Балканолошки институт САНУ.
  • Радујко 2006: M. Радујко, Копорин, Београд: Филозофски факултет, Институт за историју уметности: Музеј Српске православне цркве.
  • Ракић 2008: З. Ракић, Цркве Светог Димитрија и Светог Саве Српског у Хиландару, Нови Сад: Матица српска; Београд: Друштво пријатеља Свете горе Атонске.
  • Spatharakis 2005: I. Spatharakis, The Pictorial Cycles of the Akathistos Hymn for the Virgin, Leiden: Alexandros Press.
  • Стародубцев 2016: Т. Стародубцев, „Одјек древног хришћанског Оријента у српској уметности крајем XII и почетком XIII века“, Сакрална уметност српских земаља у средњем веку, II, ур. Д. Војводић, Д. Поповић, Београд, Српски комитет за византологију, Службени гласник, Византијски институт САНУ 2016, 261–267.
  • Стевановић 2013a: Б. Стевановић, Црква Светог Ђорђа у Речанима, Београд: Филозофски факултет (необјављена докторска дисертација).
  • Стевановић 2013b: Б. Стевановић, „Представе Христових прародитеља у цркви Светог Ђорђа у Речанима“, Косовско-метохијски зборник 5 (2013) 25–36.
  • Stone 2000: M. Stone, “The Legend of the Cheirograph of Adam”, Literature on Adam and Eve: Collected Essays, eds. G. A. Anderson, M. E. Stone, J. Tromp, Leiden, Boston, Köln 2000, 149–166.
  • Stone 2002: M. Stone, Adam’s Contract with Satan: The Legend of the Cheirograph of Adam, Bloomington–Indianapolis: Indiana University Press.
  • Stone 2006: M. E. Stone, “The Legend of the Cheirograph of Adam”, M. E. Stone, Apocrypha, Pseudepigrapha and Armenian Studies: Collected Papers, Vol. I, Leuven – Paris – Dudley, MA: Orientalia Lovanensia analecta, 2006, 195– 211.
  • Свети Јефрем 2016: Свети Ј. Сиријски, Господ говори: тумачење Јеванђеља и Старог завета, Београд: Православна мисионарска школа при храму Светог Александра Невског.
  • Шево 2010: Љ. Шево, Српско сликарство XVIII вијека у византијској традицији, Бања Лука: Artprint.
  • Тодић 1988: Б. Тодић, Грачаница: сликарство, Београд: Просвета и Приштина: Јединство.
  • Тодић, Чанак Медић 2005: Б. Тодић и М. Чанак Медић, Манастир Дечани, Београд: Музеј у Приштини [са измештеним седиштем]: Центар  за очување наслеђа Косова и Метохије – Mnemosyne; [Дечани]: Српски православни манастир Високи Дечани.
  • Томић Ђурић 2018: М. Томић Ђурић, „Прилог проучавању представа Христових прародитеља у олтару Марковог манастира“, Зограф 42 (2018) 89–106.
  • Томић Ђурић 2019: М. Томић Ђурић, Фреске Марковог манастира, Београд: Српска академија наука и уметности, Балканолошки институт и Битољ: Архиепископија охридска и Митрополија скопска.
  • Суботић 1980: Г. Суботић, Охридска сликарска школа XV века, Београд: Филозофски факултет: Институт за историју уметности.
  • Uzunova 2019: D. Uzunova, “The South Slavonic Translations of the Agap- ios Landos’ Series “The Miracles of the Theotokos”, Yearbook of “Ongal” As- sociation for Anthropology, Ethnology and Folklore Studies 17 (2019) 187–201.
  • Vocotopoulos 2003: P. Vocotopoulos, “Demons, Reptiles and the Devil in Representations of the Baptism”, ΕΥΚΟΣΜΙΑ. Studi miscellanei per il 75° di Vincenzo Poggi S.J., eds. V. Ruggieri; L. Pieralli; V. Poggi, Soveria Manelli 2003, 617–624.
  • Vojvodić 2012: D. Vojvodić, “The Nativity of Christ and the Descent into Hades as Programme Counterparts in Byzantine Wall Painting”, Συμμεικτα. Collection of Papers Dedicated to the 40th Anniversary of the Institute of Art History, ed. Ivan Stevović, Belgrade 2012, 137–139.
  • Walter 1980: Ch. Walter, “Baptism in Byzantine Iconography”, Sobornost (incorporating Eastern Churches Review) 2.2 (1980) 8–25.
  • Veniamin 2009: C. Veniamin (ed.), Saint Gregory Palamas. The Homilies, Waymart. PA: Mount Thabor Publishing.
  • Војводић 2005: Д. Војводић, Зидно сликарство цркве Светог Ахилија у Ариљу, Београд: Стубови културе.
  • Zdravković, Skovran 1959: I. Zdravković, A. Skovran, Manastir Zavala: arhitektura, Sarajevo: [s.n. ].
  • Живковић 1986: Б. Живковић, Поганово: [цртежи фресака], Београд: Републички завод за заштиту споменика културе.
  • Живковић 1992: Б. Живковић, Милешева: [цртежи фресака], Београд: Републички завод за заштиту споменика културе.
  • Живковић 2019: М. Живковић, Најстарије зидно сликарство Богородичине цркве у Студеници и његова обнова, Београд: Филозофски факултет (необјављена докторска дисертација).